Inlägg från: Pyttis |Visa alla inlägg
  • Pyttis

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

tänkte be om lite hjälp. min lillebror har gått o utbildat sig till konditor nu, o är jätteduktig, så han ska göra våra tårtor i sommar. men jag vet inte vad jag vill ha riktigt, har en difusbild i huvudet men inte mycket mer. o har pratat med honom massor om tipps, men nu har han tröttnat lite på sin omständiga syster som inte förstår vad han prarar om och ändrar sig hela tiden haha o sa åt mig att vi skulle prata mer när jag faktist kommit fram till nåt. syskonkärlek ni vet ;)

så tänkte be er  om hjälp så han inte får rycket på allt mitt bröllopsprat

vad ska vi ha för tårta?
    sambon tål inte choklad
    jag är tål inte mandel, valnötter, ananas
    ska vara enkla "envåningars"
    vi är vegetarianer så inget animaliskt gelatin eller liknande
    vill att de ska se ganska enkla ut, är dålig på att förklara, men sommriga så där snyggt "operfekta" om ni fattar vad jag tänker på, inte en helt slät med S.P. utan mer rustik. gud vad jag svamlar (fattar jag bror blir trott på mig haha)
    någon som har någon tanke? skulle uppskattas!!

• Pyttis
    Chicita skrev 2013-03-21 10:28:16 följande:
    Varför låter du inte brorsan få fria händer? Glad
    Googla: Midsommartårta
    Där kan du nog hitta somriga tårtor som du gillar utseendet på.
    Ge honom ett par inspirationsbilder och så får han sköta resten själv med utgång från allergier.
    När det gäller gelatin så kan han använda agar agar istället om han vill göra någon mousse. Det är växtbaserat Glad 

Ge honom en lista på vad som absolut inte får finnas i tårtan (allergier alltså) och så inspirationsbilder...
    Sen fixar han den bästa tårta han kan utifrån era önskemål helt enkelt... 
    skulle jag absolut kunna göra, men han bad mig hittapå nåt förslag eller nån smak eller vad man ska säga att utgå ifrån :) men googla midsommar tårta ska jag göra! tackar för tips!
  • Pyttis
    Chicita skrev 2013-03-21 10:53:21 följande:
    Jag skulle tippa på att det är för att han är nervös. 
    Han vill inte stå där och riskera att ni inte gillade smakerna på tårtan sen.
    Jag kan känna samma sak nämligen om någon vill att jag bara "ska göra en god tårta"... Vad är gott för dig exempelvis...

Men om du säger att du vill ha en söt, syrlig, fräsch eller annan smakriktning på tårtan så borde det hjälpa honom.
    Och sen lugna honom med att du litar på honom och att tårtan väl är viktig. Men att du kommer att bli gift även om han valde citron istället för hallon liksom Flört 
    jo o det är han är ju första han gör utanför skolan med som är så stort (120 pers) så förstår att det är lite nervöst.
    haha, ja men precis, det är kanske lättast för han iaf, vill ju hjälpa honom men kanske inte ska lägga mig i för mycket, ska nog göra som du säger. blir nog o ringa bror idag o ta o säga det till honom :)
  • Pyttis

såhär fina blev min brors och mitt hopkok av tårta till min och mannens storadag, såååå goda
    muffinsbottnar med hallon o blåber bakat med jordgubbsfil, mellan är det vaniljpanacotta , på det ligger det basilika marinerade hallon och blåbär, nästa muffinsbotten, hemmagjord vaniljkräm, o sen färska bär o citronmelis :) 

heltklart nya favorit tårtan
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm