Inlägg från: emzerus83 |Visa alla inlägg
  • emzerus83

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Har lite funderingar kringa tårtor och ni i den här tråden verkar ju väldigt kunniga tycker jag :)

Min mamma ska baka våra bröllopstårtor och vi vill ha chokladbottnar o två fyllningar. Antingen vit chokladmousse och passionsfruktsmousse eller limecurd (något lite syrligare)
    En annan kombination jag precis tänkt på är en mörk chokladmousse o en jordgubbsmousse på chokladbottnar.

Vilken kombination tror ni blir godast?

Vi vill att tårtorna täcks med vit marsipan eller sugarpaste. Om man har en "botten" överst på tårtan behöver man fortfarande spackla tårtan då med en smörkräm för att marsipanen eller sugarpasten inte ska smälta?

vart får man tag på sugarpaste nånstans? finns det i vanliga affärer, typ Ica?

Vi vill ha riktigt rosor att dekorera med på varje tårta...kan man sticka ner rosorna direkt i tårtan eller sätter man i rosorna i nå form av "behållare" som sen sticks ner i tårtan o vart finns dom att köpa isånnafall?

Undrar också vad de vita "kulorna" på bilden nedan är för något? Hittade bilden tidigare i den här tråden :)

Många frågor blev det o jag hoppas att någon har tid o lust att besvara dom :)
  • emzerus83
    Chicita skrev 2013-01-26 19:44:13 följande:
    TACK så jättemycket för alla svar o tips!! Jättegulligt av dig att ta tid till att svara mina funderingar :)

Mamma ska provbaka en liten tårta när hon fyller i mars så vi testar nån fyllningarna då o ser vad som passar :)
    Vet du ungefär hur mkt sugarpaste/marsipan det går åt till en tårta i normal storlek, ca 10bitars?

Hur vet man att rosorna är obesprutade? Specialbeställer man rosorna så i tex blomsterbutik eller spelar det ingen roll om dom är besprutade eller inet om man har dom i sånna där behållare? Dumma frågor kanske :)

En fråga till...skulle du rekommendera marspian eller sugarpaste? Vilken är godast tex? Har aldrig ätit sugarpaste... och mamma har aldrig bakat med det.
  • emzerus83
    eml33h skrev 2013-02-03 09:43:14 följande:

Vi har efter många om och men bestämt oss för att göra gräddtårtor pga allergi och att sp är så äckligt.
    Fick tips av en vännina att köpa laktosfri "luftig visp" som är betydligt hårdare än vanlig grädde och rinner inte lika lätt. Håller på provbakar nu!

Men hur gör man en gräddtårta lika fin som marsipantårtor? Tex med dekoration, spritsning osv?

Är det nötallergiker så att det är marspian ni inte kan använda....eller laktos också?

För vanliga gräddtårtor kan bli fina också...lågger in en bild på en här som min kompis hade på sitt bröllop

• emzerus83
    Emmalinnea skrev 2013-03-11 14:59:14 följande:
    ska du sätta på band runt tårtan längst ned vidkanten så rekommenderar jag vattenavstötande band.
    Nu har jag en fråga på just det du skrev :) Vad menar du med vattenavstötande band? Min mamma ska baka tårtorna till vårt bröllop och då tänkte jag att man kunde ha ett band längst ner runt alla tårtor för att dölja "veck" av marsipanen. Behöver man ha nå speciella band för detta?

Har också en fråga om vad man ska göra tårtorna på så att man ska kunna förflytta dom sen... tänker mig att det skulle finnas nåt hårt, stabilt runt underlägg som sedan inte syns när man ställer tårtorna på "tårtstegen"... Eller hur gör man? :)
  • emzerus83
    Emmalinnea skrev 2013-03-11 17:00:46 följande:
    Tack så jättemycket för ditt svar!!! :)
  • emzerus83
    sommaren13 skrev 2013-04-24 16:08:32 följande:
    Jag skulle vilja ha en tårta som ser ut som en vit prinsesstårta, men innehåller chokladsockerbotten, vit chokladmousse och hallonmousse. Nån som haft det? Lokalen vi hyr och där vi får köpa tårtan, säger att det inte är att rekommendera att ha ett  lock på en moussetårta...
    Vad säger era erfarenheter?
    Min mamma ska baka våra tårtor till bröllopet och har provbakat en tårta... Vi hade en kladdkakebotten, jordgubbsmousse sen en chokladsockerkaksbotten och mörk chokladmousse med crisp i sen spacklade hon tårtan m grädde o hade på vit marsipan som lock. och det funkade jättebra! hon gjorde tårtan dagen innan och den var lika fin dagen då vi åt den o även dagen efteråt meddelade hon... har också fått höra att marsipan eller andra lock på moussetårtor inte är så bra eller inet funkar men vi testade o det var inga problem.

sen aknske det kan variera på marsipan o så... hon köpte färdiga lock på ica. Vet inet alls om det har m saken o göra?!
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm