CoG skrev 2013-04-15 13:59:39 följande:
Jag är velig och osäker, men här inne borde jag kunna få lite hjälp känns det som :)
Jag är en glad amatör vad gäller tårtor (och andra bakverk), fika är inte min grej så jag tränar sällan men jag vill göra våra bröllopstårtor.
Att göra egen sockerkaksbotten har jag testat men med minsta lilla press så flyger den i väggen...det går inte.
Jag får inte till det.
Visst kan jag köpa färdiga?? (från bageri kanske om ICAs inte är passande)
Om jag tar en extra botten/ tårta borde dom få lite höjd ändå och det måste ju inte vara en hallelulja moment att äta tårtan. Men den får gärna vara god!
Kan man ha både vanlig sockerkaksbotten och chokladbotten i samma tårta eller ska man helst välja en av dom?
Vilka smaker funkar fint tillsammans och hur mycket måste jag göra själv?
Om det är tex hallonmousse, kan jag köpa pulver och blanda till eller bör jag stå och göra allt från början själv?
Jag vill förenkla sånt jag kan misslyckas med men ändå få en ätbar tårta.
Så innehållet mellan bottnarna känns viktigt att få till så att dom passar ihop.
Hjälp!
:)
Okej, fusk ska du köra med då. Köp bakmixers, du vet såna som finns vid mjölet i affären. Sockerkaka, citronkaka, chokladkaka finns oftast. Det går bra att välja flera olika bottnar i en och samma tårta, inga problem. De blir goda och stabilare än om du köper färdiga bottnad som är jätteinstabila = din tårta kommer rasa. Vill du ha en högre tårta så ta en extra botten.
Nåt de flesta gillar är kombinationen hallon/choklad så det är ju ett säkert tips. Det finns hallonmousse att köpa på ICA också, i sån pulverform. Det kan du fylla med. Om du kan så kan du försöka göra en kladdkakevariant av chokladbotten istället, se dock till att den blir stabil och inte rinnig.
Smörkrämen tycker jag du ska smaksätta med vit choklad. Det blir sött men gott :)