Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Linnlin skrev 2013-01-27 11:31:42 följande:
    Hoppas detta var till hjälp och inte för rörigt
    Tja det hjälper säkert någon annan... Som personen som frågade från  början exempelvis Flört
    Jag däremot tycker inte om prinsesstårta och därför har jag inte haft något intresse att göra någon sån heller. Och därför kunde jag alltså inte svara på frågan om just "hur man får prinsesstårtorna släta" som ställdes Tungan ute 
  • Chicita
    Linnlin skrev 2013-01-27 12:35:32 följande:
    Jag har inte tagit illa upp och det är självklart att alla som kan svara måste få göra det. Glad
    Men jag tycker ju att det är lämpligare att man citerar den som ställer frågan i så fall, så att om dom letar efter svar på sin fråga så ser dom snabbt att dom fått det.  Istället för att behöva läsa igenom allt som skrivs för att kanske hitta ett svar Flört 
    Jag letar i alla fall inte efter svar på mina frågor i inlägg som är adresserade till andra personer.

Och största frågan var väl (om jag minns rätt) hur dom på konditorier fick marsipanen så slät på en tårta som inte har någon direkt struktur, eftersom att vi brukar rekommendera skärfast fyllning för att man ska kunna "jobba" mer med marsipanen/SP'n

Du kanske kan svara på hur dom spacklar prinsesstårtorna, eftersom du skriver att man bör göra det Glad 
    Och hur kommer det sig att det inte bara säger "poff" och all grädde är utsmetad på bänken när man lägger på marsipanlocket på ett bageri, är det något särskilt i grädden som gör att den håller för tyngden?
    Och varför svettas inte marsipanen i kontakt med grädden när man gör prinsesstårta då, men den kan börja svettas i kontakt med grädde i andra tårtor...
    Vi amatörer kan ju bara gissa eller förklara hur vi själva gör.
    Om du jobbar på ett bageri så kan du ju säkert komma med tips som vi kan ha nytta av Glad 
  • Chicita
    Linnlin skrev 2013-01-27 13:31:26 följande:
    Tack Glad
    Hur gör du vaniljgrädde?
  • Chicita

Hur gör du vaniljkrämen då om jag säger så Flört
    Är det typ marsankräm bara? 

• Chicita

Fusk Förvånad
    Nejmen ajabaja skäms på er Flört

Nejdå, man förstår ju att om ni ska hålla priserna nere så har ni inte direkt tid att stå och koka egen vaniljkräm från grunden och allt annat sånt som ska göras.
    Jag har hört att konditorier/ bagerier har en speciell grej när dom vispar grädde... En maskin som blåser in luft i grädden samtidigt. Är det bara "hittepå"? *nyfiken*

Och har du provat att vispa grädde i mässingsskål? (eller var det koppar)
    Blir det verkligen bättre? (finns såna metallskålar på bagaren&kocken som hör till KitchenAid. Dock inte till mig Proffessional-maskin än. Men det vore intressant att veta om det funkar och om grädden blir luftigare och fastare.

haha nu blir du bombad med frågor här Tungan ute 

• Chicita

Wow... en sån maskin skulle man haft hemma... FörvånadOskyldig
    Undrar hur lång tid det kommer att ta nu med alla amatörbagare, innan det kommer något sånt för hemmabruk Flört

Ja metallburkar är ju att föredra över huvud taget eftersom dom ju dessutom kan hjälpa till att hålla kylan (eller värmen) i det man arbetar med.
    Och om man ska göra maräng så är det ju A och O att det inte är något fett i bunken, och som du säger, en plastbunke är ju nästan omöjlig att inte få en fet hinna i då plast i sig själv består av fett... 

• Chicita
    CaC skrev 2013-01-28 14:11:10 följande:
    Ett litet inlägg bara.. (från en som läser till konditor just nu)

Vaniljkräm + marsipan är ingen lyckad kombo = smält marsipan! Spackla upp tårtan med grädde så att marsipanen inte kommer i kontakt med vaniljkrämen. Marsipan smälter i kontakt med grädde också men inte lika fort. Alternativ pensla marsipanlocket med smörkräm/smör/olja (insidan då alltså) innan det läggs över tårtan. Lycka till! :)
    Tack för input Glad
    Själv spacklar jag alltid med smörkräm eftersom jag tycker att det är lättare att få tårtan slät då också.

Det har varit rätt livliga diskussioner (inte säker på om det var i denna tråd eller någon annan angående tårtor) om det här med att marsipan smälter i kontakt med grädde.
    Många tar ju prinsesstårtan som exempel och att dom aldrig har fått en prinsesstårta eller bakelse med smält marsipan på ett konditori. Eller att dom aldrig smält för dom själva.
    Medan jag har stått med en tårta som jag inte spacklade (önskemål från den som beställde den av mig) som började få pölar av smält  marsipan runt sig redan bara efter några timmar...

Jag rekommenderar alltid att man tar det säkra före det osäkra och antingen spacklar tårtan med smörkräm, eller i alla fall penslar locket med olja eller smält smör.
    Det känns lite som att man kör med både hängslen och bälte liksom. Men speciellt om det är en bröllopstårta så vill man ju inte stå där med smältande tårtlock Glad 
  • Chicita

Till något helt annat...
    Är det någon som har provat att göra spetsar? Alltså SugarVeil.

Jag har köpt en matta och pulvret för att göra spetsen men jag undrar hur mycket en sats blir. Jag har ju inte lust att stå där med för lite produkt så att jag inte kan fylla hela mattan. Men jag vill inte heller stå med produkt så att jag skulle kunnat gjort 5 mattor och får slänga 4/5 av smeten...

• Chicita
    majjja skrev 2013-01-31 18:36:58 följande:
    Ni som bakar åt andra, vad brukar ni ta för pris per bit?
    Fick en förfrågan för ett bröllop och vet inte riktigt vad jag ska räkna på eftersom det ju såklart är mer jobb och större volym än en vanlig tårta  
    Jag tar 20:- per bit, och om dom vill ha avancerade dekorationer som tar flera timmar så får dom lägga till någon eller några hundralappar.

Det täcker i princip mina utgifter och jag kanske får över nån hundring eller så på en stor bröllopstårta.
    Men jag bakar inte för att tjäna pengar, utan för att det är roligt.
    Om jag hade ett företag så hade jag kunnat ta mer. Men jag anser att det är förenat med risk att inte beställa från ett konditori (jag kan ju inte göra en helt ny tårta samma dag om jag råkar tappa den i golvet exempelvis) så dels brukar jag "varna" för att tårtan kanske inte blir perfekt och så vill jag inte ta mer, för då förväntar dom sig också mer...
    Flört 
  • Chicita

Senaste skapelsen.
    Skulle vara en Mowgli-tårta (så jag tog en av de mest kända scenerna). Och i sista stund så säger hon som ska ha tårtan "det får gärna vara en hund och en katt också"...
    Hmm hur får jag in det då?
    Jag fick plats med en halv hund, så då fick det bli en sån, Men katten skulle jag inte fått in på något bra sätt kände jag så jag hoppade över den 

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm