ThereseV skrev 2012-11-23 14:25:06 följande:
Jag tänkte ge mig på att baka min första tårta "på riktigt" och nu känner jag hur lite koll jag har haha. Jag vet att jag såg ett recept på tårtbotten någonstans här på bt men nu hittar jag inte igen det, finns det kanske någon här som sitter på ett grymt recept (och tips på hur man lättast delar den) ? :)
Sedan undrar jag om någon har något bra tips på god chokladfyllning, och hur mycket räknar man med för ett lager?
Sådär då...
Tårtbottnar var det
Ca 20 bitar ska detta räcka till, men det håller jag inte med om. Jag brukar sätta en "krage" av smörpapper på insidan av formen som är ca 5 cm högre än formen (stryk lite smör på formens insida så klistrar det fast smörpappret tills smeten har kommit i och håller den på plats, klipp gärna ut och lägg en rundel i botten också så slipper du bröa formen.
Jag brukar göra 1,5 sats till en 20-bitarsform (ca 25 cm)
1 sats - sätt ugnen på 175 grader. Kakan gräddas i nedre delen av ugnen i ca 40 min
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker pösigt, det ska börja ändra färg och bli ljusare innan du har vispat klart
Blanda mjölsorterna och bakpulvret
Vänd ner (eller vispa på låg hastighet) i smeten och blanda väl (sikta gärna mjölblandningen för att undvika klumpar)
Häll smeten i den preparerade formen och grädda enligt anvisningarna.
Känn med en sticka om den är klar.
För att dela bottnarna så ska dom vara riktigt svala. Jag har hört att bottnar som är tinade (alltså har varit frysta) ska smula mindre när man skär upp dom. Men jag använder min "tårtsåg" med ställbara höjder, så jag klarar mig rätt bra ändå.
Men om du inte vet att du kan skära rakt så kan du dela med sytråd.
Ta en bit sytråd (gärna lite grövre) och lägg runt kakan. Det ska bara bli kanske 10 cm över på varje ände när du gått hela varvet runt. Korsa ändarna (knyt inte) och ta tag så nära kakan du kan. Dra sen isär händerna och var noga med att hålla dom i samma höjd som där du lagt tråden, så kommer tråden att dela bottnarna åt dig enkelt och relativt smulfritt.