Inlägg från: ClaraH |Visa alla inlägg
  • ClaraH

Hur transporterar man enklast en tårta? Någon som har något tips?

• ClaraH
    Chicita skrev 2012-09-07 21:58:19 följande:
    Menar du en tårta typ den du gjorde ovan, eller en flervåningstårta?

Jag transporterar aldrig något som är ihopmonterat. Det monteras på plats.
    Men annars använder jag antingen liggande (hårda) kylväskor. Eller plastlådor med lock där jag kan lägga kylklampar i botten och en handduk ovanpå det som jag sedan ställer tårtorna på (en tårta / låda)
    Ska det fraktas långt så lägger jag kylklampar ovanpå lådorna, försöker ställa dom så tätt jag kan och sen lägger en eller flera filtar ovanpå för att hålla kvar kylan 
    Tack för tips. Nä, det dröjer nog innan jag vågar mig på en våningstårta, fast det är ju kul med utmaningar. Till bröllopet blir det nog en mycket hög istället. Vi kommer inte att vara så många. Det är min son som gifter sig, ungefär ett år senare än sin mamma
  • ClaraH
    BlomAnna skrev 2012-09-07 22:44:15 följande:
    Alltså jag har sett massa bilder på dig och du ser då rakt inte ut som någon som är gammal nog för att ha en son som ska gifta sig. Ska be till alla gudar att jag med får vara så snygg när det är dax för mina barn att gifta sig!

För övrigt tycker jag din tårta var jätte fin. Jag har köpt tårtkartonger dels från tartdecor.se men även från konditoriet som ligger i närheten. Har man tårtan på en sån ordentlig pappbricka (brukar vara guldiga/silvriga) ligger den stadigt i tårtkartongen tycker jag, men man kan ju inte lägga kylklampar direkt på dessa. Jag har lagt kylklampar i en plastpåse, lagt en handduk över och sen ställt kartongerna på...gäller bara att det blir stadigt. Men ska man inte transportera så långt och det inte är 25 grader varmt tycker jag inte att det behövs kyla. Om man tar dem från kyl till kyl vill säga och inte gör en massa stopp på vägen  
    Tack så mycket för dina komplimanger Blir så glad för det faktiskt. Sonen är väl inte jättegammal, han blir snart 22.

Bra tips med att man kan köpa tårtkartonger, det känns som att det är ett lämpligt sätt att transportera. Tackför att du delar med dig!
  • ClaraH

Hittills har jag gjort alla dekorationer i Dekorfondant, och det har väl gååt, men den stelnar inte helt, så jag skulle vilja ha tips på var jag köper en bra flowerpaste/modelleringspasta för att göra t.ex. rosor av?

• ClaraH
    Chicita skrev 2012-11-11 20:03:33 följande:
    Jättefin ClaraH Glad
    Jag förstår att du är nöjd.
    Vad har du i tårtan?  
    Tack Chicita! Det är sockerkaksbottnar, jordgubbsmousse och limemousse. Sen har jag spacklat med limesmörkräm under sugarpastne. Jordgubbsmoussen gjorde jag på färska jordgubbar, men tyvärr är de ju lite smaklösa så här års. Limemousse är en favorit.
  • ClaraH
    Chicita skrev 2012-11-11 20:27:43 följande:
    Har du receptet på limesmörkräm...
    Jag har kört med den vita chokladsmörkrämen så länge nu att jag nog måste variera mig lite Oskyldig 

Ja jag brukar göra en limemousse som jag baserar på limecurd och grädde. Supersmaskig. Jättefräch och kan kombineras med många smaker Skrattande 
    Jag gör ungefär så här, men jag brukar inte ha så mycket florsocker i, gillar inte att det blir för sött, och istället för vatten smakar jag av med lime. När det gäller smörkräm kör jag väldigt mycket på fri hand och smakar helt enkelt av tills jag tycker att det blir bra.

Jag har en hel del mousserecept på min blogg. Passionsmoussen är också jättegod och den lite syrligare hallonmoussen. www.salstamm.blogspot.com

Smörkräm
    Ingredienser
    115g smör
    4-4,5dl florsocker
    2 tsk kokande vatten
    Några droppar karamellfärg eller pastafärg
    smaksättning (citron, lime, kakao etc.)
    Gör så här:
    1.      Vispa smöret fluffigt i minst 10 min (blir krämigare smörkräm som smakar mindre smör då). Jag kör i matberedaren.
    2.      Tillsätt sedan florsockret lite i taget.
    3.      Avsluta med att hälla i vatten, ev smaksättning och färg under omrörning. Tillsätt mer vatten om du vill ha lösare konsistens.
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm