Inlägg från: IidaF |Visa alla inlägg
  • IidaF

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Åh kul :D Detta är de sista jag gjorde. 
    Drömmer om att försöka göra en egen bröllopstårta när det är dags. 
  • IidaF
    Chicita skrev 2013-03-26 21:22:51 följande:
    Jättefin Skrattande
    Jag gjorde min egen bröllopstårta.
    Nu gjorde jag i och för sig massa andra saker också. Och det gjorde att när tårtan inte ville som jag ville så blev jag sjukt stressad och det kändes som om jag bara ville slänga hela "skiten" i väggen.
    Jag bröt nästan ihop pga tårtan.

Så ett stort råd är - Se till att du inte har massa andra "att göra-saker" innan bröllopet om du ska göra din egen tårta.
    Dekorera lokal, duka osv osv... Sånt är bra om andra kan göra då så att du har tid med tårtan och inte behöver stå mitt i natten kvällen innan bröllopet Tungan ute 
    Tack så mycket :D

Nej, i mina drömmar så har jag folk som hjälper mig med sådant också :P haha! 
    Vill ju kunna göra tårtan i lugn och ro utan panik (lätt att säga innan, kommer troligtvis bli panik ändå).
    Vad hade du för tårta? smak? våningstårta? flera olika?
    Och hur lång tid tog det för dig ungefär? 

Jag slängde ihop en "bröllopstårta" snabbt en kväll när jag fick veta att mina jobbarkompisar gift sig i smyg för att ta med till jobbet. La inte ner särsklit mycket tid på den men kan ju slänga med den eftersom det var en bröllopstårta. :)
  • IidaF

Glömde bilden! :P

Som sagt, inte mycket tid. 
    Räknar med att kunna göra en "riktigt" bröllopstårta betydligt finare och lite mer avancerad när det är dags:P

• IidaF

Lägger med den också när jag ändå håller på.
    Ska föreställa ett Star Wars skepp. :)

• IidaF
    Chicita skrev 2013-03-26 23:15:57 följande:
    Våningstårta... 4 våningar Glad
    Amerikansk "staplad" modell.

Smak (längst ner är botten)
    Sockerkaksbotten
    Vit chokladmousse
    Sockerkaksbotten
    Hallonmousse med färska hallon
    Mörk chokladsockerkaksbotten med chokladbitar 
    Mörk chokladmousse med chokladcrisp
    Mörk chokladsockerkaksbotten med chokladbitar 

Jag brukar lägga ca 4 dagar (inte 8 timmar varje dag dock, men beroende på hur avancerade dekorationerna ska vara så kan det ändå bli runt 30 timmar eller mer) på bröllopstårtorna

Jag har gjort flera bröllopstårtor. Min är den enda jag har misslyckats med. Men det är väl antagligen för att jag var stressad och lite pressad på tid och kanske tog någon genväg någonstans.
    Bild på vår tårta finns i artikeln om vårt medeltidsbröllop här på BT...
    Ah du är proffs då :D Jag är superamatör men tycker det är så roligt så försöker. Övning ger väl färdighet :) 
    Det lät som väldigt goda kombinationer. Jag är inne på att testa vit chokladmousse och blåbär någon gång, min sambo va dock inte så positiv till vit choklad :/ 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm