Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita
    majjja skrev 2013-01-19 22:45:58 följande:
    Hej, läste för ett tag sedan om något tips att man skulle blanda i något i vispad grädde för att få den lite fastare när man har den i en tårta. Och jag minns inte vad det var... Någon som vet?
    Gelatin? Flört

Jag har haft i marsanpulver någon gång också. Det gör den aningen fastare och ger en god vaniljsmak. Men den blir inte alls lika fast som när man använder gelatin.

Man kan ju också köpa moussepulver från någon av tårtshopperna vi brukar rekommendera här. Då blir ju grädden smaksatt också så att säga Glad 
  • Chicita
    majjja skrev 2013-01-19 22:51:06 följande:
    Hmmm det varnog något annat men gelatin torde ju funka.. Hur gör man då? Ska jag värma grädden
    Följ instruktionerna på paketet med gelatinblad...

Du ska smälta gelatinet och tillsätta det i grädden. Det finns också pulvergelatin som man kan använda kallt, men det har inte jag använt så jag vet inte hur det funkar. Men det ska stå på paketet Glad
  • Chicita
    snowstars
    Jag kopierade två tidigare inlägg där jag dels gav ett recept på tårtbotten som jag verkligen gillar + lite info om hur man lägger på sockerpasta / marsipan
    -----------------------------------------------------
    Tårtbottnar var det

Ca 20 bitar ska detta räcka till, men det håller jag inte med om. Jag brukar sätta en "krage" av smörpapper på insidan av formen som är ca 5 cm högre än formen (stryk lite smör på formens insida så klistrar det fast smörpappret tills smeten har kommit i och håller den på plats, klipp gärna ut och lägg en rundel i botten också så slipper du bröa formen.
    Jag brukar göra 1,5 sats till en 20-bitarsform (ca 25 cm)

1 sats - sätt ugnen på 175 grader. Kakan gräddas i nedre delen av ugnen i ca 40 min

4 ägg
    2 dl socker
    1 dl vetemjöl
    1 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt, det ska börja ändra färg och bli ljusare innan du har vispat klart
    Blanda mjölsorterna och bakpulvret
    Vänd ner (eller vispa på låg hastighet) i smeten och blanda väl (sikta gärna mjölblandningen för att undvika klumpar)
    Häll smeten i den preparerade formen och grädda enligt anvisningarna.
    Känn med en sticka om den är klar.

För att dela bottnarna så ska dom vara riktigt svala. Jag har hört att bottnar som är tinade (alltså har varit frysta) ska smula mindre när man skär upp dom. Men jag använder min "tårtsåg" med ställbara höjder, så jag klarar mig rätt bra ändå.
    Men om du inte vet att du kan skära rakt så kan du dela med sytråd.
    Ta en bit sytråd (gärna lite grövre) och lägg runt kakan. Det ska bara bli kanske 10 cm över på varje ände när du gått hela varvet runt. Korsa ändarna (knyt inte) och ta tag så nära kakan du kan. Dra sen isär händerna och var noga med att hålla dom i samma höjd som där du lagt tråden, så kommer tråden att dela bottnarna åt dig enkelt och relativt smulfritt. 
    ------------------------------------------------------------------------------------------------
    Till att börja med så måste tårtans innehåll vara så kallat skär-fast.
    Alltså rätt stabilt, så det håller formen när man skär i tårtan, det får inte "läcka" ut innehåll i det hål som bildas av tårtbiten som försvinner.
    Annars går det inte att lägga på marsipanen riktigt snyggt.
    Och om inte tårtan ska ätas direkt så bör man spackla tårtan med smörkräm innan man lägger på locket. (man kan göra väldigt god smörkräm, som nästan är som en fyllning men det är en annan fråga Flört)

Sen är det viktigt att marsipanen är smidig. 
    Där är sockerpasta betydligt enklare att arbeta med då den kan sträckas mer utan att spricka. 

Locket bör vara ca 5-6 mm tjockt när man börjar och gärna så att det är 5-10 cm för stort, det ska inte bara räcka precis ner och täcka tårtan..
    Man lägger på locket och försöker få det så centrerat man kan.
    Sen lyfter man upp en sida på marsipanen / sockerpastan och sträcker ut den samtidigt som man slätar med handen neråt några cm. Sen flyttar man sig och gör samma en liten bit bort och fortsätter så i en spiralform längs med tårtan tills man har sträckt och slätat ut sidorna hela vägen runt och ner.
    -------------------------------------------------
    Och så ett gott recept på smörkräm
    1 del smält vit choklad
    1 del smält smör (eller i alla fall rumstempererat så det går att vispa med elvisp)
    1 del philadelphiaost 
    (100 g av varje brukar räcka bra)
    Vispa ihop ingredienserna så blir det smidigt och bra

När det gäller fyllning så föredrar jag moussefyllningar med gelatin, men det måste man inte ha.
    Det viktigaste är att fyllningen blir skärfast. Du kan alltså ha exempelvis en chokladtryffel eller mosad mango (när du har frukt så måste den vara såpass "torr" att den inte läcker ut massa vätska, för det tål sockerpastan absolut inte och även marsipan kan vara känsligt för fukt).

Lycka till...
    Isbrytarna brukar vara poppis hos de flesta Skrattande

• Chicita

haha.. ja kanske det Flört
    Det går ju att frysa in också om man inte använder det direkt. Bara man packar in det ordentligt (om förpackningen varit öppnad) så att det inte är några luftfickor, gärna 2-3 lager med plastfolie. Och sen tinar man långsamt i kylen innan man lägger fram det så att det hinner bli rumstempererat när man ska använda det.

Tänk på att inte kavla ut för tunnt bara. Det gjorde jag alltid i början. Men då går det sönder mycket enklare när man ska flytta över "locket" till tårtan + att det inte finns tillräckligt med material för att kunna sträcka ut och släta till sidorna.

• Chicita
    emzerus83 skrev 2013-01-26 19:06:02 följande:
    Hej

Nu tar jag frågorna i den ordning jag kommer på dom Flört 
    - Ja man behöver fortfarande spackla sidorna på tårtan eftersom det är när fyllningen kommer i kontakt med sockerpastan som den börjar smälta. Och det spelar ju ingen roll om det är ovanpå tårtan eller på sidorna.
    Jag avslutar alltid med en botten högst upp, men jag spacklar ändå hela tårtan, dels för att smörkrämen funkar som en sorts "lim" och håller sockerpastan/ marsipanen kvar så att det inte bara blir som en lös duk utanpå. Och dels för att smörkrämen fungerar som just spackel... Det slätar ut små ojämnheter i tårtan som annars syns igenom överdraget

- Jag skulle tycka att det blev väldigt mastigt med både chokladbotten och chokladmousse. Speciellt om alla bottnar är av choklad.
    Vi hade (i samma ordning som jag skriver dom, alltså det som står längst ner är nedersta botten)

Sockerkaksbotten
    Vit chokladmousse
    Sockerkaksbotten
    Hallonmousse
    Chokladbotten med mörk choklad (bitar)
    Chokladmousse med chokladcrisp
    Chokladbotten med mörk choklad (bitar)

Vi gjorde så, dels för att få den chokladiga delen att kännas mer chokladig, men att det fanns en del av tårtan som var lättare och fräschare och emellan dom lagren så fanns hallon som alltså passar till båda delarna.
    Vi visste också att det fanns några som inte åt choklad, och då kunde ju dom äta allt från hallonmoussen och uppåt och ändå få typ "en hel tårtbit".

Så om du vill ha den andra fyllningen så skulle jag satsat på att göra bottnarna separat.
    Kanske typ (samma ordning som vår tårta)

Sockerkaksbotten
    Jordgubbsmousse
    Tigerkaksbotten
    Chokladmousse
    Chokladbotten

Alternativt bara jordgubbsmousse mellan chokladbottnar (två lager alltså).
    Men det är vad jag skulle gjort Flört 

- Sockerpasta och marsipan köper jag på antingen tårtdecor eller kakburken.
    Man kan köpa marsipan i vanliga affärer men den är oftast inte lika bra och det finns sällan extravit marsipan. Sockerpasta finns sällan i större kvantiteter utan då får du köpa massor med småförpackningar som egentligen är menat till dekorationer.

- Rosor... tja se till att dom är obesprutade annars kan någon bli sjuk.
    Här kan du köpa blomhållare
    www.kakburken.se/product_info.php (finns fler men det var flest hållare i den här förpackningen) 

- Kulorna - är det inte bara vanliga sockerkulor?
    Typ:
    www.kakburken.se/product_info.php

Finns i olika färger och storlekar
    Fick jag med alla frågor? Glad 
  • Chicita
    emzerus83 skrev 2013-01-26 21:24:48 följande:
    Kolla inlägg 550.
    Jag gav snowstars en länk där till en tabell med storlek på tårta VS åtgång av SP/Marsipan Glad 

Man kan antingen plocka rosorna i egen trädgård om man har tillgång till det, då vet man ju säkert Flört 
    Men annars får man fråga i blomsterbutiken efter obesprutade rosor för dekoration.
    Det är väl inte lika illa om dom sitter i hållare, men dom bör ju inte ligga emot tårtan ändå. Och man vill ju gärna ha blommorna ända ner mot tårtan för att det ska se snyggt ut. Inte så snyggt om det är ett mellanrum...

Sockerpasta smakar i princip socker... lite åt marsmallowhållet. Vissa älskar det, andra tycker att det är superäckligt - precis som med marsipan Flört 
    Fördelarna med sockerpasta är att den är kritvit om man nu vill ha en kritvit tårta.
    Extravit marsipan blir på sin höjd typ ivory-vit eftersom att ingredienserna i den inte är vita från början, utan den vita färgen kommer från tillsatta färgämnen. Och om du har försökt göra en ljusgrå/ljusgul (eller annan ljus färg) vit någon gång så vet du att det inte går att få den kritvit.
    Typ om man råkade doppa en omrörare med lite svart färg på i den vita färgburken. Det spelar ingen roll hur mycket man spär ut den färgen och blandar med annan vit. Den blir aldrig kritvit igen...
    En annan fördel förutom att man dels slipper det onödiga färgämnet och dels då får den "superkritvit" är att SP är mer elastisk och lite smidigare att jobba med. Den spricker inte lika lätt som marsipan.

Man kan också blanda sockerpasta och marsipan om man vill.
    Och det finns också smaksatt sockerpasta. Jag gillar den med vit chokladsmak exempelvis Flört 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm