Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Luna12 skrev 2012-11-17 12:13:54 följande:
    En fråga om nån har lust att svara: Hur länge håller sig en tårta i kylskåpet? Om jag gör den imorron, går den att äta på tisdag då?
    Hur lång hållbarhet är det på ingredienserna i tårtan?
    Det är det som bestämmer om tårtan håller eller inte Glad 

Sen beror det ju också lite på innehållet. Om du har marängbottnar så är risken att dom blir degiga av fukten i tårtan.
    Eller om du har mycket bär i tårtan så kan det safta sig och blöta ner tårtan extra.

Men rent generellt så hänger det alltså mest på hållbarhetsdatumen på produkterna du använder i tårtan  
  • Chicita
    ClaraH skrev 2012-11-20 20:34:30 följande:
    Chicita! Såg du min fråga om hur du sätter ihop våningstårtor lite högre upp? Använder du sugrör som stödpinnar eller krävs det något annat material? Hoppas du tycker det är OK att jag frågar.
    Nej det missade jag Skäms
    Det är helt ok att du frågar. Glad

Jag använder något som heter dowelrods, jag tycker inte att sugrör är tillräckligt stabila.
    Dom dowelrods jag använder är ett grövre plaströr, ungefär tjockt som en tumme. Man bara trycker ner dom i våningen under den som ska stöttas (alltså om det är mer än 2 våningar så i alla utom den översta) och sen har jag såna där tårtfat i papp för varje våning, så att varje lager är självbärande så att säga.

Nu sist köpte jag dowelrods i bambu istället men har inte hunnit testa dom för den tårtan blev avbeställd.
    Så du kan använda vanliga pinnar i trä eller nåt. Om du ska använda plast så måste du kolla att plasten är livsmedelsgodkänd bara Glad 
  • Chicita
    ClaraH skrev 2012-11-21 22:36:02 följande:
    Tack, finns detta att köpa på de vanliga tårtsajterna? Jag verkar inte ha hittat dem där riktigt.
    Jepp, jag har köpt både på kakburken och tårtdecor

Dom här har jag använt mest
    www.kakburken.se/product_info.php

Dom här har jag testat men gillar inte. Dom är för tunna och om kakan blir lite för "blöt" eller inte jättefast så "skär" dom rakt igenom kakan om dom inte är exakt lodräta.

Dom här har jag inte provat än men misstänker att det är samma som dom ovan då dom är lika smala

Det här är samma som dom högst upp tror jag
    www.tartdecor.se/plastic-dowel-rods.html

Dom här har jag köpt men inte hunnit testa:
    www.tartdecor.se/bamboo-dowel-rods.html

Och dom här är nya, har inte sett dom tidigare
    www.tartdecor.se/wooden-dowel-rods.html

• Chicita
    Minuz skrev 2012-11-23 09:03:35 följande:
    hur gör nån med bröllopstårtan? står den framme under festen eller har ni låtit den stå i kylen tills det är dags för den? den blir ju alltid godis om den inte är för kall tycker jag iaf. tänkte ha den på en liten lastpall med ev några tillämpar under..... eller hur har ni gjort?
    Vi hade den i kylen. 
    Eftersom den innehöll och var dekorerad med massa grädde så ville jag inte riskera en sur tårta Flört 
  • Chicita
    eml33h skrev 2012-11-23 09:18:13 följande:
    Kan man ha en av varje sort eller blir folk sura om den tårtan dom ville smaka tar slut?
    Sur tror jag ingen blir, men besviken kanske...
    Jag skulle nog i alla fall bli ledsen om tårtan jag suktat efter halva kvällen var slut när jag väl kom fram i kön och fick ta en bit av det som var kvar av de jag inte var så sugen på... Eller vara utan. 
  • Chicita
    eml33h skrev 2012-11-23 09:25:01 följande:
    Kanske inte var en så bra idé trots allt : )
    Då får vi nog försöka enas om en tårta, eller kanske hålla oss till två alternativ.
    Ni kan ha flera alternativ, men beräkna gärna så att alla kan få en liten bit av varje tårta. Och skär upp tårtorna i förväg så att man tar en färdig bit och inte skär själv.
    Det är inte lika stor chans att folk tar två bitar av en färdigskuren tårta, som att dom tar en bit som skulle motsvara 2-3 färdigskurna bitar om alla tog själva Flört 

Om det är tårtbuffé så vill jag ju gärna kunna ta lite av flera tårtor även om jag kanske inte tar av alla. Så att ha rätt smala bitar uppskurna i förväg är smidigt för mig då som gäst Glad 
  • Chicita
    Minuz skrev 2012-11-23 09:26:04 följande:
    Och mobilen skrev visst som den ville.

Tänkte om man kunde ha kylklampar under lastpallen för att hålla den lite kall......

Vi ska ha en fyrkantig tårta i tre lager.
    Den kommer innehålla päronmousse och vit chokladmousse, sedan ska den spacklas i smörkräm och täckas med sockerpasta och dekoreras.

I den lokal där vi ska vara så finns endast en halvkyl så vi kommer själva att köra upp ett kylskåp till. Så det känns som att det vore lättast om man kunde hitta en lösning där tårtan slipper stå i kylen. Då största lagret är 40x40 cm så är den ganska stor. Och jag med mitt kontrollbehov kommer inte kunna slappna av om jag vet att något kan hända tårtan på vägen så att säga...... Hoppas ni förstår vad jag menar
    Frys in mjölklitrar (eller tja töm dom, fyll upp till 3/4 med vatten och frys in så får ni billiga kylklampar som ni kan använda i större mängd och även byta ut enkelt under kvällen. När dom gjort sitt så häller man ju bara ut vattnet och sen slänger man förpackningen Flört
    Mousse brukar behöva stå kallt för att inte bli blöt och "rinnig" om det inte är mycket gelatin i den.
    Och en vanlig ingrediens i mousse är ju grädde...
    Om ni bara kyler underifrån så kommer kanske bottenlagret vara nästan fryst medans resten är varmt, svettigt och har börjat smälta.
    Kan ni ta en stor kartong eller något och sätta över tårtan och sen lägga kylklampar ovanpå kartongen (kanske gärna i kartongen också om det är möjligt.
    Eller skaffa stora platta sjok av frigolit och gör en låda av, eftersom frigolit ju isolerar bra...

Jag skulle vara mer orolig för att smörkrämen smälter och börjar rinna ner över bottenvåningarna och att tårtans innehåll kommer i kontakt med sockerpastan som är lite känslig för sånt så att även pastan börjar smälta.
    Jag har nämligen varit med om det själv...
    Det såg ut som om tårtan grät blod när det rann rännilar av smält sockerpasta blandad med hallonmousse (färska hallon i moussen så det var väl dom som var boven i dramat när det gällde färgen) 
  • Chicita
    ThereseV skrev 2012-11-23 14:25:06 följande:

Jag ska försöka leta på mitt tårtbottenrecept i morgon. I kväll är jag så trött att jag inte vågar skriva av något, för då får jag säkert måtten fel Oskyldig
  • Chicita
    StinaAnders skrev 2012-11-24 13:43:07 följande:
    Med risk för att bli hånad... Skäms Mousse-tårtor kunde frysas va? Tina långsamt i kylskåpet?

Vi kan nämligen inte bestämma oss för om vi ska ha tårtor eller pannacotta i olika smaker...

Just nu lutar det åt moussetårtor i ett par olika smaker, men vi hinner ju ändra oss igen ha ha ha....

Det blir max 35 pers. på vårat bröllop, barn inräknade.

Vad tror ni? Min sambo säger bara att det inte spelar nån roll för honom, vill jag ha tårtor så kör vi på det...
    Jag har fryst tårtor som innehållit mousse ja Glad Och det har gått jättebra. Det har dock varit mousse som har grädde som bas, vet inte hur det funkar med mousse som är baserad på äggvita men det kan säkert någon annan svara på.
    Jag har hört att det inte ska vara några problem oavsett innehåll, men man kan ju aldrig vara 100% säker innan man har testat.  Glad 
  • Chicita
    ThereseV skrev 2012-11-23 14:25:06 följande:
    Jag tänkte ge mig på att baka min första tårta "på riktigt" och nu känner jag hur lite koll jag har haha. Jag vet att jag såg ett recept på tårtbotten någonstans här på bt men nu hittar jag inte igen det, finns det kanske någon här som sitter på ett grymt recept (och tips på hur man lättast delar den) ? :) 
    Sedan undrar jag om någon har något bra tips på god chokladfyllning, och hur mycket räknar man med för ett lager? 

Sådär då...
    Tårtbottnar var det

Ca 20 bitar ska detta räcka till, men det håller jag inte med om. Jag brukar sätta en "krage" av smörpapper på insidan av formen som är ca 5 cm högre än formen (stryk lite smör på formens insida så klistrar det fast smörpappret tills smeten har kommit i och håller den på plats, klipp gärna ut och lägg en rundel i botten också så slipper du bröa formen.
    Jag brukar göra 1,5 sats till en 20-bitarsform (ca 25 cm)

1 sats - sätt ugnen på 175 grader. Kakan gräddas i nedre delen av ugnen i ca 40 min

4 ägg
    2 dl socker
    1 dl vetemjöl
    1 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt, det ska börja ändra färg och bli ljusare innan du har vispat klart
    Blanda mjölsorterna och bakpulvret
    Vänd ner (eller vispa på låg hastighet) i smeten och blanda väl (sikta gärna mjölblandningen för att undvika klumpar)
    Häll smeten i den preparerade formen och grädda enligt anvisningarna.
    Känn med en sticka om den är klar.

För att dela bottnarna så ska dom vara riktigt svala. Jag har hört att bottnar som är tinade (alltså har varit frysta) ska smula mindre när man skär upp dom. Men jag använder min "tårtsåg" med ställbara höjder, så jag klarar mig rätt bra ändå.
    Men om du inte vet att du kan skära rakt så kan du dela med sytråd.
    Ta en bit sytråd (gärna lite grövre) och lägg runt kakan. Det ska bara bli kanske 10 cm över på varje ände när du gått hela varvet runt. Korsa ändarna (knyt inte) och ta tag så nära kakan du kan. Dra sen isär händerna och var noga med att hålla dom i samma höjd som där du lagt tråden, så kommer tråden att dela bottnarna åt dig enkelt och relativt smulfritt. 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm