Inlägg från: afturelding |Visa alla inlägg
  • afturelding

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej!

Jag har en liten fråga angående att stapla tårtor. Funkar t.ex grillpinnar att sticka ner i dem för att få stabiliteten eller behövs det grövre pinnar?  

• afturelding
    Chicita &Grodprinsens brud 
    Tack så mycket för de bra svaren, jag har aldrig staplat tårtor förr :) Men tårtor har jag bakat i alla fall så helt omöjligt ska det väll inte vara Solig

Vi ska ha två mindre tårtor på c.a 35 bitar vardera. Vi tänkte ha fyra från början, men jag tycker bättre om saplade rent estetiskt (och så behövs inte lika många fat). Så för att vara på den säkra sidan så tar vi tjockare stöd, bättre att vara på den säkra sidan.

Är det förresten någon som har erfarenhet av att göra vegetarisk sugarpaste? Vi har en del nötallergiker. 
  • afturelding
    Chicita skrev 2013-02-10 13:49:32 följande:
    Jag har inte haft någon bra matberedare / kitchen aid förrän för bara ett par månader sen. Så jag har bara köpt sockerpasta färdig faktiskt.

Det är även stor skillnad på nötallergiker och mandelallergiker.
    Mandel är nämligen inte en nöt. Det är en kärna / frö från en stenfrukt (släkt med plommon). Många nötallergiker kan äta mandelmassa. Men självklart, om man vill vara på den säkra sidan så använder man sockerpasta.
    Tyvärr har jag inget recept som sagt.
    Ska prova att göra egen SP någon dag. Men har inte hunnit så långt än... Flört 
    Jo, men dessa nötallergiker är såklart även allergiska mot mandel, bara för att göra det svårt för oss Flört
    I värsta fall får vi väll strunta i att äta den tårtan, men det är ju tråkigt...

Hur många bitar för man ut på en standarsform? c.a 24cm/2.5 L?   
  • afturelding

Hej på er!

Jag skrev precis ett långt inlägg, men vårat internet la av. Så jag skriver en sammanfattning istället.

Jag sitter och planerar våra tårtor nu, och skulle behöva lite smakråd. Vi ska ha tre olika tårtor (allergier som står ivägen), och det är en av dem jag har problem med. 

Den ska bestå av sockerkaksbotten och chokladbotten, och vara fylld med mörk chokladmousse och färska jordgubbar i en sags fast kompott. Men det ska vara tre lager med fyllning, så vad ska det vara på det tredje lagret? Kan man ha två lager med jordgubbar, eller ska vi ha något annat, och i så fall vad? (allt med laktos eller nötter går bort) Den ska vara spacklad med smörkräm eller grädde, vad passar bäst? Den ska även vara dekorerad med färska bär.

• afturelding
    Grodprinsens brud skrev 2013-06-22 12:25:45 följande:
    Vad är det för allergier? Ett tips från mikg är att baka rulltårtebotten (på potatismjöl=glutenfritt) och skära ut rätt form och använda laktosfria produkter som grädde och smör i fyllningarna. Sedan täcker du med sugarpaste som är ganska så allergifritt =) På så sätt kan ni välja fyllningar som inte innehåller det som någon mer är eventuellt allergisk mot  och alla kan äta av hela tårtan...  Sugarpasten innehåller ju inte mandel som marsipan gör.. 

Jag skulle nog ta jordgubb-choklad-jordgubb så att det inte blir jättesött. 
    Glutenallergi finns tack och lov inte. Och givetvis blir det laktosfri grädde och smör, det är b.la min mor som är laktosintollerant så jag bakar oftast med det istället :)

Min favorittårta innehåller citrus vilket ett par av gästerna är allergiska mot, så vi måste ha olika i vilket fall eftersom att jag inte vill vara utan den Flört  Och så blir det marsipan på den eftersom att alla ändå inte kan äta av den.

Sugarpaste är i princip omöjligt att hitta vegetariskt, och jag vill inte göra egen, så det måste tyvär hoppas över. Därför blir de andra två enbart spacklade, och därav min fråga om grädde eller smörkräm :)

Tack för dina tankar, jag tror faktiskt att det blir jordgubb-choklad-jordgubb. Eftersom att det ska vara två chokladbottnar och mousse gjord på 70% choklad så tror jag faktiskt inte att det blir så sött, eller?
  • afturelding
    Chicita skrev 2013-06-22 16:57:33 följande:
    Jo, smörkräm tål väl värme bättre också har jag för mig? De står ju givetvis kallt innan servering, men de kan ju stå framme ett tag efter det. Tycker att grädde liksom skär sig lite efter ett tag. (men det kanske är det du menar med att den håller formen bättre)

Tyvär är det ungefär lika omöjligt att hitta vit choklad utan mjölk som det är att hitta sockerpasta utan gelantin, så det går bort. Men hallon är en bra idé! De är syrligare än jordgubbarna :) De färska jordgubbarna är redan väldigt söta tycker jag, men hittar vi bara de som är lite syrligare så kan man kanske blanda lite vanilj i kompotten? Då slipper man tillsätta socker. (hallon, jordgubbar, choklad och en hint av vanilj låter inte helt fel faktiskt).
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm