Inlägg från: Pyssligheter |Visa alla inlägg
  • Pyssligheter

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej! Jag hoppar in lite här! :) Jag gilar också att baka och greja. Tårtor är roligt men jag bakar lika gärna småkakor och bullar, men helst något utmanande och lite pyssligt och kreativt. Här är lite bilder på en tårta jag gjorde i somras till min kusins bröllop. Jag har vare sig bakat våningstårtor eller bröllpstårtor tidigare, men för kusinen och hennes man var det inte så noga, de ville ha något fint och gott och intruktionerna var blått och prickigt. :)

Blåbärsgrädde och vaniljkräm var fyllningen och sedan täckt med blå kavlingsmarsipan och utstansade prickar i vit kavlingsmarsipan fastlimmade med kristyr. Stora amerikanska blåbär, minipenseer + citronmeliss och ett hjärta med blåbär uppträdda på ståltråd fick bli dekrationen. Dock har tårtan här framåt natten (tårtan serverades inte förrän vid 00.30!) hunnit bli lite ihopsjunken, den var nog i tyngsta laget trots pinnar och tårtunderlägg. Men men! Brudparet var jättenöjda och den var faktiskt himla god, så det blev bra trots allt. Väldigt roligt uppdrag i alla fall!

Dock gör jag inte min egen bröllopstårta, det blir för mycket jobb med 85 gäster. Jag har planer på att beställa från Ica Maxi där jag tidigare sommarjobbat i köket och vet har bra konditorer. Är inne på något med choklad och päron, typ en Williamtårta fast med kladdkakebotten... Å andra sidan gifter vi oss i juni så då kanske päron känns för höstigt? Förslag? :)

• Pyssligheter

Hörni alla duktiga bagare, nu behöver jag lite hjälp. Jag gillar verkligen att baka men ska beställa vår bröllopstårta (antagligen Ica Maxi), men tänkte provbaka lite hemma till helgen då det är lite kalas för att få inspiration och testa lite smaker inför en beställning. Just nu är jag inne på nån variant med kladdkake/browniebotten och jordgubbsmousse. Då jag inte bakat någon moussetårta tidigare (bara frysta varianter) så har jag lite frågor; om man vill ha flera bottnar (kanske två eller tre som i en "vanlig" tårta), kan man ha brownie/kladdkakebotten i alla tre delar eller ska man ha en vanlig chokladsockerkaksbotten i mitten? Och vad skulle ni tipsa om för fyllning utöver jordgubbsmousse? Vaniljkräm? Chokladmousse? Vad ska jag spackla/täcka tårtan med? Ingen sugarpaste! Jag vill ha en tårta som ser god ut och inte plastig ut som jag tycker att de flesta sp-tårtor gör. Såg nån bild på en tårta med "marängstavar" runt omkting, mycket snyggt!

Ge mig era bästa recept nu på både kladdig chokladbotten och jordgubbsmousse och gärna tips på övrig fyllning, montering och dekoration! :) 

• Pyssligheter
    BlomAnna skrev 2012-09-17 22:10:02 följande:
    Alltså om man gör en "vanlig" moussetårta brukar man ju bara göra en våning och inte täcka men jag använder ofta mousse som fyllning men då lite lösare i konsistensen. Jag skulle nog bara ha kladdkake/browniebotten nederst eftersom det lätt blir tungt. Gör man däremot en riktigt fast mousse som en sån där "vanlig" moussetårta borde det funka om man gör tunna bottnar.

Till jordgubbar och choklad är ju alltid en god kombo. Citron och jordgubb är också galet gott tycker jag. Ska du desutom täcka med marängstaver eller liknande är det gott med nåt syrligt. 

Här är några favorit recpet på moussetårtor.Inga jordgubbsmousser men man kan ju kombinera lite som man vill. Ta en botten från ett recept och mousse från ett annat.
    www.alltommat.se/recept/Hallonmoussetarta-pa-...
    sarahbakar.blogspot.se/2011/08/moussetarta-me... 
    www.hemmetsjournal.se/mat/Moussetarta-med-cho...
    www.hemmetsjournal.se/mat/Citronmoussetarta/r... 
    Tack för svar! Jag tänkte alltså mousse som fyllning och inte som en sån "vanlig" moussetårta, det tycker jag känns lite tråkigt. Jag vill liksom åt mer tårt-känsla. ;) Men jag ska kika på länkarna!
  • Pyssligheter
    BlomAnna skrev 2012-09-21 23:36:49 följande:
    Hehe jag ÄLSKAR moussetårta både att baka och äta så vi ska ha det som bröllopstårta

Mousserna i recepten kan nog bli väl hårda om man ska ha dem som fyllning...Jag skulle kunna rota runt i mina recept och kolla vad jag har för fyllningsrecept där om du vill. Gjorde jordgubbsmousse till traktortårtan jag lagt in bild på här i tråden.  
    Gärna! :)
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm