Inlägg från: Grodprinsens brud |Visa alla inlägg
  • Grodprinsens brud

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

är det någon av er bakintresserade som bor i Skaraborg eller runt Herrljunga så har jag homepartys för Style & Fun Stuff med bakprodukter inkl verktyg, utstickare och sugarpaste! Jag har även med inspirationsböcker och tips Flört

• Grodprinsens brud
    Lusk skrev 2012-09-15 11:52:16 följande:
    Hej hej, om man ska göra en figurtårta, är det smartast att fylla först och skära ut sen eller skära ut först och fylla sen?
    Jag skulle fylla först och wrappa i plastfolie innan tårtan åker in i kylen ett par timmar. Sedan skulle jag skära ut och fodra med grädde eller smörkräm (om det ska på SP) 2 lager med kyla emellan. Sedan skulla jag täcka med marsipan eller sugarpaste. och dekorera vidare.
  • Grodprinsens brud
    BlomAnna skrev 2012-09-09 23:05:24 följande:
    Bild på traktortårtan. Gjorde "vanliga" bottnar i långpanna, fyllde med ahlgrensbilarfluff (som inte blev fluff) och jordgubbsmousse, spaclade med grädde och täckte med marsipan.
    Ursäkta röran runt omkring tårtan

Just Ahlgrens måste man ta max 60 gram per 3 dl grädde tror jag att det är annars blir det bara bredbar kräm. Har insett detta den hårda vägen även om krämen också blev god =) 
  • Grodprinsens brud
    afturelding skrev 2013-02-10 12:35:11 följande:
    Hej!

Jag har en liten fråga angående att stapla tårtor. Funkar t.ex grillpinnar att sticka ner i dem för att få stabiliteten eller behövs det grövre pinnar?  
    Det beror väl lite på hur stor varje våning är och hur hög tårtan är.. I en mindre våningstårta t.ex barnkalas funkar ju t.om avklippta sugrör medan en relativt hög bröllopstårta nog mår bästa av köpta dowel rods eller till och med hårda plaströr... 
  • Grodprinsens brud
    afturelding skrev 2013-06-22 11:42:52 följande:
    Hej på er!

Jag skrev precis ett långt inlägg, men vårat internet la av. Så jag skriver en sammanfattning istället.

Jag sitter och planerar våra tårtor nu, och skulle behöva lite smakråd. Vi ska ha tre olika tårtor (allergier som står ivägen), och det är en av dem jag har problem med. 

Den ska bestå av sockerkaksbotten och chokladbotten, och vara fylld med mörk chokladmousse och färska jordgubbar i en sags fast kompott. Men det ska vara tre lager med fyllning, så vad ska det vara på det tredje lagret? Kan man ha två lager med jordgubbar, eller ska vi ha något annat, och i så fall vad? (allt med laktos eller nötter går bort) Den ska vara spacklad med smörkräm eller grädde, vad passar bäst? Den ska även vara dekorerad med färska bär.
    Vad är det för allergier? Ett tips från mikg är att baka rulltårtebotten (på potatismjöl=glutenfritt) och skära ut rätt form och använda laktosfria produkter som grädde och smör i fyllningarna. Sedan täcker du med sugarpaste som är ganska så allergifritt =) På så sätt kan ni välja fyllningar som inte innehåller det som någon mer är eventuellt allergisk mot  och alla kan äta av hela tårtan...  Sugarpasten innehåller ju inte mandel som marsipan gör.. 

Jag skulle nog ta jordgubb-choklad-jordgubb så att det inte blir jättesött. 
  • Grodprinsens brud
    okajsa skrev 2013-06-22 12:47:51 följande:
    Smiter in här med en fråga om sugarpaste. Min svärmor ska göra cupcakes som vår bröllopstårta och på det ska vi dekorera med blommor av sugarpaste. Vad ska man tänka på med tanke på blommorna?

Hur långt i förväg kan man göra dem? Hur bra håller de i rumstemperatur? Vilka andra nyttiga tips finns det?
    Här beror det lite på hur du vill att blommorna ska vara. Ofta gör man hårda blommor av flowerpaste. De blir lite som de där sockerfigurerna man kunde köpa på konditorier på åttiotalet. Dvs hårda och knapriga men fullt ätbara om de inte är urgamla. Blommor av flowerpaste kan du göra flera veckor i förväg och förvara torrt. Vill du ha mjuka blommor som typ marsipanrosor så behöver hon göra blommorna samtidigt som tårtan.. 

Här en bild av en bröllopstårta som jag testbakade en gång med "hårda" småblommor.

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm