Inlägg från: Mallis12 |Visa alla inlägg
  • Mallis12

Nu är inte jag hemlig längre! ;)

Här kommer några av de jag gjort på den senaste tiden :)
    Jag började baka lite när sonen skulle döpas -08 och nu har jag kommit igång mer.

Denna var enkel att göra men ser svår ut! Min syster redigerade ihop en vanlig bild till svart och vit. Sedan tog jag bkplåtspapper på dataskärmen och ritade av ^^
    Sen tog jag skapell och gjorde en mall och sen bara lade över tårtan och ritade med ätbar färg :)
  • Mallis12
    Krystal skrev 2012-08-15 11:08:55 följande:
    ....måste ta vara på tillfällen att öva mig på tårtor om jag nu ska göra bröllopstårtan nästa år...
    Jag började med att baka tårtor till släkten varje gång det skulle vara kalas, jag erbjöd mig att baka tårta och fick samtidigt testa mig fram. Nu säger de hur de vill ha sina tårtor och det är kul och se hur likt man kan göra det som de tänkt.
    Min syster ska gifta sig i november och jag ska få göra deras bröllopstårta, ska bli jättekul!
    Tack till er som tyckte de jag jort var fina :)
    Tycker alla tårtor jag hunnit se i denna tråd är jättefina allihop!
  • Mallis12

Tack för tipset om banan! Fick nämlien en förfrågan med banan i, fast hon ville visserligen har mosad :/
    Men kanske inte gör något, får fråga henne, vill inte det ska se brunt och äckligt ut

• Mallis12

När jag ska ha svart på tårtor så köper jag svart marsipan på www.presentodekor.se :)

Att kavla ut marsipan tycker jag är ganska svårt, likadant med egengjord sp. Kan hjälpa om man pudrar bordet med maizenamjöl. Något man också kan göra är att kavla på glansig silikonmatta eller plastfolie. Fast jag tycker plastfoliet lätt skrynklar sig.
    När jag köper färdig sp så räcker det med att dega lite med den så att den blir smidig och sen pudra bordet lite lätt.

• Mallis12

Jag fick hem en beställning jag gjort på silikonformar för att göra bebisar, och hade doptårtor att göra så jag fick testa formarna direkt! Så kul och så söta de blev! :)

Första bebisen :)

Andra, med armen utsträckt och så klädde jag på henne med ;)
  • Mallis12
    gea skrev 2012-08-25 20:35:33 följande:

Nytt försök på bröllopstårta jag ska göra i september
    Så fin den blev! Gillar den guldiga glitterkanten nere med, ser ut som ett riktigt band! Fast det kanske det är? ^^
  • Mallis12
    ClaraH skrev 2012-09-07 21:47:26 följande:
    Hur transporterar man enklast en tårta? Någon som har något tips?
    Jag köper tårtbrickor och tårtboxar på ett konditori som ligger här i byn, de har oftast så man kan köpa :)
  • Mallis12

Tårtor jag har gjort i helgen :)

Tårta till en flicka som gillar hundar, katter, Hannah Montana, turkost och lila.
    Vi kom fram till att jag skulle göra djur och försöka skriva hennes namn i Hannah Montana stil i hennes favoritfärger och detta blev resultatet :)
    Jag trodde jag skulle hitta en font i den stilen men fann inget så jag frågade min syster om hon kunde "översätta" och hon gjorde det direkt och skickade till mig och sedan fick jag skissa av och ta med skapell osv ;) just "mma" hade jag utstickare till :)

Min lillebror som önskade sig en tårta på Kenny från South Park. Lager på lager blev det

Min lillasysters tårta med de tre huvudkaraktärerna i en bra film ;)
    Det är målat med en penna som har ätbar färg :)
    Min syster gjorde om en bild i svart och vitt och sedan skissade jag av via datorn på bakplåtspapper och sedan skar ut med skapell som en mall.
  • Mallis12
    BlomAnna skrev 2012-09-09 23:05:24 följande:
    Bild på traktortårtan. Gjorde "vanliga" bottnar i långpanna, fyllde med ahlgrensbilarfluff (som inte blev fluff) och jordgubbsmousse, spaclade med grädde och täckte med marsipan.
    Ursäkta röran runt omkring tårtan

Den hade min son blivit tokig i! Fin! :)
    Ahlgrens bilar innerhåller gelatin så även om man tar mindre godis så blir det stelt, iaf för mig. Men jag brukar hälla i lite mer grädde när jag ska vispa det sen. :)
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm