Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

ThereseV skrev 2012-11-24 21:12:06 följande:
    Åh, tack! Jättesmart med sytråden! Jag var lite nojjig över hur jag skulle lyckas dela den rakt, och det där låter väldigt mycket enklare än att krångla med en kniv:)
    Jag kan ju säga att det funkar bäst om du inte bröar formen när du gräddar kakan. För då blir kanten lite hård och det är svårt att skära igenom den med sytråden. Så oavsett vilket recept du använder sen - ta gärna mitt tips med smörpapper i formen så kan du också fylla formen högre upp och på så sätt också få lite tjockare bottnar (som är enklare att dela) och som gör tårtan lite "maffigare" när du lägger ihop den.

När det gäller chokladfyllning så finns det massa goda recept.
    När jag gör bröllopstårtor så fuskar jag och använder pulvermousserna som är avsedda för tårtor (finns på tårtdecor + kakburken mm) eftersom dom alltid blir rätt i konsistens. Och då brukar jag göra en enkel chokladganache som jag brer på botten som hamnar under moussen bara för att få lite mer chokladsmak.

Jag tycker om mycket fyllning, så jag brukar använda ca 4 dl grädde/ fyllningslager.
    Jag gör oftast mina mousser på grädde, oavsett smak. Även om dom blir fluffigare med äggvita och saftigare med äggula så gillar jag inte tanken på salmonellarisken även om den inte är så stor... 
  • Chicita
    StinaAnders skrev 2012-11-25 12:25:52 följande:
    Tack Chicita för upplysningen om frysning av moussetårtor ;)

Nu undrar jag då vidare; finns det flädermousse på pulver?? Och smultron??
    De är mina o sambons favoritsmaker...

Har letat på kakburken o tårtdecor men hittar inget....Andra mousse pulver finns ju men inte de smakerna.
    Kanske finns det fler sidor som säljer sånt pulver??
    Använd den neutrala moussen annars och ersätt vattnet man blandar pulvret med innan man blandar med grädden, med koncentrerad flädersaft och saft från smultron (har sett att det finns för att göra smultronläsk - alltså till sodastream).
    Glad 
  • Chicita

Kul ClaraH Glad
    Jag har också gjort en med pepparkaksbottnar en gång, men jag använde en creamcheese-frosting som fyllning.
    Och det var superpopulärt på fikat på jobbet kan jag säga Skrattande 

• Chicita
    jossan2013 skrev 2012-12-03 23:59:23 följande:
    Menar du flervåningstårta eller bara som en enda stor - och till hur många personer ska det räcka till i så fall?

Jag skulle tippa på att ett vanligt bageri inte skulle ställa upp och göra en sån till dig, men att med lite träning kan du kanske göra en själv Glad
  • Chicita
    aminis skrev 2012-12-04 20:50:27 följande:
    Du kan behöva en ställning till tårtan om du vill ha våningstårta. Rena moussetårtor är inte optimala att stapla då pinnarna man har inuti tårtorna som stöd kan skära igenom moussen rätt enkelt, om man inte gör moussen väldigt väldigt hård, och det räcker med att en pinne sitter bara ANINGEN snett för att det ska börja gå åt skogen.

Att spackla utanpå mousse kräver också att moussen är väldigt fast. Risken är att du gräver bort moussen istället för att lägga på en smörkräm.
    Det är nog bättre då att pensla sockerpastan (det är det enda som blir helt kritvitt, marsipan kan bara bli "nästan-vit" typ Ivory) med smält smör... Men det är samma sak där. Om inte moussen är väldigt väldigt fast så kommer du inte att kunna klä tårtan på ett snyggt sätt.
    Fördelen med moussetårtan är ju att den går att frysa, så teoretiskt sett borde du kunna komma runt problemen med för mjuk mousse genom att spackla och täcka när tårtan är frusen. Men hur det ser ut när tårtan tinar sen vet jag inte...

Browniebotten säger jag inte så mycket om. Det beror mycket på hur tjock du gör den och hur du ska  bygga tårtan sen.

Jag gör i princip bara moussetårtor - även staplade.
    Men då har jag bottnar emellan mousselagren, och högst upp, så att det finns något som stabiliserar pinnarna och hindrar dom från att glida.
  • Chicita

Ja jag spacklar tårtorna med smörkräm och täcker med sockerpasta.
    Men jag har botten, mitt och lock i sockerkaksbottnar. Så det fungerar ju som en sorts "vakt" så att man inte gräver bort all mousse.
    Vet inte hur jag ska förklara, för mig är det liksom så uppenbart Flört 

När man använder mousse som fyllning så kan man göra den lite stabbigare också, men utan att det blir en enda stor geléklump av det hela. 

• Chicita
    aminis skrev 2012-12-07 17:39:01 följande:
    Men då kan man kanske lägga till en botten mellan de två mousselagren och ha ett lock på och sen spackla :) ?
    Det är ju värt ett försök i alla fall Glad
    Om du ska ha våningarna staplade på varandra så glöm inte att sätta i några kraftiga pinnar.
    Det funkar riktigt bra med avkapade blompinnar (oanvända förstås Flört ) om varje tårta står på ett eget pappfat...
  • Chicita
    ThereseV skrev 2012-12-11 14:52:22 följande:
    Jättefin tårta...
    Du skulle sett min första jag gjorde... ujuj vad den var lappad och lagad och blommor utspridda för att laga hål både här och där Oskyldig 
  • Chicita

Jadu bra fråga malli716.
    Det gör den för mig också kan jag säga.
    Men jag tror att det kan vara för att man låter skinkan stå inne för länge med griljeringen. Det ska ju bara vara sista finputsningen så att säga. Den måste fortfarande ha lite fukt kvar för att inte smula sönder som en skorpa och ramla av.
    Så prova att göra klart skinkan (om du inte köper en färdigkokt) och kör lite svagare värme och / eller kortare tid. 

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm