Inlägg från: BlomAnna |Visa alla inlägg
  • BlomAnna

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Läste trådstaren där det står " hur blir dina bullar världens godaste" så här är mitt tips.
    Använd riktigt smör och 3% mjölk.
    Hyvla smör med osthyvel istället för att bre på innan du stör över kanel och socker.

Nyttiga bullar blir det inte men goda enligt familjen

Köpte citronknutar på ett konditori häromdagen och bara måste testa att göra sånna själv. Det var galet gott med syrlig citron i bulle. Funderar även på att göra citronsemlor. Fylla med lemoncurd istället för mandelmassa...tror det kan bli mumma. Vad tror ni?

• BlomAnna
    Chicita skrev 2012-02-06 11:09:30 följande:
    Åh tack Skrattande
    Någon som vågar prata om annat än tårtor Flört

Ja riktigt smör använder jag alltid, margarin duger att steka i om smöret var slut i affären, men knappt det...
    Citronsemlor lät spännande... Lemoncurd och grädde är ju en underbar tårtfyllning... Men Limecurd nervispad i grädde är nog snäppet bättre tycker jag själv Glad
    Jag har faktiskt aldrig provat limecurd men det måste jag ju göra! Lime är ju galet gott.  Kan tänka mig att  limecurdgrädde till kladdkaka kan bli mums?
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-02-06 21:55:13 följande:
    Jepp, en favoritfyllning i tårta är limecurd och vispad grädde (man vispar alltså grädde och sen har man ner limecurd i grädden tills man är nöjd med hur mycket det smakar).
    Gärna ett lager med mörk chokladmousse till det också eller hallon Skrattande
    Hade lemoncurdgrädde och jordgubbsmousse i tårtan till min födelsedag. Är galet förtjust i citrus Hoppas att sambonkommer gå med på att ha någon form av citrusmousse tårta som bröllopstårta
  • BlomAnna
    Efterlysning:
    Är det någon som har ett recpet på en kaka som brukar kallas spegel, Göteborgare, hallonspegel etc. Det är en platt historia med någon form av madelfyllning och mördeg (gissar jag) samt en spegel av hallon och sen glasyr på... Har försökt googla och så men hittar inget recept. Tack på förhand
  • BlomAnna
    Fru Ramona skrev 2012-02-15 17:45:22 följande:
    Min allra första tårta.
    Om ni kan se vad figuren ska föreställa så har jag inte misslyckats totalt ;)

Vad lustigt mina "första" tårta var också en Hello Kitty tårta.
  • BlomAnna
    BlomAnna skrev 2012-02-15 22:56:53 följande:
    Vad lustigt mina "första" tårta var också en Hello Kitty tårta.
    En av mina första tårtor ska det stå...För trött för att skriva inser jag
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-02-17 14:15:39 följande:
    Klart du kan göra en tv-spelstårta Skrattande
    Googla efter bilder på det så får du massor med inspiration. Och det blir så mycket lättare att visualisera vad man behöver göra då också.

Det där fixar du galant Solig
    Jag skulle göra själva handkontrollen som tårta om jag skulle göra en tv-spels tårta... Ska nog göra handkontrollen till ett sånt där JÄTTE gammalt nintendo till sambon när han fyller år
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-02-21 13:36:43 följande:
    Någon som har recept på tårta som är både ägg- och mjölkfri?
    Jag har inget recpet men har en bekant du nog kan fråga. Hon är vegan så hon har full koll på ägg och mjölkfritt

http://santoshasveganblogg.blogspot.com/
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-02-22 12:37:18 följande:
    Såg ingen kontakt-sida/knapp men hon hade ju lite recept som jag kan söka bland i alla fall Glad
    Hmm jag kan slänga iväg ett mail till henne och fråga om hon har några bra recpet. Är det främst tårtbotten du tänker på?
  • BlomAnna
    Chicita skrev 2012-02-22 12:52:41 följande:
    Gärna fyllningar också, om man kan göra någon mousse eller liknande så det inte "bara" blir skivad frukt.
    Men botten är ju det viktigaste Glad
    Jag vet ju inte hur man får till en saftig "sockerkaka" liksom...
    Jag har slängt iväg ett mail. Återkommer när jag får svar
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm