Linnlin skrev 2013-01-27 12:35:32 följande:
Jag har inte tagit illa upp och det är självklart att alla som kan svara måste få göra det.
Men jag tycker ju att det är lämpligare att man citerar den som ställer frågan i så fall, så att om dom letar efter svar på sin fråga så ser dom snabbt att dom fått det. Istället för att behöva läsa igenom allt som skrivs för att kanske hitta ett svar
Jag letar i alla fall inte efter svar på mina frågor i inlägg som är adresserade till andra personer.
Och största frågan var väl (om jag minns rätt) hur dom på konditorier fick marsipanen så slät på en tårta som inte har någon direkt struktur, eftersom att vi brukar rekommendera skärfast fyllning för att man ska kunna "jobba" mer med marsipanen/SP'n
Du kanske kan svara på hur dom spacklar prinsesstårtorna, eftersom du skriver att man bör göra det
Och hur kommer det sig att det inte bara säger "poff" och all grädde är utsmetad på bänken när man lägger på marsipanlocket på ett bageri, är det något särskilt i grädden som gör att den håller för tyngden?
Och varför svettas inte marsipanen i kontakt med grädden när man gör prinsesstårta då, men den kan börja svettas i kontakt med grädde i andra tårtor...
Vi amatörer kan ju bara gissa eller förklara hur vi själva gör.
Om du jobbar på ett bageri så kan du ju säkert komma med tips som vi kan ha nytta av