Inlägg från: Sara 120707 |Visa alla inlägg
  • Sara 120707

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hehe, så kinkig är inte jag. Min gick isönder precis när jag höll på att vispa ner den heta "sockerlösningen" i äggvitesmeten vilket ju är ett lite känsligt moment så jag fick lite panik. Tycker synd om min sambo som råkade vara i köket, kändes som han var ivägen överallt och han fick höra de.

• Sara 120707

Kan rekommendera glöggmoussen, den blev fantastisk.

Passade förresten på att göra en större version av samma tårta (mousserna och botten) som ligger i frysen.

Ska plocka ihop den och ha den på nyårsfesten.

Älskar att det går att frysa

• Sara 120707

Saken 247: Klart du kan få =)

Tar den nerifrån och upp.

Kladdkakebotten är mitt egenkomponerade recept:

2 ägg

3/4 dl kakao

1 dl mjöl

knappt 1,5 dl socker

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

75 gr smör

Smält smöret, blanda ihop allt. Häll upp i en springform med bakplåtspapper i botten.

Grädda i 150 grader ca 15 min.

Låt svalna och lossa från kanten men spara i formen.

Hallon/svartvinbärsmousse

Moussen har jag baserat på det här receptet http://www.matklubben.se/recept/blaabaersdroem_47643.html

men bytt blåbären mot en förpackning hallon och en förpackning vinbär. bären mixade jag och passerade genom en sil.

När moussesmeten är klar så plastar man kanten på springformen och häller moussen ovanpå kakbottnen.

Plasta och sätt in i frysen.

Choklad/glögg mousse

Också baserad på http://www.matklubben.se/recept/blaabaersdroem_47643.html

men istället för socker/vatten blandningen så tar man samma mängd glögg och kokar upp med lock.

Istället för blåbären så tar man 200 gr choklad(kakaohalt efter smak, jag tog 60, ganska lagom) smält i kastrull.

Ta bort från plattan och rör i en äggula när den svalnat lite.

Ta ut den frusna tårtan och häll på den klara chokladmousse smeten. Plasta och frys in.

Dekoration

När du vill använda tårtan ta fram plasta av och låt tina i kylen. Pudra kakao på toppen.

Den vita chokladkanten gör du genom att klippa ett bälte av bakplåtspapper. Smält chokladen och pensla på pappret(inte för tunnt). Lägg in remsan i kylen, när den har blivit nästan helt stel så petar du på kanten på tårtan(låt pappret sitta kvar) och sätt in alltihopa i kylen igen, när chokladen stelnat helt så drar du av pappret.

Klart!!

• Sara 120707

Saken247:

Förstår inte riktigt när du menar? När man ska äta den så låter man ju den tina i kylen ganska länge först.

• Sara 120707

Det gick ganska bra, gjorde knäcken hård så den "sprack" rakt nedåt när man skar med en tandad kniv.

Däremot gjorde jag misstaget att glömma att man inte kan förvara knäck i kylen några längre stunder.

Ska jag göra det igen så ska jag göra bältet samma dag. Men vackert blev det.

Funderar också på att testa ett toscabälte någon gång, dvs toscasmet som man "bakar" i ugnen. Tror jag kan få till ett tunnare bälte då, tror de hade blivit snyggt.

• Sara 120707

Det är faktiskt förvånansvärt lätt.

Jag trodde också att det skulle bli svårt men med choklad så är det bara att smälta, hälla ut på bakplåtspapper, pensla jämt och sätta in i kylen.

Sen klipper man en lagom remsa av pappret med chokladen på och när det är hyfsat stelt så lägger man det om tårtan och trycker fast det lite lätt.

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm