Inlägg från: ThereseV |Visa alla inlägg
  • ThereseV

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Jag tänkte ge mig på att baka min första tårta "på riktigt" och nu känner jag hur lite koll jag har haha. Jag vet att jag såg ett recept på tårtbotten någonstans här på bt men nu hittar jag inte igen det, finns det kanske någon här som sitter på ett grymt recept (och tips på hur man lättast delar den) ? :) 
    Sedan undrar jag om någon har något bra tips på god chokladfyllning, och hur mycket räknar man med för ett lager? 

• ThereseV
    Chicita skrev 2012-11-24 14:28:07 följande:
    Åh, tack! Jättesmart med sytråden! Jag var lite nojjig över hur jag skulle lyckas dela den rakt, och det där låter väldigt mycket enklare än att krångla med en kniv:)
  • ThereseV

Tack Chicita för receptet och tipsen! Tårtbottnarna blev supergoda och det var löjligt lätt att dela med tråden :D 

Såhär blev den tillslut (efter en lite halvmisslyckad test-tårta med alldeles för tunn mmf hehe)  

Jag var som vanligt ute i sista sekunden, så jag var tvungen att panikdekorera alldeles för tidigt på morgonen (hemskt morgonhumör = lust att hiva tårta och dekorationer i golvet x antal gånger)  Texten blev en nödlösning då min plan inte fungerade alls, men jag blev iaf hyffsat nöjd med rosorna med tanke på att jag aldrig gjort något sånt innan:P Huvudsaken var iaf att tårtan var riktigt god och mamma blev glad :D 

• ThereseV
    Chicita skrev 2012-12-11 21:19:20 följande:
    Jättefin tårta...
    Du skulle sett min första jag gjorde... ujuj vad den var lappad och lagad och blommor utspridda för att laga hål både här och där Oskyldig 
    Tur att jag slapp det iaf..usch..då hade jag nog satt mig i ett hörn och gråtit haha. 

Jag har aldrig täckt med sugerpaste så jag vet inte hur den är jämfört med mmf, men jag tyckte att mmf'en var otroligt samarbetsvillig.. när man inte kavlade den för tunnt vill säga:P Inte för att den sprack annars, men jösses vad svårt det var att få kantena runt om jämna hehe. Jag var riktigt nojjig över hur jag skulle få över den på tårtan men det var ju bara att lägga över den:)
    Himla smidigt också att inte behöva bry sig om att man har en masssa grädde under:)

• ThereseV

Vill man inte krångla med att spackla så kan man ju täcka tårtan med mmf :P

• ThereseV
    BlomAnna skrev 2013-01-19 22:21:20 följande:
    Har aldrig provat mmf...Vad är det och hur funkar det?
    Jag antar att det fungerar på samma sätt som sugarpaste och liknande, förutom att du inte behöver spackla med något speciellt. Jag har bara gjort två täckta tårtor och på båda dom har jag anvät mmf så jag kan inte jämföra hur det är mot för annat. Jag spacklade tårtorna med grädde och hade dom i kylen på gränsen till för länge och dom såg lika fina ut hela tiden:P 
  • ThereseV

Nu har jag provbakat lite till efterrättsbordet, och ja, kan säga att jag stryker bakselser från listan..Det får bli hela tårtor istället. Odekrerade och i fel form på bilden, så det kan ju bli sött när det är rätt, men herregud vilket jobb! Jag tycker helt plötsligt väldigt synd om konditoriet som ska göra bakelser till oss och inte vanlig bröllopstårta...

Provade att baka makroner för första gången också haha. Det var..intressant. 
    Någon som är haj på det här inne och kan berätta varför dom blir såhär (alla bilderna är från samma sats och t.o.m samma plåt och jag har inte satt ihop och fyllt dom än..) Varför dom är lite brända vet jag ju, men formen? Extremt osammarbetsvilliga kakor det där..

Dom som ändå blev ok och på något sätt iaf ser ut att kunna vara en makron reste sig snett, vad sjutton gör man för att det inte ska bli så? 

• ThereseV
    Chicita skrev 2013-03-20 20:42:27 följande:
    Ja nu vet du också varför småbakelser oftast är dyrare än hela tårtor Flört

Jag har inte ens ätit macarons så jag kan tyvärr inte svara dig där. Men jag hoppas att någon annan vet.
    Det jag skulle kunna tänka mig är att du kanske har fått fett i marängsmeten. Använd en metallskål när du vispar äggvitorna och var jättenoga med att torka ur både skål och visp med papper först så att det inte finns några spår av fett kvar. 
    Ja, fast i vårt fall så skiljde det inte så mkt mellan tårtan och bakselserna..inte så mkt som jag kan tycka att det borde göra.. Dom hade aldrig gjort minitårtor/bakelser innan, så dom beräknade priset utefter vad vi ville ha, så jag hoppas att dom inte har missbedömt det och vi får en prischock när dom probakat :O  

Jag bakar alltid maräng i metallskål och är supernoga med att tvätta ur och torka, så det borde inte blivit fel där. Jag kör med ren äggvita, så det kan inte ha kommit in äggula i det heller. Men man kan ju aldrig veta helt säkert.
    Tycker också att det är lite märkligt att dom blev så himla olika också. 
    Får hoppas på att det är någon här inne som brukar baka det:)
  • ThereseV
    Cakemaker skrev 2013-03-21 14:27:24 följande:
    Men gud så där blir mina också! =O Trodde jag va ensam om att lyckas få sneda macarons! :D En konditor jag frågade om det sa att det kan bero på att värmen i ugnen är ojämnt fördelad eller att spisen lutar lite lite åt ena hållet. Annars visste hon inte varför det blev så. Jag blir tokig! Det är ju inte svåra att göra egentligen men när dom blir så där kan man ju nästan inte använda dom...=/
    Åh, det kanske är så lätt att det faktiskt är ugnen som är problemet! Nu hoppas jag nästan att den är sned så jag kan testa igen:P Efter att ha rätat upp den alltså:P  Det med värmen låter inte helt otroligt heller, eftersom det var dom två yttersta raderna som blev sådär riktigt illa.. Dags att köpa ny ugn då kanske=/ 
  • ThereseV

Jag delade den där teorin med min sambo nu när han kom hem och bad honom mäta och det första han sa var att inte behövde det för han visste att ugnen var sned (antagligen både åt sidan och framåt) Kul att han sa det innan jag började baka haha. Så nu ska jag räta upp den och testa igen snart och se om det blir bättre :P 

• ThereseV

Någon som vet hur länge en tårtbit klarar sig i kylen efter att ha vart fryst? Jag tog ut den ur frysen i fredagskväll (har jag för mig...) och ställde in den direkt i kylen, sedan glömde jag bort den...Är den helt kört? =(

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm