Inlägg från: gloriousgirlgirl |Visa alla inlägg
  • gloriousgirlgirl

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Jag planerar att göra små chokladkakor/tårtor (mer åt muffinshållet än cupcakes) fast i en form så att de ser ut som minilimpor. Tanken är att det ska vara presenter som jag ska "slå in" med spetssnören runt om. De får alltså inte vara kladdiga utanpå, men gärna inuti. Mina fråga är om ni har några smaktips gällande fyllning som jag kan "injecera" i?

• gloriousgirlgirl
    Victoria F skrev 2013-04-08 13:40:00 följande:
    Hej,

jag har ställt frågor här innan och fått bra svar av Chicita. Undrar ödmjukast om hon eller någon annan bakkunnig kan svara på detta?

När man ska täcka en tårta med frosting, i hur god tid kan man göra det? Går det att täcka/dekorera kvällen innan och förvara i kyl eller blir frostingen tråkig då (torr), eller kan den blöta upp tårtan (inte heller bra).

Tacksam för svar Glad

Det går alldeles utmärkt att göra det dagen innan... till och med två dagar innan. Den kapslar ju in tårtan så att säga så den bevaras mycket bra. Jag användfer i och för sig swiss meringue cream (en slags smörkräm) men frosting går bra. Ska du täcka den sedan eller ska du dekorera på frostingen/smörkrämen?

• gloriousgirlgirl
    CoG skrev 2013-04-15 13:59:39 följande:
    Jag är velig och osäker, men här inne borde jag kunna få lite hjälp känns det som :)

Jag är en glad amatör vad gäller tårtor (och andra bakverk), fika är inte min grej så jag tränar sällan men jag vill göra våra bröllopstårtor.

Att göra egen sockerkaksbotten har jag testat men med minsta lilla press så flyger den i väggen...det går inte.
    Jag får inte till det.
    Visst kan jag köpa färdiga?? (från bageri kanske om ICAs inte är passande)
    Om jag tar en extra botten/ tårta borde dom få lite höjd ändå och det måste ju inte vara en hallelulja moment att äta tårtan. Men den får gärna vara god!

Kan man ha både vanlig sockerkaksbotten och chokladbotten i samma tårta eller ska man helst välja en av dom?

Vilka smaker funkar fint tillsammans och hur mycket måste jag göra själv?
    Om det är tex hallonmousse, kan jag köpa pulver och blanda till eller bör jag stå och göra allt från början själv?

Jag vill förenkla sånt jag kan misslyckas med men ändå få en ätbar tårta.
    Så innehållet mellan bottnarna känns viktigt att få till så att dom passar ihop.

Hjälp!
    :)

Okej, fusk ska du köra med då. Köp bakmixers, du vet såna som finns vid mjölet i affären. Sockerkaka, citronkaka, chokladkaka finns oftast. Det går bra att välja flera olika bottnar i en och samma tårta, inga problem. De blir goda och stabilare än om du köper färdiga bottnad som är jätteinstabila = din tårta kommer rasa. Vill du ha en högre tårta så ta en extra botten.

Nåt de flesta gillar är kombinationen hallon/choklad så det är ju ett säkert tips. Det finns hallonmousse att köpa på ICA också, i sån pulverform. Det kan du fylla med. Om du kan så kan du försöka göra en kladdkakevariant av chokladbotten istället, se dock till att den blir stabil och inte rinnig.

Smörkrämen tycker jag du ska smaksätta med vit choklad. Det blir sött men gott :)

• gloriousgirlgirl
    CoG skrev 2013-04-15 14:31:58 följande:
    Det jag inte lyckas med då jag gjort sockerkaksbotten är att hålla höjden på den i mitten och sedan att försöka dela den i flera lager...det går bara sönder äen om jag varit duktig o haft den i frysen o allt.
    Vill inte ha alla dessa moment :)

Hallon och choklad alltså.
    Ska det vara chokladmousse och hallonmousse?
    Eller ska chokladen vara av annan typ?
    Och vitchoklad till smörkrämen, ok.

Ska ta de här smakerna och testa lite hemma och se hur det blir :)

Menar du att den sjunker ihop i mitten när du gräddar? Då har du för låg temperatur (det kan skilja sig mellan ugnar). Vad använder du att dela med? Skär du tex med brödkniv som är taggig? Ta en slät kniv istället, tex köttkniven.

Nä, alltså, jag tänker mig att du gör tårtan såhär:

Kladdkakebotten/browniebotten (den är tygnst och ska således vara längst ner)
    Hallonmousse
    Sockerkaka
    Hallonmousse
    Sockerkaka

Du kan ju testa att täcka den med ganache istället för smörkräm också.

• gloriousgirlgirl
    CoG skrev 2013-04-15 16:08:34 följande:
    Högre temperatur och en bra kniv...hur ska jag lyckas göra bottnarna jämna?
    Alltså så att dom inte blir tjockare på ena sidan än den andra?
    Täcka med vaddå?

Ja, säg att du har 175grader på ugnen nu, men du kanske behöver 180 grader för just din ugn. Testa dig fram där. För att lyckas göra bottnarna jämna kan du använda en tårtdelare, finns att köpa på IKEA (fast den är inte så bra) eller online. Där har man både mått och delare i ett.

Täcka tårtor kallas det du gör med smörkräm eller ganache. Alltså man kan säga att du kapslar in tårtan innan du lägger på tex marsipan eller vad du vill ha på. Om du nu ens vill ha nåt sånt på? Det går ju att ha enbart ganache eller smörkräm och dekorera ovanpå det. Ganache är choklad och grädde (smält choklad, värm grädde men låt den ej börja koka, blanda ihop och låt stå kallt ett bra tag, sen blir det som en tjock tjock kräm som man kan använda utanpå).

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm