Inlägg från: annapia |Visa alla inlägg
  • annapia

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Jag har provbakat ett recept på mycket god och härligt mäktig chokl moussetårta. Det är en kladdkekebotten gjord på mörk fin choklad och sedan chokladmousse över detta när botten svalnat. Den håller ihop jättefint moussen är fyllig och fast och går bra att skära i MEN moussen glider lite ifrån själva kladdkakebotten när man skär i den. Hur går jag tillväga för att få stabilitet mellan botten och moussen?. Kan jag "smörja" med något emellan botten och moussen? Och i så fall vad? Jordgubbssylt, smörkräm, chokladglasyr? Det får inte vattna sig i själva moussen då tårtorna ska bakas dagen före de ska användas.

• annapia
    Chicita: Var också inne lite på det att försöka skära bort skorpan. Jag har gjort enl receptet dock och där står det inget om detta "problem". Funderar även på att vända botten upp och ner innan moussen. Formen är dock smord men inte bröad vid tillagningen. Har du även förslag på någon annan god botten till moussetårtan. Ex kraftfull sockerkaksbotten eller browniebotten? Vad skulle du välja?
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm