Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Jättefin ClaraH
    Du är snart ett riktigt tårtproffs Solig 

• Chicita

Det var så det blev för mig med vår bröllopstårta ClaraH. Den vita chokladmoussen vägrade stelna, så den pyste ut så fort jag belastade med sockerpastan, även innan jag hann försöka börja sträcka den och forma den över tårtan...
    Så jag gav upp och spritsade på resterna av grädden jag hade hemma Tungan ute 

• Chicita
    söt nöt skrev 2012-12-26 19:20:48 följande:
    Jag funderar på en tårta till nyår. Vi kommer ha gäster och en av dom är nötallergiker. Finns det någon som har ett förslag på en garanterat nötfri tårta? Jag älskar choklad, men det är svårt då dom flesta sorter kan innehålla spår av nötter. Annars är hallon en favorit. Sött och syrligt.
    Sockerkaksbotten, hallonmousse och limecurd + vispad grädde

Syrligt och gott Glad 
  • Chicita
    söt nöt skrev 2012-12-26 20:01:21 följande:
    Tack ! Får prova en liten i veckan. :)
    Det tycker jag du gör rätt i Glad
  • Chicita

Fyllningen går ju alltid att färga om man vill. Glad

Men varför inte vit chokladmousse och sen fluff på violpastiller (ingen aning om det blir gott, men du får testa i liten skala först).
    Jag skulle nog brett ett tunt lager med limecurd under den vita chokladmoussen då också, bara för att få in något lite syrligt i tårtan. 

• Chicita

Annars funkar väl blåbär, kanske skogsbär (även om det inte blir rätt lila kanske) och eventuellt även svartvinbär

Men viol kan vara lite kul, dels är det ju lite av en vårblomma och dels är den lila. Och helt oväntad att ha i tårtan Glad 

• Chicita
    Krila skrev 2013-01-07 21:25:04 följande:
    Till att börja med så måste tårtans innehåll vara så kallat skär-fast.
    Alltså rätt stabilt, så det håller formen när man skär i tårtan, det får inte "läcka" ut innehåll i det hål som bildas av tårtbiten som försvinner.
    Annars går det inte att lägga på marsipanen riktigt snyggt.
    Och om inte tårtan ska ätas direkt så bör man spackla tårtan med smörkräm innan man lägger på locket. (man kan göra väldigt god smörkräm, som nästan är som en fyllning men det är en annan fråga Flört)

Sen är det viktigt att marsipanen är smidig.
    Där är sockerpasta betydligt enklare att arbeta med då den kan sträckas mer utan att spricka. 

Locket bör vara ca 5-6 mm tjockt när man börjar och gärna så att det är 5-10 cm för stort, det ska inte bara räcka precis ner och täcka tårtan..
    Man lägger på locket och försöker få det så centrerat man kan.
    Sen lyfter man upp en sida på marsipanen / sockerpastan och sträcker ut den samtidigt som man slätar med handen neråt några cm. Sen flyttar man sig och gör samma en liten bit bort och fortsätter så i en spiralform längs med tårtan tills man har sträckt och slätat ut sidorna hela vägen runt och ner.
  • Chicita
    Krila skrev 2013-01-07 21:58:24 följande:
    Men när man köper vanliga prinsesstårtor på bageriet så är det ju bara grädde och marsipan rätt på de? De har hållt sig fina över natten i kylskåp för mig i alla fall.

Ska marsipanen ha en viss temperatur?

Försökte mig på att göra sockerpasta en gång, det gick åt helvete=P Och det verkar inte så lätt att få tag på i vanliga affärer. 
    Jag har aldrig gjort en princesstårta så jag vet inte varför dom håller och jag vet inte hur dom gör för att få dom fina och släta.
    Men jag tror att dom penslar marsipanen med olja innan dom lägger på den, har läst det i något recept i alla fall.
    Grädde kan nämligen få marsipan att smälta vid direktkontakt.

Om det ska vara någon speciell temperatur vet jag inte, jag har aldrig tagit tempen på min marsipan Flört 
    Men jag brukar ta fram så dom får rumstemperatur + att jag knådar innan så dom blir mjuka och följsamma innan jag kavlar ut och läggar på.

Jag brukar handla från kakburken, tårtdecor eller någon av dom andra tårtsidorna och det har funkat bra. Men det är klart, om man inte gör så många tårtor så blir det ju rätt dyrt med frakt till varje tårta i så fall... 
  • Chicita

Ja dom såg inte så tokiga ut fayefaye Glad

Det är inte svårt att göra enkla rosor som man typ ser på prinsesstårtor. Men att göra sådana som ser riktiga ut och livfulla, det är svårare.
    Men efter att jag skaffade mig en ordentlig skumdyna så har mina blivit väldigt mycket bättre.
    Så en skumdyna och en ball-tool (om du inte har) kan vara det som gör skillnaden 

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm