Inlägg från: Krystal |Visa alla inlägg
  • Krystal

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Har aldrig gjort prinsesstårta förut, men igår gjorde jag en tillsammans med svärmor2b (för m2b ena brorsdotter fyllde 15) och det var ju a piece of cake, så just nu är jag övertygad om att jag kan på egen hand svänga ihop två-tre stycken i två omgångar nästa år. Fast då ska vi ha vit marsipan på...inte grön

• Krystal

Har tänkt mig öva lite på att göra tårtor med likande saker jag ska ha till våra nästa sommar, men i helt andra färger. I oktober fyller mamma så jag ska säga till henne att jag fixar tårtan. Sen fyller m2b 40 i november, så då kan jag kanske få chansen att öva igen..att göra en större också

• Krystal

Skulle en prinsesstårat likande tårta (alltså en tårat med överska lagret grädda och marsipan över) med chokladmousse och mosade bananer funka? Skulle man kunna ha ett av lagren med chokladkaka, (alltså längst ner är sockerkaka, nästa choklad och nästa sockerkaka igen)? Funderar på att göra en tårta till min systerson när här fyller 11 om lite mer än en månad...eller till lilla mammsen som fyller en vecka senare...

• Krystal

....måste ta vara på tillfällen att öva mig på tårtor om jag nu ska göra bröllopstårtan nästa år...

• Krystal

Ja, att det "funkar" smakmässigt Jag är helt B på att "tänka" hur visa smaker passar ihop. Men banan och choklad vet jag ju att det passar. Och det att bananer blir bruna, men jag tänkte att det kan man ju ha på chokladlagret, så är det inte det brunaste i tårtan....eller kanske blanda det i lite vispad grädde, så ser det inte så "slemmigt" ut...

• Krystal

Åh, jag är så nöjd med mig själv. Här är resultatet av min första tårta...eller "stubbe" kallas det kanske, jag har gjort helt själv.

Bakade en sockerkaka (mix) och delade den i tre delar. Sen har jag chokladmousse underst och sen på nästa lager mosad banan nerblandad vispad grädde. Tyvärr glömde jag grädden dom skulle varit mellan översta lagrer och marsipanen...men men..det är smak kombinationen av det andra som jag ville kolla, och grädden har ju en ganska neutral smak

Sen är det vanlig marsipan som jag efter en del trixande fick kavlat ut (tips på hur man lättast kavlar ut marsipan mottages tacksamt!) och över det ringlade jag lite smällt choklad, floursocker och några blommor fick pryda toppen. Den hade blivit lite mer rundad upptill om grädden hade varit där. Men det får bli nästa gång..

Så nu väntar jag bara på att kära mamma ska komma så vi kan provsmaka den....

• Krystal

ps...den va god.. (trots avsaknaden av toppen grädden, men nästa gång ska jag komma ihåg den...)

• Krystal

Nu kommer kanske en mycket dumfråga..tycker kanske vissa, men jag måste fråga

Marsipan och Sockerpasta (sugarpaste), vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Har fått för mig att ena ska vara mjuk och den andra ska vara hårdare...men hur fel har jag?

• Krystal

Kan man göra rosor i marsipan/sockerpasta och dom håller formen eller ska man ha sån där flowerpaste som någon pratade om tidigare i tråden? Jag funderar på att göra en vit lilja liknande blomma med några rosor runt om och lite murgröna (eftersom detta är vad buketten ska bestå av) och jag vill ju att dom inte ska "vissna" direkt...

• Krystal

Chicita: Så du föreslår att jag skaffar vit och röd flowerpaste tills dess då?

• Krystal

Så var min första tårta klar. Kom på hur den skulle se ut när jag satt på tåget hem ifrån Stockhom för flera veckor sedan. Den har chokladmousse på ett lager och "banangrädde" på det andra och överst ett lager vanlig grädde. Sen vit marsipan och pusselbitar runt om och på

(men jag ska kvala själv eller köpa annan sort av färdigkavlad vit marsipan till nästa gång, för den jag hade var upprullad på tunn plast och inte typ smörpapper. Så den var svår att få loss utan att slita sönder den. Men det är ju därför jag gör tårtor nu så jag lär mig tills maj...eller vi beställer då och har egna i juni)

• Krystal

En tårta på till min mamma som fyller år. I den är det hallonmousse (med bitar av "färska" hallon) och vaniljvisp. Blommor och blad i marsipan och sockerpasta och glasyr på tup och spritsad grädde runt om
  • Krystal

Tackar Först hade jag tänkt bara ha dom vita blommorna. Men sen så ville jag testa hur murgrönan beter sig när den läggs på tårta och får ligga där lite. För den är ju målad med karamellfärg, och jag vill även se om den färgar nav sig. Jag har planerna att ha murgöna på bröllopstårtan...så jag vet vad jag har att vänta mig. Men då ska dom nog sitta på tråd och inte ligga löst lagda...

• Krystal

...både blommorna och murgrönan gjorde jag för några dagar sedan. Så dom har fått ligga och lufttorka lite för att hålla formen bättre..

• Krystal

Ska tänka på det. Men jag hade grön sockerpasta till bladen. Men nästa gång tror jag att jag ska ha lite mörkare färg på dom. Nu tog jag samma gröna pasta som jag hade till den förra tårtan. Blanda i karamellfärgen i pastan kanske...så blir det mörkare

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm