Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
Men jag tror att dom penslar marsipanen med olja innan dom lägger på den, har läst det i något recept i alla fall.
Grädde kan nämligen få marsipan att smälta vid direktkontakt.
Om det ska vara någon speciell temperatur vet jag inte, jag har aldrig tagit tempen på min marsipan
Men jag brukar ta fram så dom får rumstemperatur + att jag knådar innan så dom blir mjuka och följsamma innan jag kavlar ut och läggar på.
dvs, (se nerifrån och upp)
Marsipan
botten
grädde
vaniljkräm
botten
hallonsylt
botten
man har ett anslag (botten) som man delar i tre delar.
Mitten delen är den man har på grädden, längst upp på tårtan. Detta för att den är tunnast och lättast att forma.
Det som skiljer sig från olika konditorier är hur man spacklar tårtan.
Vissa använder bara grädde, andra smörkräm.
vissa blandar vaniljkräm och grädde, som de använder både i tårtan (istället för att dela upp vaniljkrämen och grädden) och till att spackla.
När man blandar vanilkrämen med grädden, så gör vanilkrämen att marsipanen inte "svettas" lika lätt.
Har aldrig hört om någon som penslar marsipanen med något, det skulle ta alldeles för lång tid, vara för krångligt och kosta för mycket.
Eftersom man inte skulle kunna återanvända slattarna som man skär bort runt tårtan, då olja och smör kan härskna, och marsipanen kan ligga väldigt länge.
Man kavlar nämligen ut marsipanen till ibland flera meter som man rullar upp på en pinne,
och sen rullar ut över tårtorna som står på rad ( på ett normalstort konditori, så gör man minst 6-7st tårtor åt gången) slattarna knådas ihop och läggs tillbaka i påsarna tills de skall användas nästa gång, då de oftast blandas med ny.
inte så bra om man har något penslat på då.
Men gör man det hemma så kan man pensla marsipanen med ex, smält smör.
oavsett vad man spacklar med, så skall det vara ett tunt lager, bara för att det inte skall smula och för att jämna ut gropar eller liknande.
Sen när marsipanen är på så gör man själva tårtan jämn med händerna (smeker den nästan)
Som spackel så skulle jag rekomendara smörkräm eller vaniljgrädde.
Använder man smörkräm, så kan man spackla tårtan och sen ställa in den i kylen en stund. Då blir det mycket lättare att klä den sedan, eftersom smörkrämen har gjort tårtan "Fast"
även om man penslar marsipanen så behöver man spackla tårtan för att få bort smulor m.m.
Allt ovanför kan användas till de flesta tårtorna inte bara princess.
Marsipanen ligger alltid i plastpåsar i rumstemp.
och kavlas oftast ut tills den är 2-3 mm tjock
Hoppas detta var till hjälp och inte för rörigt