Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
Det låter gott! Har du något recept på dem som du vill dela med dig av Chicita?
Det låter gott! Har du något recept på dem som du vill dela med dig av Chicita?
Låter mums! Det får bli två pepparkaksbak i år tror jag Ett med sonen där han får leka, kladda och äta halva degen och så ett där jag provar dessa! *Längtar efter doften av pepparkakor som gräddas!*
Hej!
Läser alltid denna tråd och beundrar alla fantastiska bakverk. Jag är fullständig nybörjare på detta med tårtbak, brukar hålla mig till bröd. Men nu är det så att min son fyller 4 snart, och jag vill gärna baka en tårta åt honom. Eftersom jag är så osäker så hade jag gärna beställt från konditori, men det går inte då han har mjölkallergi. Alltså inte laktosintolerans, han tål inte mjölkprotein och alltså måste jag jobba med soja- eller havreproukter. Dessutom älskar han sopbilar över allt annat och då vill jag gärna göra en mjölkfri, god tårta i sopbilsform åt honom...hmm...har nog tagit mig en del vatten över huvudet känner jag!!! Vänder mig därför till er alla, för att vädra mina funderingar. Jag har googlat som en tok (vad gjorde man innan Google fanns??!) och hittat en del bra tips. Jag vill gärna att tårtan ska likna denna:
www.coolest-birthday-cakes.com/coolest-garbage-truck-birthday-cake-12.html
Jag har hittat två recept, ett mjölkfritt och ett som lätt går att göra mjökfritt. Vilket tror ni skulle fungera bäst att "bygga tårta" av?
Antingen detta:
sockerrus.se/2013/03/01/chokladbollstarta-vit-ljus-mork/
Eller det här:
chickinthekitchen.com/2012/01/16/dairyfree-frosted-birthday-cake/
Ursäkta länkbombningen...
Vilken tårta det än blir så måste den ju täckas med frosting (inte heller några problem att göra mjölkfritt). Är det svårt? Smular det mycket? Några tips på hur man får till det bra? Kom gärna med alla tips ni har till en nybörjare som så gärna vill överraska sin lilla kille med en sopbilstårta!
Tack för att ni orkat läsa allt detta
Tack Chicita du är en pärla!
Det lutar åt den tårtan, han älskar chokladbollar så det borde bli populärt! Jag kommer bara att täcka med någon typ av frosting, vi är inga älskare av vare sig marsipan eller sockerpasta i vår famillj. Sedan tror jag också att frostingen är mera förlåtande mot en nybörjare än ett bångstyrigt marsipanlock som säkert inte kommer samarbeta och lägga sig slätt
Vilken smak skulle passa på frostingen tror du? Det är ju kaffe i ena smeten och citron i den andra så det måste väl vara en ganska neutral smak. Kan man dekorera och göra färdigt tårtan dagen innan eller måste man göra det precis innan den ska ätas?
Tänkte göra tårtan i en brödform, en sån där avlång. (Eller två formar går det nog åt). Vad tror du om det? Jag tänker så att då borde grundformen bli rätt.
Tack igen, för tips och för att du tar dig tid att svara Det ska nog gå det här!
Har ett par veckor på mig än, får kanske bli en övningsomgång innan det är dags. Håll tummarna
Hej,
jag har ställt frågor här innan och fått bra svar av Chicita. Undrar ödmjukast om hon eller någon annan bakkunnig kan svara på detta?
När man ska täcka en tårta med frosting, i hur god tid kan man göra det? Går det att täcka/dekorera kvällen innan och förvara i kyl eller blir frostingen tråkig då (torr), eller kan den blöta upp tårtan (inte heller bra).
Tacksam för svar
Hej!
Hoppas på lite råd ifrån alla duktiga bagare (bagerskor?) i denna tråd! Ska om ett par veckor göra en födelsedagstårta till min son, och nu har jag fått för mig att jag ska försöka skulptera figurer i sp och dekorera den med.
Nu till min fråga; hur långt i förväg kan jag göra figurerna? Har förstått att de inte ska stå i kylskåp, utan snarare i skafferi? Kan man förvara dem i burk efter att de stått framme och torkat? Går det bra att placera dem på en tårta som är täckt med någon typ av frosting?
Tacksam för svar!
Tack för hjälpen!