-
Hur får du till den lila färgen? Just sådan färg skulle jag vilja ha på vårt bröllop.xanthine skrev 2013-04-01 18:48:15 följande:Några av mina alster:
-
Låt kristyren vara kvar! Tror det bara blir trist grått istället om du försöker ta bort den.majjja skrev 2013-04-05 15:57:01 följande:funderade även på om jag ska skrapa av all kristyr och göra mängder med små vita blommor över nästan hela tårtan, så att den liksom blir översållad av blomster. Risken finns dock att det syns lite igenom nåt svart märke som blir kvar efter kristyer. plus att det förstås tar väldigt lång tid att göra massa blommor.
Vad tycker ni?
Och sen tänker jag att ditt nr 2-tänk funkar även på bröllopet, för tårtan ska ju ätas på slutet efter ett glas vin
Jag tycker tårtan är jättefin och speciellt impad är jag över den fina cake toppern!
Ha en underbar dag imorgon! -
Någon som vet om buttercream frosting/icing som förekommer på amerikanska tårtor är samma sak som den "smörkräm" vi har här i Sverige i biskvier t ex?
Jag skulle gärna ha en tårta med buttercream frosting rosor på men jag tycker smörkräm är ganska äckligt... Så frågan är om det är samma eller ej?
Eller, kan man använda typ Leilas recept på frosting som det är cream cheese i, blir det likadant att hantera/dekorera med?
Någon som vet?
Ska provbaka givetvis och provsmaka, men känns ju onödigt att köpa hem allt om jag vet att jag inte gillar det... -
Tack!!!!Emmalinnea skrev 2013-07-20 22:52:46 följande:Det är Swiss meringue buttercream dom använder på tårtor där. Du kan googla receptet. jag använder det på cupcakes och som tårtfrosting, brukar smaksätta med lite vanilj eller citron.
-
Flera frågor till er duktiga bakproffs!!
Kan man ha både fluff och mousse som fyllning på olika lager eller är det för stor skillnad i konsistens och fasthet mellan dem?
Är det någon som har provat att ha panna cotta som fyllning, kan det funka tro? Eller kallas det helt enkelt för mousse då??
Vad för smaker kan funka ihop med blåbär, förutom vanilj? Vit choklad?
Och till sist (för tillfället) tror ni att det skulle funka att ha kladdkaka som en av bottnarna i en tårta med tre bottnar och tre fyllningar?
-
Tack för dina råd & tips!!Chicita skrev 2013-08-09 12:49:56 följande:
När du gör chokladbottnar, har du "bara" i kakao i vanlig sockerkaksbotten då eller gör du på något annat sätt? -
Chicita: tack igen, du är fantastisk med dina råd! Blir det stark mörk chokladsmak av att göra så? Jag själv gillar det, men sambon gör det inte och inte heller mina barn, vilka alla tre känns som skapligt viktiga personer på bröllopet Men kanske funkar det med vanlig choklad och ej mörk? Och, det borde rimligtvis även funka med vit choklad, eller vad tror du?