Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Chicita skrev 2013-02-02 11:06:32 följande:
    Senaste skapelsen.
    Skulle vara en Mowgli-tårta (så jag tog en av de mest kända scenerna). Och i sista stund så säger hon som ska ha tårtan "det får gärna vara en hund och en katt också"...
    Hmm hur får jag in det då?
    Jag fick plats med en halv hund, så då fick det bli en sån, Men katten skulle jag inte fått in på något bra sätt kände jag så jag hoppade över den 
    Men man kanske skulle haft med bilden också Oskyldig
    Är inte hemma nu så det får bli en bild i morgon kväll när vi återkommer hem 
  • Chicita
    mirreth skrev 2013-02-03 18:02:32 följande:
    Kan man göra något slags spackel med vit choklad inblandad?
    Ja jag gör en vit chokladsmörkräm till i princip alla mina tårtor efter ett recept jag fått här inne.

1 del vit choklad
    1 del smör (jag använder osaltat riktigt smör och inte margarin)
    1 del philadelphiaost

Smält den vita chokladen och smöret, vispa ner philadelphiaosten i smeten

Ca 100 g av alla delar brukar bli lagom till en tårta som är ca 20 cm i diameter (tycker jag) 
  • Chicita
    eml33h skrev 2013-02-03 19:54:55 följande:
    Det är inte så svårt att spritsa korgmönster, men svårt att förklara tycker jag...
    Jag har lärt mig att man börjar som ett E, med varannan horisontell linje kort och varannan lång (den längsta linjen ska vara lika lång som 2 tyllbredder)
    Sen "fyller man i luckorna" med lodräta spritsningar, alltså mellan dom långa linjerna och så bara bygga på...
    Jag förstår om du inte fattar över huvud taget, det låter konstigt i mitt huvud också när jag ska förklara. Bara man kommer igång så ger det sig, det är rätt logiskt Glad 
    Vill du ha fastare grädde så kan du ha i lite marsanpulver när du vispar den.

• Chicita
    majjja skrev 2013-02-03 21:56:00 följande:
    Chicita: vad fin den var :)
    Tack Solig
    Jag blev rätt nöjd, det enda var att bananmoussen i tårtan blev för lös. Men den blev ändå fast nog så att det gick att dekorera tårtan som tur var Glad
    Tjejen som beställde den blev nöjd både med utseendet och innehållet i alla fall så det var ju bra Flört
    Kattugglan skrev 2013-02-04 00:37:11 följande:
    Mitt första inlägg :)
    Jag har tittat igenom denna tråd och en del andra och är mycket imponerad av det jag har sett. (En hel del bilder syns av någon anledning inte.) Själv har jag inte kommit så långt vad gäller dekorering av tårtor och liknande, jag har ännu inte jobbat med varken SP eller MMF, men pepparkakshus har jag hållit på med åtminstone sen jag var 10.
    Presenttårtorna är på mjuk pepparkaksbotten, men jag minns inte fyllningen. Tårtan med banan har en mandelsockerkaksbotten och jag tror det var något slags bär i den också. Cupcakesen är kanelmuffins med orangecurdfyllning och vit chokladfrosting; de gjordes till halloween och ska se ut som pumpor. Pepparkakshusen är från 2007, 2011 och 2012; det sista inspirerades av att jag läste kinesiska i höstas, den gula texten är motsvarigheten till god jul.

Oj vilka kreationer.
    Du får väldigt gärna dela med dig om hur du gör pepparkakshusen (recept på degen och lite sånt också gärna).
    Du är otroligt duktig.
    Jag har nog inte sett så fina pepparkakshus sen farfar levde. (Där brukade det vara en känd byggnad varje år. Eifeltornet är nog det jag minns bäst Skrattande )
  • Chicita
    eml33h skrev 2013-02-04 10:39:25 följande:

Har nu pratat med det lokala bageriet.

Blir till att beställa en hallonmoussetårta med vit marsipan. Det är min mamma som är allergisk men hon insisterade på att beställa så får hon en anledning att låta bli tårtan :P
    18 kr / bit tycker jag är riktigt bra med tanke på vad jag sett vad andra betalat :)
    *nöjd tjej*

Om din mamma är allergisk mot marsipan så kan hon kanske bara pilla bort det och det som suttit närmast marsipanen?
    Det beror ju förstås på hur allergisk hon är.
    Men annars kanske ni kan beställa en liten bakelse åt henne med samma fyllning, men bara grädde utanpå? 
  • Chicita

Aha.. Glad
    Men kolla med bageriet om dom inte kan göra en sockerfri bakelse till henne som inte innehåller mandel och annat som hon är allergisk emot.
    Det kunde ju vara kul att överraska henne tänkte jag...
    Men annars är ju ostbricka också riktigt gott Glad 

• Chicita

Nej det är väl det som är det tråkiga med allergier. Man vill inte särbehandlas. Men samtidigt är det ju det man blir om man inte kan få samma sak som dom andra. 
    (A loose - loose situation) eller den svenska versionen (hur man än vänder sig så har man röven bak).

För min del skulle jag nog ha bet konditoriet att täcka tårtan med vit choklad istället och kanske använda glutenfria bottnar så kan alla äta av samma tårta Glad 

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm