Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
Hej! Jag hoppar in lite här! :) Jag gilar också att baka och greja. Tårtor är roligt men jag bakar lika gärna småkakor och bullar, men helst något utmanande och lite pyssligt och kreativt. Här är lite bilder på en tårta jag gjorde i somras till min kusins bröllop. Jag har vare sig bakat våningstårtor eller bröllpstårtor tidigare, men för kusinen och hennes man var det inte så noga, de ville ha något fint och gott och intruktionerna var blått och prickigt. :)
Blåbärsgrädde och vaniljkräm var fyllningen och sedan täckt med blå kavlingsmarsipan och utstansade prickar i vit kavlingsmarsipan fastlimmade med kristyr. Stora amerikanska blåbär, minipenseer + citronmeliss och ett hjärta med blåbär uppträdda på ståltråd fick bli dekrationen. Dock har tårtan här framåt natten (tårtan serverades inte förrän vid 00.30!) hunnit bli lite ihopsjunken, den var nog i tyngsta laget trots pinnar och tårtunderlägg. Men men! Brudparet var jättenöjda och den var faktiskt himla god, så det blev bra trots allt. Väldigt roligt uppdrag i alla fall!
Dock gör jag inte min egen bröllopstårta, det blir för mycket jobb med 85 gäster. Jag har planer på att beställa från Ica Maxi där jag tidigare sommarjobbat i köket och vet har bra konditorer. Är inne på något med choklad och päron, typ en Williamtårta fast med kladdkakebotten... Å andra sidan gifter vi oss i juni så då kanske päron känns för höstigt? Förslag? :)