Inlägg från: Camilla01 |Visa alla inlägg
  • Camilla01

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Chicita skrev 2011-12-17 16:30:32 följande:
    Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

Chicita skrev 2011-12-17 16:30:32 följande:
    Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

Jag har en fråga till dig och alla andra som är så duktiga. Hur gör man när man som du här i bilden har två tårtor ovan på varandra alltså en våningstårta utan mellan pellare. Gör man klart den understa tårtan med lock och allt? och hur lyckas man att inte kladaner den understa. Hade tänkt använda marsipanlock, Det är en gluten och mjölkfri tårta är det något extra och tänka på då. 
    Är väldigt tacksam för svar- 

• Camilla01
    Chicita skrev 2013-03-21 20:50:49 följande:
    Jag gör klart båda tårtorna. Dom står på varsitt engångs-pappersfat för tårtor (det går att köpa på alla tårtsidor).
    Sen sätter jag i pinnar (typ blompinnar eller rör i plast som är avsedda för tårtor) i den undre tårtan. Jag brukar spritsa på en liten klick kristyr och sen ställer jag dit den övre tårtan.
    Om jag inte sätter kristyr under så gör jag någon sorts bård som liksom "låser fast" den övre tårtan på den undre.

Du kan nog inte täcka den övre tårtan efter att ha ställt den på den undre. För då kommer du ha kladd överallt sen Flört 

Det enda man måste tänka på (oavsett om den är gluten, mölkfri, äggfri eller inte allergianpassad alls) är att innehållet måste vara så kallat skär-fast.
    Det betyder att när man skär en bit så får inte fyllningen vilja läcka ut i den tomma öppningen efter biten som är borttagen.
    Och sen är det bra om man fodrar tårtlocken. Antingen genom att pensla lockets insida med smält smör eller olja innan man lägger det på tårtan.
    Eller genom att göra en smörkräm och spackla tårtan med innan man lägger på locket. Annars kan det (om man har otur) att börja läcka från tårtlocket. Fyllningen som kommer i kontakt med marsipanen eller sockerpastan kan nämligen göra att sockret i locket börjar smälta och det ser ut som om tårtan svettas.
    Marsipan är inte lika känslig som sockerpasta. Men ändå... 
    Tack snälla för svaret. Jag är nog lite trög för jag förstod inte helt med engångspappfatet ska man alltså ha den kvar.. Man sätter den på den andra tårtan eller. Förlåt men som sagt jag är nog lite trög
    Tacksam för all hjälp.
  • Camilla01
    Chicita skrev 2013-03-22 19:07:22 följande:
    Ja, tårtfatet ska vara kvar. Annars finns det ju inget som hindrar den tårtan att liksom sjunka igenom tårtan under.
    Om du sätter pinnar i den undre tårtan som ska hålla upp den övre tårtan och sen är det bara en mjuk tårtbotten mot pinnarna så hjälper ju faktiskt inte pinnarna till något alls. 
    Den övre tårtan kan ju sjunka ner över pinnarna...

Om det är ett tårtfat i papp däremellan så kommer ju pinnarna att bära upp fatet och därmed tårtan
    Tusen tack.
    Gjort ett prov bak. Den blev inte så fin men god. får verkligen öva....
    Jag har mjölkfrivispgrädde innan jag la på marsipanlocket blir det som att fodra den då?
    Du är en sån klippa att fråga tack än en gång. 
  • Camilla01
    Chicita skrev 2013-07-21 20:47:06 följande:
    Dom här två tårtorna blev det nu i fredags Glad
    En "reservtårta" ifall fyllningen inte skulle bli som jag tänkt Flört

Vilka underbara tårtet. Vadför typ av band anväde du dig av längst ner? Kan man använda sidenband eller blir de konstiga till dagen efter?
    Mvh Camilla

• Camilla01

Tack snälla Chicita och alla andra med bra tips. Så här blev min glutenfria och mjölkfria tårta.

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm