Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
TAADAA!!
Min första sugarpaste/våningstårta!
TAADAA!!
Min första sugarpaste/våningstårta!
Eftersom det är här alla storbakare håller till frågar jag här:
Vi ska ha en staplad tårta och jag funderar lite hur jag får tag på formar utan att ruinera mig. Tänkte alltså ge mig på att baka själv... Jag tänkte först en sexkantig men tror rund kanske är enklare. Tror ni att det går att övertala något bageri eller är det bäst att köpa på ebay? Svenska nätbutiker har ju också men då går det ju loss på ca 7-800
Är det någon som har ett bra recept på limemousse? Jag tänkte göra en tårta till vår 4-årsdag nästa helg och samtidigt testa några smaker till bröllopstårtan. Tänkte testa limemousse och kokosmousse.
Jag har en chokladtårtbotten i frysen som jag kanske ska använda men det kanske passar bäst med någon annan botten?
Tusen tack! Tror du på neutralsmörkräm att spackla med eller smaksatt?
Ska nog ha en chokladbotten och två vanliga men denna gång ska jag inte göra misstaget att lägga chokladen för högt upp... Been there done that
Är det någon som har lite erfarenhet av kokosgrädde och kan råda? Jag tännkte göra kokosfyllning i en tårta och funderar på att byta ut delar av vispgrädden till kokosgrädde. Håller den sig hård eller vattnar den ur om ni förstår vad jag menar?
fodrade med smörkräm men jag måste nog se mig besegrad. Kanske kavalde jag för tunt plus att smörkrämen inte varit helt bra. Såg att det runnit lite av locket nu men det är inga hål iaf förutom de som jag orsakade när jag la på.... ska lägga upp en bild sen.
Här är slut resultatet. Är ganska nöjd eftersom det var första gången jag gjort något med sockerpasta och typ min andra tårta någonsin
Två vanliga bottnar och en chokladbotten, limemousse och kokosmousse samt limesmörkräm är innehållet
Tack!
Det blev tårtbak även denna helg faktiskt! Mamma fyllde år i veckan och hon fick en gigantisk chokladtårta. Det syns kanske inte så bra på bilden men den är verkligen helt enorm...
Chokladbottnar, chokladsmörkräm och hallonmousse. Supergod men mäktig
Jag har en liten fundering... Om man vill täcka en staplad tårta men gärna slippa marsipan eller sockerpasta, vad skulle ni göra? Har sett staplade tårtor täckta med marängsmörkräm. Hur kenpigt är det trot ni?
Har ännu inte finslipat min teknik på att täcka med sockerpasta. Tror jag måste ha nåt bättre märke, vad brukar ni ha?