Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
Det låter gott! Har du något recept på dem som du vill dela med dig av Chicita?
Det låter gott! Har du något recept på dem som du vill dela med dig av Chicita?
Låter mums! Det får bli två pepparkaksbak i år tror jag Ett med sonen där han får leka, kladda och äta halva degen och så ett där jag provar dessa! *Längtar efter doften av pepparkakor som gräddas!*
Hej!
Läser alltid denna tråd och beundrar alla fantastiska bakverk. Jag är fullständig nybörjare på detta med tårtbak, brukar hålla mig till bröd. Men nu är det så att min son fyller 4 snart, och jag vill gärna baka en tårta åt honom. Eftersom jag är så osäker så hade jag gärna beställt från konditori, men det går inte då han har mjölkallergi. Alltså inte laktosintolerans, han tål inte mjölkprotein och alltså måste jag jobba med soja- eller havreproukter. Dessutom älskar han sopbilar över allt annat och då vill jag gärna göra en mjölkfri, god tårta i sopbilsform åt honom...hmm...har nog tagit mig en del vatten över huvudet känner jag!!! Vänder mig därför till er alla, för att vädra mina funderingar. Jag har googlat som en tok (vad gjorde man innan Google fanns??!) och hittat en del bra tips. Jag vill gärna att tårtan ska likna denna:
www.coolest-birthday-cakes.com/coolest-garbage-truck-birthday-cake-12.html
Jag har hittat två recept, ett mjölkfritt och ett som lätt går att göra mjökfritt. Vilket tror ni skulle fungera bäst att "bygga tårta" av?
Antingen detta:
sockerrus.se/2013/03/01/chokladbollstarta-vit-ljus-mork/
Eller det här:
chickinthekitchen.com/2012/01/16/dairyfree-frosted-birthday-cake/
Ursäkta länkbombningen...
Vilken tårta det än blir så måste den ju täckas med frosting (inte heller några problem att göra mjölkfritt). Är det svårt? Smular det mycket? Några tips på hur man får till det bra? Kom gärna med alla tips ni har till en nybörjare som så gärna vill överraska sin lilla kille med en sopbilstårta!
Tack för att ni orkat läsa allt detta