Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

lurigmumin skrev 2013-02-06 21:26:12 följande:
    Eftersom det är här alla storbakare håller till frågar jag här:
    Vi ska ha en staplad tårta och jag funderar lite hur jag får tag på formar utan att ruinera mig. Tänkte alltså ge mig på att baka själv... Jag tänkte först en sexkantig men tror rund kanske är enklare. Tror ni att det går att övertala något bageri eller är det bäst att köpa på ebay? Svenska nätbutiker har ju också men då går det ju loss på ca 7-800
    Du kan säkert köpa anslag (tårtbottnar alltså) färdiga från ett bageri, men om du ska baka själv så får du nog inte låna deras formar.
    Om du kan tänka dig en fyrkantig tårta så kan du ju baka bottnarna i långpanna och bara skära till. Man kan vika "formar" av bakplåtspapper också.

Jag tvekade också länge innan jag köpte två set med formar (sexkantigt + rund) men jag har haft stor nytta av dom efteråt också. Dels är det ju så lätt att baka "rätt storlek" på tårtan oavsett om man vill göra en stor eller bara en liten provsmakningstårta Oskyldig 
    Eller om man är sugen på lite sockerkaka eller något till helgen och inte vill göra en hel stor (man kan ju inte slänga något även om man bara tänkt ta en bit Tungan ute )
    Så ja jag skulle ha köpt ett set.
    Om man bakar mer än bara någon gång per år liksom, så har man nytta av formarna Glad 
  • Chicita
    afturelding skrev 2013-02-10 12:35:11 följande:
    Hej!

Jag har en liten fråga angående att stapla tårtor. Funkar t.ex grillpinnar att sticka ner i dem för att få stabiliteten eller behövs det grövre pinnar?  
    Jag har använt smalare pinnar en gång i en bröllopstårta.
    Och den tårtan kraschade.
    Någon / några av pinnarna hamnade antagligen aningen snett och med tyngden av tårtorna som pressade på uppifrån så började dom då "skära igenom" tårtan. Och när då stödet försvann eftersom pinnarna liksom for i väg inuti tårtan så började tårtan luta oroväckande mycket och jag fick lov att plocka bort understa delen som blivit mest skadad.
    Riktiga dowelrods i alla fall i botten av tårtan gör att dom fungerar som osynliga pelare. Dom är såpass breda att dom står relativt stabilt av sig själva och då minimerar man faran med ras.

Sen beror det väldigt mycket på vilken fyllning du ska ha i tårtan.
    Ju lösare fyllning - destå viktigare är ett stabilt supportsystem inuti tårtan.
    Till vissa fyllningar rekommenderar jag en "ryggrad" i tårtan.
    Dvs en självbärande ställning. 
  • Chicita
    Grodprinsens brud skrev 2013-02-10 12:43:44 följande:
    Det beror väl lite på hur stor varje våning är och hur hög tårtan är.. I en mindre våningstårta t.ex barnkalas funkar ju t.om avklippta sugrör medan en relativt hög bröllopstårta nog mår bästa av köpta dowel rods eller till och med hårda plaströr... 
    Mina dowelrods är plaströr som man skär av i lämplig längd Flört

Viktigt att påpeka här är att man inte kan gå till byggvaruhandeln och köpa plaströr. För dom är inte avsedda att ha i kontakt med mat, och dom kan innehålla gifter som kan läcka ut i tårtorna.
    Köp riktiga dowelrods (gärna plaströren) på något ställe (eller på nätet) där man kan handla andra tårtrelaterade saker. Glad 
  • Chicita

Jag har inte haft någon bra matberedare / kitchen aid förrän för bara ett par månader sen. Så jag har bara köpt sockerpasta färdig faktiskt.

Det är även stor skillnad på nötallergiker och mandelallergiker.
    Mandel är nämligen inte en nöt. Det är en kärna / frö från en stenfrukt (släkt med plommon). Många nötallergiker kan äta mandelmassa. Men självklart, om man vill vara på den säkra sidan så använder man sockerpasta.
    Tyvärr har jag inget recept som sagt.
    Ska prova att göra egen SP någon dag. Men har inte hunnit så långt än... Flört 

• Chicita
    afturelding skrev 2013-02-10 13:59:12 följande:
    Hur många bitar för man ut på en standarsform? c.a 24cm/2.5 L?   
    Det beror ju på hur hög varje våning blir.
    Vår tårta hade ca 15 cm höga våningar. Alltså blev bottenvåningen på tårtan (ca 34 cm) att räcka till ca 40-45 personer.
    I vanliga fall (10-12 cm hög våning) så beräknas den att räcka till ca 30-35 personer)

Men jag skulle nog säga ca 20 bitar. Då bör du vara säker.
    Här har du en tabell för att räkna ut
    www.tartdecor.se/tartinspiration-1/beraknatartbitarochsugarpaste.html 
  • Chicita
    majjja skrev 2013-02-10 20:23:34 följande:
    chikita: vart köpte du dina formar... kollade på dessa www.kakburken.se/product_info.php ducts_id=770 men tyckte de var så låga. 
    Ja mina är lika låga.
    Jag sätter en 10 cm hög remsa av bakplåtspapper på  insidan av formen (och klipper ut och lägger i botten också).
    Dels slipper jag bröa formen för att tårtbottnarna ska släppa, och dels kan jag fylla i princip upp till kanten av formen utan att det rinner över när kakan är i ugnen sen.
    (stryk formen med lite smör så "klistrar du fast" bakplåtspappret) 
  • Chicita
    snowstars skrev 2013-02-20 18:33:06 följande:

Okej, nu ska jag bjuda på tårta på lördag. Om allt vill sig väl, vill säga. Och jag tror jag har ungefär tusen frågor, men jag ska försöka få ner det viktigaste.

Först och främst, någon typ av körschema. Ska jag göra bottnarna imorgon, fylla på fredag och så bara garnera på lördag? Funkar det? Kan jag lägga på sockerpastan på fredagkväll? Eller skulle jag ha bakat bottnarna redan ikväll? :P
    Det som bestämmer om du kan lägga på sockerpastan på fredag eller inte är vilken tid du fyller tårtan på fredag. Om du fyller den på morgonen och lägger på sockerpastan på kvällen så funkar det, men mousserna ska gärna stå över natten (dock vet ju inte moussen om det är natt eller inte när den står i kylen, den kan ju inte klockan liksom Tungan ute)

Sen: Hur kavlar man sockerpastan utan att den fastnar? I mitt kök är det smidigast att hålla till på diskbänken, där är mest utrymme. Häromdagen gjorde jag pizzabullar och fick i princip skrapa lös degen från bänken..

Jag har tagit en diskduk (du vet dom där som brukar komma i trepack, typ "disktrasa" i något tunnt material med hål i). Jag låter den vara ihopvikt så den typ är 4 lager tjock. Sen häller jag på ett lager potatismjöl eller majsmjöl mitt på, och knyter ihop den som ett litet knyte.
    Nu kan man "dutta" på bänken väldigt enkelt och dosera ut mjölet utan att få för mycket.
    Om jag använder mörk (färgad) SP så kör jag med kakao istället för att inte bleka ner färgen så mycket. 

Och visst smakar det bra med en citronmousse och en vaniljmousse? När jag fyllde år senast fyllde vi med lemoncurd och vaniljkräm, så jag vet att det smakar bra men jag skulle nog vilja att nån annan sa det :P
    Ja jag gillar när man blandar sött med syrligt.
    Om jag gör en hel chokladkaka med chokladfyllning och allt alltså, så brukar jag försöka tillsätta citron eller lime på något sätt. Antingen i dekorationen (rivet citron/limeskal ovanpå) eller lite citronsaft i kaksmeten eller nåt... 

• Chicita
    majjja skrev 2013-02-20 21:10:28 följande:
    inte egentligen tårtor men ville bara visa min work in progress-caketopper gjord i lera. Ska slipa lite på kjolen och bättra på med färg här och var. men tycker den blir rätt söt faktiskt.  
    Jättesöt Glad
  • Chicita
    snowstars skrev 2013-02-20 21:17:12 följande:
    Så mousserna ska stå ett tag innan man kan lägga på sockerpastan? Ska man spackla med smörkrämen alldeles innan man lägger på locket eller när man fyller den?
    Mousserna behöver stå så att dom hinner "stanna" som man säger (alltså stelna). Annars pyser dom ut när du lägger på locket.
    Det händer också om mousserna blir för lösa. men då kan man fuska lite och stoppa in tårtan i frysen en halvtimme eller så Flört 
    Jag spacklar tårtan precis innan jag lägger på locket.
    Typ:
    - ut med tårtan ur kylen
    - spackla
    - kavla ut SP/ Marsipan och lägg på...
    (kavla inte ut innan du tar fram tårtan för det går fort för locket att torka på ytan och då spricker det lättare när man lägger på det. 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm