Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Antagligen fick du inte smörkräm överallt. Så att fyllningen kom i kontakt med locket ändå.
    Det har hänt mig också... Det brukar mest bli pölar av smält socker. Jag har inte fått hål av det. Men det ser ju inte så kul ut med en tårta som har "fotsvett" Flört 

Det är ju inget farligt i alla fall Glad 

• Chicita
    Aila skrev 2013-03-03 21:57:06 följande:
    Är det någon som minns en våningstårta täckt med runda chokladpraliner??? Kan det ha varit i denna tråd eller någon annan som den visades?

Hoppas på att någon av er vet vilken tårta jag menar!
    Jag tror jag vet vilken du menade, men det var inte i den här tråden.
    Däremot var den en inspiration för min tårta. Har dock inte kvar bilden på inspirationstårtan och min blev ju inte som planerad... 
  • Chicita

Min senaste tårta.
    Sockerkaksbottnar och limemousse + hallonmousse.

Uppdrag: Till en tjej som fyller 30, jobbar i restaurangbranchen, har häst. Får inte vara orange eller gul
    Jag tyckte att jag lyckades rätt ok Skrattande 

• Chicita
    majjja skrev 2013-03-07 22:54:06 följande:
    Chikita: vad fin och hur gör du spetsen???
    Jag använder sugarveil (finns på kakburken).
    Mitt första försök Glad 
  • Chicita
    lurigmumin skrev 2013-03-09 21:30:09 följande:
    Tack!

Det blev tårtbak även denna helg faktiskt! Mamma fyllde år i veckan och hon fick en gigantisk chokladtårta. Det syns kanske inte så bra på bilden men den är verkligen helt enorm... 

Chokladbottnar, chokladsmörkräm och hallonmousse. Supergod men mäktig
    Ser supersmaskig ut Skrattande
  • Chicita

Vad gäller att sockerpasta inte är gott...
    Tja smaken är som baken. Tungan ute
    Jag vet många som hellre väljer sockerpasta än något annat att täcka tårtan med för att dom gillar smaken.

Själv väljer jag ofta att använda sockerpasta med smak. Speciellt vit choklad som smaksättning (det går att använda vilken smaksättning som helst om man gör SP'n själv) 

När det gäller att ha band längst ner på tårtan så gillar jag inte det.
    Jag vet hur krångligt och kladdigt det kan bli om gästerna ska skära tårtan själva och banden inte tas bort innan. Det ser inte aptitligt ut med remsor av kladdigt tygband som slafsar runt efter ett tag. Jag föredrar att använda en sorts form för att göra pärlband för att få ett fint avslut mellan tårtfaten i papper och kanten på tårtan.
    Eller band av sockerpasta/marsipan eller vad man nu vill använda för att täcka tårtan med.
    Exempelvis en sån här
    www.kakburken.se/product_info.php

Det kan bli riktigt snyggt... Jag använde pärlband på den här tårtan (första bröllopstårtan jag någonsin gjort)

• Chicita
    Emmalinnea skrev 2013-03-12 10:07:16 följande:
    Såklart smaken är som baken  
    Själv tycker jag sp smakar så konstgjort även dom med smak speciellt Wiltons egna choklad sp.
    Älskar dekorfondant Visste inte ens vad det var innan många bakbloggare började skriva att det var deras favorit så man var ju tvungen att pröva  
    Vi borde skriva upp alla märken på sp,marsipan osv för att se vilka som alla använder och  tycker godast! Det kanske dyker upp en ny sort man aldrig prövat eller de bästa recepten på marsipan och sådant?

Angående detta med band runt tårtan så har det aldrig varit ett problem för mig, bandet tar man bort innan man börjar skära i tårtan men även om man inte gör det så trycks det bara ner ju mer man skär i tårtan så det är inga problem det heller. Men jag tycker faktiskt också att pärlband är jättefint! Använde det på min dotters doptårtor
    Tja nu var det ju inte själva problemet med att skära tårtan jag tog upp i första hand Flört
    Utan att ett tygband med massa tårtkladd på mitt i den halvskurna tårtan inte ser så aptitligt ut.
    Men att det kan bli problem att skära och lyfta bitar om dom inte tar bort bandet är faktiskt ett problem också.
    Bara för att det funkar för vissa så betyder det inte att det funkar för alla.
    Det räcker med att en person får med bandet på spaden under sin tårtbit utan att märka det - för att hela tårtan ska åka i golvet.
    Det är jättesnyggt med sidenband på tårtan.
    Men då är det bra om man har någon som finns med och plockar bort banden vartefter man tar av tårtorna för alla tänker inte på det och det kan gå åt skogen.
    Jag säger inte att det alltid gör det, men jag skulle inte chansat på mitt eget bröllop i alla fall Flört

Jag har gjort en tårta med sidenband, och det är nog en av dom bröllopstårtor jag är mest nöjd med av alla jag gjort. Men dom hade någon som stod och skar upp tårtan till gästerna, så där var det aldrig något problem. Glad

Jag kollade på den där sidan med dekorfondant och det verkar vara den enda sida som säljer det också.
    Jag drar alltid öronen åt mig när det är massor med stavfel och man verkar ha använt google translate för att översätta. Det känns inte så seriöst då liksom.

Alla äter inte marsipanen heller, och jag skulle nog säga att minst 50% brukar lämna en stor del av överdraget (oavsett vad det är gjort av).
    Om man vill ha lite koll på vad man har på sin tårta och vill undvika E-ämnen i så lång utsträckning som möjligt så kan man alltid göra egen sockerpasta.
    Här finns ett rätt enkelt recept (som jag inte provat själv än i och för sig)
    johannastartor.se/sockerpasta/

Det jag vill få fram är att det finns för och nackdelar med allt. Att sätta ett band på tårtan är inte en universallösning (säger inte att just du säger det, men det är många andra som gör det).
    Och om inte basen under bandet är riktigt jämn och slät så kan bandet också förstärka det genom att inte ligga slätt emot, utan bubbla sig. Så det kan till och med se värre ut med bandet som skulle dölja att man inte fick till överdraget ordentligt.
    Det finns alternativ i alla steg när man gör en tårta. Olika överdrag att täcka tårtorna med (ta det som ni själva tycker smakar gott, för alla kommer ändå inte att äta upp allt). Man kan välja olika tekniker för att dölja saker som inte blev perfekta. Och ibland är det bättre att spritsa en bård längs basen på tårtan än att sätta på ett band eller göra en pärlbård.
    För att få den snyggaste och bästa tårtan så behöver man vara flexibel och kunna ändra sig angående vissa saker i farten så att säga. Glad 
    Ibland blir det inte som man tänkt, och då får man anpassa sig...

Att alltid spackla med smörkräm håller jag med om. 
    Spackla hellre i onödan än att stå där med en svettig tårta sen som har små sockerpölar runt basen... Flört
  • Chicita
    ThereseV skrev 2013-03-20 15:35:27 följande:
    Nu har jag provbakat lite till efterrättsbordet, och ja, kan säga att jag stryker bakselser från listan..Det får bli hela tårtor istället. Odekrerade och i fel form på bilden, så det kan ju bli sött när det är rätt, men herregud vilket jobb! Jag tycker helt plötsligt väldigt synd om konditoriet som ska göra bakelser till oss och inte vanlig bröllopstårta...
    Provade att baka makroner för första gången också haha. Det var..intressant. 
    Någon som är haj på det här inne och kan berätta varför dom blir såhär (alla bilderna är från samma sats och t.o.m samma plåt och jag har inte satt ihop och fyllt dom än..) Varför dom är lite brända vet jag ju, men formen? Extremt osammarbetsvilliga kakor det där..
    Dom som ändå blev ok och på något sätt iaf ser ut att kunna vara en makron reste sig snett, vad sjutton gör man för att det inte ska bli så? 
    Ja nu vet du också varför småbakelser oftast är dyrare än hela tårtor Flört

Jag har inte ens ätit macarons så jag kan tyvärr inte svara dig där. Men jag hoppas att någon annan vet.
    Det jag skulle kunna tänka mig är att du kanske har fått fett i marängsmeten. Använd en metallskål när du vispar äggvitorna och var jättenoga med att torka ur både skål och visp med papper först så att det inte finns några spår av fett kvar. 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm