Inlägg från: Emmalinnea
|
-
-
Kulorna på enna är från icas egna strössel med 4 sorter i 1. Dom smakar frukt och är mjuka istället förhårda som sockerkulor är.emzerus83 skrev 2013-01-26 19:06:02 följande:Har lite funderingar kringa tårtor och ni i den här tråden verkar ju väldigt kunniga tycker jag :)
Min mamma ska baka våra bröllopstårtor och vi vill ha chokladbottnar o två fyllningar. Antingen vit chokladmousse och passionsfruktsmousse eller limecurd (något lite syrligare)
En annan kombination jag precis tänkt på är en mörk chokladmousse o en jordgubbsmousse på chokladbottnar.
Vilken kombination tror ni blir godast?
Vi vill att tårtorna täcks med vit marsipan eller sugarpaste. Om man har en "botten" överst på tårtan behöver man fortfarande spackla tårtan då med en smörkräm för att marsipanen eller sugarpasten inte ska smälta?
vart får man tag på sugarpaste nånstans? finns det i vanliga affärer, typ Ica?
Vi vill ha riktigt rosor att dekorera med på varje tårta...kan man sticka ner rosorna direkt i tårtan eller sätter man i rosorna i nå form av "behållare" som sen sticks ner i tårtan o vart finns dom att köpa isånnafall?
Undrar också vad de vita "kulorna" på bilden nedan är för något? Hittade bilden tidigare i den här tråden :)
Många frågor blev det o jag hoppas att någon har tid o lust att besvara dom :) -
Sockerpasta är väldigt söt och oftast väldigt dålig smak. jag skulle rekommendera dekorfondant det smakar också sött men gott också Den är jätte smidig att arbeta med! Man kan också göra sockerpasta själb men jag tycker att den inte heller smakar vidare gott faktiskt. mmf kan man också använda men den var jobbig att arbeta med.Fixelady skrev 2013-03-10 21:59:46 följande:Jag slänger ut en fråga här för ni verkar vara så många duktiga "amatörbagare" =)
Jag ska baka min egna bröllopstårta och ska börja öva snart. Jag är inte särkilt nervös över själva bakandet, men täckningen är ett huvudbry! Marsipan tycker jag inte om så det hoppar jag över, men har ni några bra tips på hur och med vad man bäst täcker och dekorerar en tårta? Sockerpasta skriver många om, men hur smakar den? Är den väldigt söt?
Ja som ni märker, många frågor och jag hoppas att någon har några bra tips =)
www.strosselannat.se/sugarpaste/dekorfondant-vit-500-gr.html här kan du få tag på dekorfondant.
Rekommenderar också att skaffa en smoother så tårtan inte blir "bucklig" och ojämn.
ska du sätta på band runt tårtan längst ned vidkanten så rekommenderar jag vattenavstötande band.
Och fodra ALLTID även om det står att endel sockerpasta inte ska svettas så är det inte en garanti speciellt inte om du tänker ha ett sommarbröllop
Lycka till! Visa resultatet här sen!! -
Det ser precis ut som vanligt glansigt band men det är alltså vattenavstötande vilket innebär att om du är kladding om fingrarna när du gör tårtan så blir det inga fläckar på bandet eller om tårtan skulle "läcka" lite kräm från kanten därnere så blir det inga fläckar på bandet som det annars kan bli med vanliga. Det är bra ifall det är lite fuktigt i kylskåpet om ni gör tårtorna dagen innan bröllopet också.emzerus83 skrev 2013-03-11 16:34:49 följande:Nu har jag en fråga på just det du skrev :) Vad menar du med vattenavstötande band? Min mamma ska baka tårtorna till vårt bröllop och då tänkte jag att man kunde ha ett band längst ner runt alla tårtor för att dölja "veck" av marsipanen. Behöver man ha nå speciella band för detta?
Har också en fråga om vad man ska göra tårtorna på så att man ska kunna förflytta dom sen... tänker mig att det skulle finnas nåt hårt, stabilt runt underlägg som sedan inte syns när man ställer tårtorna på "tårtstegen"... Eller hur gör man? :)
Det används också på brudbuketter sådärförkan man köpa det i blomsterbutiker.
wedshop.se/ProductView.asp&catID=29
Jag brukar ställa mina tårtor på papptårtbrickor detkan man köpa billigt på många "baksidor" hehe
man kan köpa största storleken och sen klippa tilldom så dom passar till alla tårtorna om ni tänka ha i olika storlekar.
tex: www.kakburken.se/product_info.php
'
Sen brukar jag frakta dom i papplådor och montera ihop på plats om man vill ha en våningstårta.
Här fanns också en med både låda och bricka:
www.kakburken.se/product_info.php -
Dekorfondant är även allergitestad och bra för den som harmjölkallergi då den är heltfri från detocksåFixelady skrev 2013-03-11 18:19:16 följande:Emmalinnea - Tack så hemskt mycket för svaret! Har aldrig hört talas om dekorfondant så det ska absolut kollas upp! Bild kommer efter sommaren eftersom bröllopet är 27/7. Men ska baka provtårta redan nästa helg =)
Lycka till! -
Såklart smaken är som bakenChicita skrev 2013-03-11 22:13:17 följande:Vad gäller att sockerpasta inte är gott...
Tja smaken är som baken.
Jag vet många som hellre väljer sockerpasta än något annat att täcka tårtan med för att dom gillar smaken.
Själv väljer jag ofta att använda sockerpasta med smak. Speciellt vit choklad som smaksättning (det går att använda vilken smaksättning som helst om man gör SP'n själv)
När det gäller att ha band längst ner på tårtan så gillar jag inte det.
Jag vet hur krångligt och kladdigt det kan bli om gästerna ska skära tårtan själva och banden inte tas bort innan. Det ser inte aptitligt ut med remsor av kladdigt tygband som slafsar runt efter ett tag. Jag föredrar att använda en sorts form för att göra pärlband för att få ett fint avslut mellan tårtfaten i papper och kanten på tårtan.
Eller band av sockerpasta/marsipan eller vad man nu vill använda för att täcka tårtan med.
Exempelvis en sån här
www.kakburken.se/product_info.php?products_id...
Det kan bli riktigt snyggt... Jag använde pärlband på den här tårtan (första bröllopstårtan jag någonsin gjort)
Själv tycker jag sp smakar så konstgjort även dom med smak speciellt Wiltons egna choklad sp.
Älskar dekorfondant Visste inte ens vad det var innan många bakbloggare började skriva att det var deras favorit så man var ju tvungen att pröva
Vi borde skriva upp alla märken på sp,marsipan osv för att se vilka som alla använder och tycker godast! Det kanske dyker upp en ny sort man aldrig prövat eller de bästa recepten på marsipan och sådant?
Angående detta med band runt tårtan så har det aldrig varit ett problem för mig, bandet tar man bort innan man börjar skära i tårtan men även om man inte gör det så trycks det bara ner ju mer man skär i tårtan så det är inga problem det heller. Men jag tycker faktiskt också att pärlband är jättefint! Använde det på min dotters doptårtor
-
Det är litye lättare att kavla ut locket på ett bakpapper eller som jag har en kavelmatta:Chicita skrev 2013-03-24 21:49:05 följande:Hmm... jag hade lite bråttom och läste inte hela tråden först innan jag började svara.
Det är helt ok att du svarar, du behöver inte överlåta det till mig
Jag penslade locket i början när jag började göra tårtor.
Man får försöka få in armarna under locket sen och "flippa" det över tårtan.
Nackdelen med att pensla locket är att man inte kan skära bort överflödet och spara det till dekorationer eller nästa våning. Och att det kan bli rätt kladdigt när man vänder
Men det är ju ett alternativ om man absolut inte vill ha smörkräm.
www.kakburken.se/product_info.php
Kavla ut locket där på sedan pensla den och vänd den över tårtan bara, enkelt,snabbt och kladdfritt
Och eftersom man kan mäta ut hur stort man ska göra locket så kan man bara pensla inom just den ytan.
Pudra först med lite florsocker så lossnar det superlätt -
Här är våran bröllopstårta som jag fick slänga ihop lite snabbt dagen innan bröllopet.
Vaniljbottnar
lager 1: Rårörda hallon
lager 2: vitchoklad ganache med digestivekross
lager 3: Råröda hallon
lager 4: Mörk choklad ganache
täckt med vanilj smörkräm och sugarpaste.
-
Det är Swiss meringue buttercream dom använder på tårtor där. Du kan googla receptet. jag använder det på cupcakes och som tårtfrosting, brukar smaksätta med lite vanilj eller citron.amerika skrev 2013-07-20 18:30:28 följande:Någon som vet om buttercream frosting/icing som förekommer på amerikanska tårtor är samma sak som den "smörkräm" vi har här i Sverige i biskvier t ex?
Jag skulle gärna ha en tårta med buttercream frosting rosor på men jag tycker smörkräm är ganska äckligt... Så frågan är om det är samma eller ej?
Eller, kan man använda typ Leilas recept på frosting som det är cream cheese i, blir det likadant att hantera/dekorera med?
Någon som vet?
Ska provbaka givetvis och provsmaka, men känns ju onödigt att köpa hem allt om jag vet att jag inte gillar det...