afturelding skrev 2013-06-22 11:42:52 följande:
Hej på er!
Jag skrev precis ett långt inlägg, men vårat internet la av. Så jag skriver en sammanfattning istället.
Jag sitter och planerar våra tårtor nu, och skulle behöva lite smakråd. Vi ska ha tre olika tårtor (allergier som står ivägen), och det är en av dem jag har problem med.
Den ska bestå av sockerkaksbotten och chokladbotten, och vara fylld med mörk chokladmousse och färska jordgubbar i en sags fast kompott. Men det ska vara tre lager med fyllning, så vad ska det vara på det tredje lagret? Kan man ha två lager med jordgubbar, eller ska vi ha något annat, och i så fall vad? (allt med laktos eller nötter går bort) Den ska vara spacklad med smörkräm eller grädde, vad passar bäst? Den ska även vara dekorerad med färska bär.
Vad är det för allergier? Ett tips från mikg är att baka rulltårtebotten (på potatismjöl=glutenfritt) och skära ut rätt form och använda laktosfria produkter som grädde och smör i fyllningarna. Sedan täcker du med sugarpaste som är ganska så allergifritt =) På så sätt kan ni välja fyllningar som inte innehåller det som någon mer är eventuellt allergisk mot och alla kan äta av hela tårtan... Sugarpasten innehåller ju inte mandel som marsipan gör..
Jag skulle nog ta jordgubb-choklad-jordgubb så att det inte blir jättesött.