Inlägg från: SofiaMagdalena |Visa alla inlägg
  • SofiaMagdalena

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej! 
    Det är dags för oss att planera bröllopstårtan. En väninna till mig som är van bakare har tagit sig an uppgiften.

Tanken är sockerkaksbotten med bjönbärsmos och en philladelfia/lime-kräm täckt med sugarpaste och lite dekor av något slag på. Kan det bli bra?

Det kommer bli en våningstårta där nedre lagret görs med en 25cm form och det övre med en 15cm form. Låter det vettigt? 

• SofiaMagdalena
    Chicita skrev 2013-06-04 19:45:15 följande:
    Just ja - glömde svara på det här...

Det säger inte så mycket, är det två våningar bara, eller är det tre, fyra... ?
    Hur många gäster är det?
    två våningar på den "stora" och sen blir det två 25cm brevid så det skall räcka till 68 portioner enligt den måtttabellen som du la upp förut :) Tänker mig att det är bra att ha lite extra om man är superduper sugen på tårta. 

60 gäster ungefär. 
  • SofiaMagdalena
    Chicita skrev 2013-06-04 20:01:55 följande:
    Ja alltså du kan ju ha det där hur du vill Glad
    Jag tror att mina formar skiljer 6 cm mellan varje storlek om jag inte minns helt fel. Så då är det en 3-cm kant runt varje våning och då ser det ju ut så här ungefär:

Så det skulle väl bli ungefär som om du ställde den översta delen på den näst understa, så får du ett hum om proportioner Glad
    Toppen! Det blir nog perfekt!
  • SofiaMagdalena

Hej hopp!

Vi funderar lite över när det passar bäst att dekorera bröllopstårtan
    Den kommer vara täckt med smörkräm. På toppen skall vi ha färska björnbär.

Kan man lägga på dem dagen innan eller skall man göra det samma dag?

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm