Inlägg från: eml33h |Visa alla inlägg
  • eml33h

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Jag tänkte provbaka bröllopstårtan här framöver.
    Tänker fylla med dumlefluff och hallonmousse men har aldrig "lagat" det tidigare..
    I dumlefluffet är det dumle och grädde enligt receptet, men behöver det vara gelatin i för att den inte ska rinna ut?

Passar detta recept på hallonmousse som tårtfyllning?

4 gelatinblad
    225 g hallon
    ½ dl socker
    1 msk vatten
    3 dl vispgrädde

• eml33h

Håller den ihop då?

Och vad är spackla i tårtsammanhang? Vad ska man spackla med och varför?
    Ska ha en marsipantårta, så det gäller väl att den inte är för lös så att man kan forma marsipanen runt.. ?!

• eml33h

Så det ska helst vara gelatinbaserade fyllningar som håller ihop ordentligt?

Blir detta en sensation? Och har någon nått bra recept på mousse och smörkräm?

Nerifrån:

Sockerkaka
    Hallonmousse
    Sockerkaka
    Chokladmousse
    Sockerkaka
    Spacklad med citron eller chokladsmörkräm

• eml33h

Men det funkar bra om man inte ska ha en våningstårta eller?

Tänkte göra flera marsipantårtor, men dom ska inte stå på varandra.

• eml33h

Tusen tack för hjälpen allihopa! :)

Ska göra ett försök under helgen, dock utan dekorationer då jag inte har beställt utstickare ännu.
    Blir flera vita tårtor med olika dekoration.
    Ska inhandla silverkulor, snöflingeutstickare, silverglitter mm..

• eml33h

Jag provade göra dumlefluffet idag.. ojojoj, var tvungen att skynda mig å fylla bottnarna, annars hade fluffet tagit slut!
    Det slank ner en hel del, men det räckte iaf till tårtan, haha :)

• eml33h

Vi har funderat på att ha tårtbuffé.
    Tänker oss att det blir lättare att tillgodose allas smaklökar.
    Jag vill tex. ha en syrlig citronmoussetårta och min m2b vill ha med hallon och choklad.
    Funderar även på en med mörk kladdkaka, hjortron och likörsmörkräm som är suveränt god.
    Och så nån vanlig prinsesstårta, osv.

Kan man ha en av varje sort eller blir folk sura om den tårtan dom ville smaka tar slut?

• eml33h

Kanske inte var en så bra idé trots allt : )
    Då får vi nog försöka enas om en tårta, eller kanske hålla oss till två alternativ.

Chicita skrev 2012-11-23 09:21:36 följande:
    Sur tror jag ingen blir, men besviken kanske...
    Jag skulle nog i alla fall bli ledsen om tårtan jag suktat efter halva kvällen var slut när jag väl kom fram i kön och fick ta en bit av det som var kvar av de jag inte var så sugen på... Eller vara utan. 
  • eml33h

En liten bild på ett tårtmonster och den mumsiga tårtan med mörk choklad och hjortron.

• eml33h

Vi har efter många om och men bestämt oss för att göra gräddtårtor pga allergi och att sp är så äckligt.
    Fick tips av en vännina att köpa laktosfri "luftig visp" som är betydligt hårdare än vanlig grädde och rinner inte lika lätt. Håller på provbakar nu!

Men hur gör man en gräddtårta lika fin som marsipantårtor? Tex med dekoration, spritsning osv?

• eml33h

Tack för tipset! Kanske finns nåt på youtube.. får kolla :)

• eml33h

Okey, jag får nog komma på en annan lösning, den där grädden smakade S.K.I.T !

• eml33h
    emzerus83 skrev 2013-02-03 19:46:58 följande:
    Är det nötallergiker så att det är marspian ni inte kan använda....eller laktos också?

För vanliga gräddtårtor kan bli fina också...lågger in en bild på en här som min kompis hade på sitt bröllop

Det är marsipan vi inte kan använda.
    Den där laktosfria grädden var bara ett alternativ, istället för vanlig grädde som kanske flyter ut.
    Konsistensen var toppen, lite som frosting, men den smakade förjävligt! :/
    Nu tycker m2b att vi ska kolla priser på det lokala bageriet.. ska väl ringa imorrn och kolla för skojs skull.
    Den där tårtan var ju kanonfin! Förutom det bruna då : ) Men borde väl gå att ha vit choklad istället.

• eml33h

WOW vilka fantastiska pepparkakshus!

• eml33h

Jag vill också ha recept på pepparkaksdegen!!
    Jag får ALDRIG till det :(

Chicita skrev 2013-02-04 10:20:05 följande:
    Oj vilka kreationer.
    Du får väldigt gärna dela med dig om hur du gör pepparkakshusen (recept på degen och lite sånt också gärna).

Har nu pratat med det lokala bageriet.
    Blir till att beställa en hallonmoussetårta med vit marsipan. Det är min mamma som är allergisk men hon insisterade på att beställa så får hon en anledning att låta bli tårtan :P
    18 kr / bit tycker jag är riktigt bra med tanke på vad jag sett vad andra betalat :)
    *nöjd tjej*

• eml33h

Hon är rätt så allergisk.
    Men hon bör egentligen inte äta socker överhuvudtaget då hon på senaste besiktningen fick order från läkaren att försöka dra ner på socker då hon låg på gränsen till diabetes.
    Så hon tycker det var bra med marsipan på tårtan då hon har ännu en anledning att låta bli den.
    Hon tänker hålla sig till ostbrickan : )

• eml33h

Jo tanken har slagit mig, men hon har sagt att hon inte vill specialbehandlas. Så då får det väl vara så : )
    Däremot får barnen en glutenfri tårta, då min ena brorson är glutenintolerant. Ville att han för en gångs skull ska få äta det andra äter.. å dom andra barnen märker nog ingen skillnad i smak : )

• eml33h

Barnen får en egen tårta som dom ska äta på restaurangen innan dom ska hem och ha disco.
    Övriga gäster äter tårta på festen. Därav två olika tårtor.

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm