Chicita skrev 2013-09-08 11:39:39 följande:
Tack, då ska jag kolla ditt recept. Det är alltid bra med nya recept att testa
Jag köpte sockerpasta, har inte haft någon bra assistent förut så jag har inte haft möjlighet att göra egen. Ok det går utan assistent, men jag har problem med skador i axlar och nacke, så om det blir för mycket knådande så kanske jag inte klarar av att göra själva tårtan sen
Men jag har tänkt att prova att göra egen. Letar dock efter ett vettigt recept där med...
Min plan för tårtan var ju helt annan, men det fick inte vara nötter (och helst inte marsipan) i tårtan och jag fick inte tag i svart sockerpasta. Den jag färgar själv blir ju inte sådär snyggt kolsvart så jag vill inte göra större grejor i den.
Hade tänkt göra en "väg" nerför tårtan med öken (av kaksmulor eller möjligtvis finriven blockchoklad) på ena sidan och lite träd och buskar och spritsat gräs på andra sidan, Sen en kant på nedersta tårtan - liknande den jag gjorde men jag hade tänkt använda min rut-skärare så dom blev lika stora. Det funkar inte med den egenfärgade sockerpastan då den blir för blöt, även om den får vila
Jag hade även funderat på att göra den där blåa bilen, vad han nu heter. Men det tog sån tid att göra Blixten så jag hann inte...
Ja de är väldigt mycket knådande om man gör utan maskin. Har dock inte hittat något bra recept, har väl provat 5 olika mest för skojs skull men köper alltid färdig, vill hellre lägga tiden på roligare saker ;) Brukar köpa mellan 10-20kg Sp åt gången.
Ja de är inte alltid tårtorna blir som man tänkt men oftast brukar man bli nöjd ändå och de är ju de viktigaste ;)
Den blå bilen heter kungen. Har gjort den också en gång. Men gör du dekorationerna samma dag du gör tårtan? Då förstår jag att du inte hann/orka göra mer än du gjorde. Jag gör alltid dekorationerna 1-2 veckor före så de hinner stelna till och så går de lite snabbare sen när man gör tårtorna. de tar ju nog lång tid ändå ;)