-
Men gud så där blir mina också! =O Trodde jag va ensam om att lyckas få sneda macarons! :D En konditor jag frågade om det sa att det kan bero på att värmen i ugnen är ojämnt fördelad eller att spisen lutar lite lite åt ena hållet. Annars visste hon inte varför det blev så. Jag blir tokig! Det är ju inte svåra att göra egentligen men när dom blir så där kan man ju nästan inte använda dom...=/
-
Haha, åhh! Du, säg till när du provat igen och säg om det blir nån skillnad. Kanske våran spis också är sned =/ Men det vore rätt skönt om det var så enkelt så man slipper känna sig misslyckad xDThereseV skrev 2013-03-21 16:24:06 följande:Jag delade den där teorin med min sambo nu när han kom hem och bad honom mäta och det första han sa var att inte behövde det för han visste att ugnen var sned (antagligen både åt sidan och framåt) Kul att han sa det innan jag började baka haha. Så nu ska jag räta upp den och testa igen snart och se om det blir bättre :P
-
Kan hjälpa till att svara tills Chicita tittar in igen :) Vispgrädde funkar inte att fodra med, det är då locket börjar svettas. Man kan pensla med smält smör(?) eller olja på marsipanen innan man lägger den mot tårtan men det får nån annan hjälpa till att förklara hur man gör, jag har ingen aning hur man får på locket efter att man penslat det nämligen, inget jag använt mig av :p Personligen använder jag alltid ett tunnt lager smörkräm innan jag lägger på tårtlocket. Tycker det funkar toppen och har aldrig haft problem med tårtor som svettas :)Camilla01 skrev 2013-03-24 11:15:45 följande:Tusen tack.
Gjort ett prov bak. Den blev inte så fin men god. får verkligen öva....
Jag har mjölkfrivispgrädde innan jag la på marsipanlocket blir det som att fodra den då?
Du är en sån klippa att fråga tack än en gång. -
Ja något underlag är toppen att ha! Sen rullar jag alltid upp locket på min "kavel" och rullar det sen över tårtan så man vet precis var det hamnar och inte riskerar att göra hål eller märken i locket, så därför som pensling inte vart ett alternativ för mig :pEmmalinnea skrev 2013-03-25 08:24:14 följande:Det är litye lättare att kavla ut locket på ett bakpapper eller som jag har en kavelmatta:
-
Här är fyra tårtor jag gjort på beställning de senaste två veckorna :)
Browniebottnar, dulce de leche grädde, karamelliserat socker och dulce de leche"topping".
Tågtårta till två pojkar (deras namn står på varsin vagn med siffran som de fyller i vardera vagn) som fyllde år. Vaniljbottnar fyllda med chokladmousse och färska jordgubbar. Spacklad med vaniljsmörkräm, täckt med marsipan, dekor gjord av SP, text i choklad.
Babyshowertårta med samma innehåll som tågtårtan. Täck med marsipan och dekor av SP.
Födeledagstårta gjord på vaniljbottnar fylld med glasscreme, banangrädde och färska jordgubbar. Spacklad med grädde och täckt med minimarsmallows.
-
Gjorde ju såna här roliga till påsk också ;) Små fågelbon med mandelägg i!
-
Igår hade vi ettårskalas för sonen som fyller 1 år i morrn. Mumin är en stor favorit så det fick tårttemat bli :) Innehåll blev favosmakerna banan och jordgubb i dorm av mosad banan blandad med vispad grädde och jordgubbsmousse med färska jordgubbar i :)
-
Tack! :) Dom har jag modellerat i sugarpaste, likaså, My, blommor och fjärilar.Ariana skrev 2013-05-05 13:23:40 följande:Fantastiskt fin, hur gjorde du muminfigurerna?
-
Tack så mycket :)Chicita skrev 2013-05-05 17:38:24 följande:Vilken fin
-
Här är ännu en 1-årstårta jag gjorde till kompisens sons födelsedag. Figurerna är Babblarna och är väldigt poppis bland småttingarna :) Tårtan var gjord på ljusa bottnar och fylld med färska jordgubbar, gräddcreme och vispad grädde. Spacklade med vanlijsmörkräm (som vanligt ;p) och täckte med marsipan. Figurer och blommor är gjorda av sugarpaste.