Inlägg från: aminis |Visa alla inlägg
  • aminis

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej! Jag funderar på tårtor här hemma och har hittat en som jag fastnat för: bakochdessert.se/recept/visa-recept/lime-och-vit-chokladmousse-pa-browniebotten 

Har dock lite frågor som någon av er säkert kan svara på:
    1. Kan man bygga flera våningar av den här tårtan? Blir det för tungt med browniebotten?
    2. Kan man "spackla" den och täcka över den så att den blir helt vit? Och hur blir det isf - blir det äckligt månne?
    3. Täcka med sugarpaste eller marsipan? (Om man nu ens ska spackla och täcka...)

Jag ska såklart provbaka nångång också men tänkte bara höra vad ni har för infallsvinklar...

• aminis

Tack Chicita! Men om jag gör någon botten mellan mousselagren då så tror du att det kan funka att göra våningstårta? :) brukar du inte täcka dina moussetårtor med något då (när du säger att det är svårt om man inte gör mossen väldigt hård alternativt spacklar den fryst)?

• aminis

Men då kan man kanske lägga till en botten mellan de två mousselagren och ha ett lock på och sen spackla :) ?

• aminis

Jag ska göra en provbakning nångång här i framtiden så får vi se :) har lång tid på mig. Dagen D är först i augusti 2014 :) hehe. Men tack så mycket för hjälpen!

• aminis

Hahaha, jag trodde jag skulle komma undan och att ingen skulle se det - Nobelfesten var ju samtidigt och så... Hahaha. Men eller hur, tråkigt ;p jobbigt när man är stadstjej och tror att McDonalds äger världen. Hahah.

• aminis

Ska om någon/några veckor provbaka min bröllopstårta. Tror ni det blir gott med vit chokladmousse och limemousse, med jordgubbar i, på browniebotten, spacklad med vit chokladsmörkräm (som chicita skrivit om) och sedan täckt med sugarpaste? Blir det "för mycket"? Jag kan ingenting om tårtor så det är svårt för mig att tänka mig om det kan tänkas bli gott.

• aminis

Bra tips!! Det ska jag göra. Blir fint i "snittet" då också :) tack!

• aminis
    perlan skrev 2013-10-05 18:18:23 följande:
    Hur många är ni som tänker göra egna bröllopstårtor? Jag ville egentligen ha en konditor som gör men har inte fått svar från de två jag har kontaktat som finns här där vi bor så snart skiter jag i det o gör egna.
    Jag bakar ju annars en hel del så jag tror inte det är några större problem att göra egna :)

Vad tycker ni är snyggast? Att göra våningstårta eller ha en ställning för tre tårtor? Någon som i så fall kan tipsa om fina tårtställningar? :) 
    Jag ska ha flera tårtor som svärmor ska få lov att baka (hihi). Tror det är bättre mer fler om man gör själv, inte lika risky business som det kan bli med våningstårta. Jag har tänkt att ha tårtorna på stubbar i olika höjd. Passar iofs kanske bara om man har mycket natur i tema/omgivning. Här är ett exempel, lite vintrigt (mitt kommer vara mer somrigt..):

• aminis

I helgen bakade jag och blivande svärmor äntligen bröllopstårtan på prov. Den blev helt fantastiskt god! Rekommenderas varmt och t.o.m. vi som aldrig bakat något sånt här förut lyckades! Hon är iofs duktig på att baka allt möjligt annat men hon hade aldrig bakat en sånhär tårta förut :)

Uppbyggnaden är:
    Browniebotten
    Jordgubbssylt
    Limemousse
    Chokladtårtbotten
    Jordgubbssylt
    Vit chokladmousse
    Chokladtårtbotten
    Vit chokladsmörkräm
    Sugarpaste (som vi bara köpte ett paket av vilket inte räckte över hela tårtan då den blev ganska hög, hehehe)

Här kommer en liten bild också, men vi dekorerade ju ingenting denna gång och som sagt räckte inte sugarpasten heller så det blev inte världens finaste, men kanske världens godaste!? Inte alls så mäktigt som man skulle kunna tro med alla de där lagrena. MYCKET NÖJD TJEJ HÄR! Skrattande Solig

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm