Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

ThereseV skrev 2013-03-20 20:51:42 följande:
    Ja, fast i vårt fall så skiljde det inte så mkt mellan tårtan och bakselserna..inte så mkt som jag kan tycka att det borde göra.. Dom hade aldrig gjort minitårtor/bakelser innan, så dom beräknade priset utefter vad vi ville ha, så jag hoppas att dom inte har missbedömt det och vi får en prischock när dom probakat :O  

Jag bakar alltid maräng i metallskål och är supernoga med att tvätta ur och torka, så det borde inte blivit fel där. Jag kör med ren äggvita, så det kan inte ha kommit in äggula i det heller. Men man kan ju aldrig veta helt säkert.
    Tycker också att det är lite märkligt att dom blev så himla olika också. 
    Får hoppas på att det är någon här inne som brukar baka det:)
    Jag menade mest att du vet vilket arbete som ligger bakom... Glad

Ja då kan det ju inte vara det som är problemet...
    Hoppas någon vet svaret... 
  • Chicita
    Pyttis skrev 2013-03-21 08:25:23 följande:
    tänkte be om lite hjälp. min lillebror har gått o utbildat sig till konditor nu, o är jätteduktig, så han ska göra våra tårtor i sommar. men jag vet inte vad jag vill ha riktigt, har en difusbild i huvudet men inte mycket mer. o har pratat med honom massor om tipps, men nu har han tröttnat lite på sin omständiga syster som inte förstår vad han prarar om och ändrar sig hela tiden haha o sa åt mig att vi skulle prata mer när jag faktist kommit fram till nåt. syskonkärlek ni vet ;)

så tänkte be er  om hjälp så han inte får rycket på allt mitt bröllopsprat

vad ska vi ha för tårta?
    sambon tål inte choklad
    jag är tål inte mandel, valnötter, ananas
    ska vara enkla "envåningars"
    vi är vegetarianer så inget animaliskt gelatin eller liknande
    vill att de ska se ganska enkla ut, är dålig på att förklara, men sommriga så där snyggt "operfekta" om ni fattar vad jag tänker på, inte en helt slät med S.P. utan mer rustik. gud vad jag svamlar (fattar jag bror blir trott på mig haha)
    någon som har någon tanke? skulle uppskattas!!
    Varför låter du inte brorsan få fria händer? Glad
    Googla: Midsommartårta
    Där kan du nog hitta somriga tårtor som du gillar utseendet på.
    Ge honom ett par inspirationsbilder och så får han sköta resten själv med utgång från allergier.
    När det gäller gelatin så kan han använda agar agar istället om han vill göra någon mousse. Det är växtbaserat Glad 

Ge honom en lista på vad som absolut inte får finnas i tårtan (allergier alltså) och så inspirationsbilder...
    Sen fixar han den bästa tårta han kan utifrån era önskemål helt enkelt... 
  • Chicita
    Pyttis skrev 2013-03-21 10:49:49 följande:
    skulle jag absolut kunna göra, men han bad mig hittapå nåt förslag eller nån smak eller vad man ska säga att utgå ifrån :) men googla midsommar tårta ska jag göra! tackar för tips!
    Jag skulle tippa på att det är för att han är nervös. 
    Han vill inte stå där och riskera att ni inte gillade smakerna på tårtan sen.
    Jag kan känna samma sak nämligen om någon vill att jag bara "ska göra en god tårta"... Vad är gott för dig exempelvis...

Men om du säger att du vill ha en söt, syrlig, fräsch eller annan smakriktning på tårtan så borde det hjälpa honom.
    Och sen lugna honom med att du litar på honom och att tårtan väl är viktig. Men att du kommer att bli gift även om han valde citron istället för hallon liksom Flört 
  • Chicita
    Pyttis skrev 2013-03-21 11:04:55 följande:
    jo o det är han är ju första han gör utanför skolan med som är så stort (120 pers) så förstår att det är lite nervöst.
    haha, ja men precis, det är kanske lättast för han iaf, vill ju hjälpa honom men kanske inte ska lägga mig i för mycket, ska nog göra som du säger. blir nog o ringa bror idag o ta o säga det till honom :)
    Ibland är det värre när någon ska detaljstyra...
    Såna här bottnar, den här fyllningen och den fyllningen och så ska den se ut exakt så här...
    För då måste man ju leva upp till förväntningarna.

Men samtidigt så är det jättenervöst när någon säger "jag litar på dig, gör en tårta som passar mig bara"...
    öööhm jaha men tycker du verkligen om hallon? *typ*
    Den senaste tårtan jag gjorde (bild här i tråden någon sida tillbaks tror jag) var en sån...
    En fd jobbarkompis, eller rättare sagt hon jobbade i restaurangen / pubben och jag jobbade på hotellet. Vi hade två olika arbetsgivare men jobbade under samma tak... Hon ville ha en tårta till hennes trettioårsdag.
    Den fick inte vara orange eller gul och den skulle spegla henne. Var inte så viktigt med smakerna...

Jaha???
    -Ok... blir hallonmousse och mörk chokladmousse bra?
    - Nä inte mörk choklad, hellre vit...
    (men tårtan fick inte vara för söt... och vit chokladmousse blir väldigt söt)
    - Ska tårtan spegla dig som person eller dig i ditt yrkesverksamma liv?
    - Lite av båda kanske...
    - Jaha men hur är du som person privat då?
    - Vet inte... inget speciellt kanske?
    - Är du tjejig?
    - Nää inte särskilt...
    - Är du mer grabbig då? Gillar bilar, hockey och sånt?
    - Nää inte det heller...

*suck*
    Det slutade med limemousse och hallonmousse med vit chokladsmörkräm och sockerkaksbottnar.
    Sen ett lila marmorerat överdrag, siffran 30 gjord av hästskor (hon har häst). Ett set med "rullade" bestick och så spetsdukar svepta om varje våning på tårtan...
    Och den blev perfekt sa hon...

Så du ser... ibland vet man kanske inte själv vad man vill ha. Och då är man bara nöjd och glad för det man får även om det kanske inte var vad man hade i huvudet Glad

Jag tror att i ert fall så kan det hjälpa brorsan om du säger att det är han som är experten. Ni talar om vad ni inte vill ha. Och ger lite inspiration för utseendet. Men att sen hade det varit skönt för er att kunna få släppa tanken på tårtan och överlämna det i hans kompetenta händer och att ni blir glada för vad det än blir Glad

• Chicita
    Camilla01 skrev 2013-03-21 19:28:23 följande:
    Jag har en fråga till dig och alla andra som är så duktiga. Hur gör man när man som du här i bilden har två tårtor ovan på varandra alltså en våningstårta utan mellan pellare. Gör man klart den understa tårtan med lock och allt? och hur lyckas man att inte kladaner den understa. Hade tänkt använda marsipanlock, Det är en gluten och mjölkfri tårta är det något extra och tänka på då. 
    Är väldigt tacksam för svar- 
    Chicita skrev 2011-12-17 16:30:32 följande:
    Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

Jag har en fråga till dig och alla andra som är så duktiga. Hur gör man när man som du här i bilden har två tårtor ovan på varandra alltså en våningstårta utan mellan pellare. Gör man klart den understa tårtan med lock och allt? och hur lyckas man att inte kladaner den understa. Hade tänkt använda marsipanlock, Det är en gluten och mjölkfri tårta är det något extra och tänka på då. 
    Är väldigt tacksam för svar- 

Jag gör klart båda tårtorna. Dom står på varsitt engångs-pappersfat för tårtor (det går att köpa på alla tårtsidor).
    Sen sätter jag i pinnar (typ blompinnar eller rör i plast som är avsedda för tårtor) i den undre tårtan. Jag brukar spritsa på en liten klick kristyr och sen ställer jag dit den övre tårtan.
    Om jag inte sätter kristyr under så gör jag någon sorts bård som liksom "låser fast" den övre tårtan på den undre.

Du kan nog inte täcka den övre tårtan efter att ha ställt den på den undre. För då kommer du ha kladd överallt sen Flört 

Det enda man måste tänka på (oavsett om den är gluten, mölkfri, äggfri eller inte allergianpassad alls) är att innehållet måste vara så kallat skär-fast.
    Det betyder att när man skär en bit så får inte fyllningen vilja läcka ut i den tomma öppningen efter biten som är borttagen.
    Och sen är det bra om man fodrar tårtlocken. Antingen genom att pensla lockets insida med smält smör eller olja innan man lägger det på tårtan.
    Eller genom att göra en smörkräm och spackla tårtan med innan man lägger på locket. Annars kan det (om man har otur) att börja läcka från tårtlocket. Fyllningen som kommer i kontakt med marsipanen eller sockerpastan kan nämligen göra att sockret i locket börjar smälta och det ser ut som om tårtan svettas.
    Marsipan är inte lika känslig som sockerpasta. Men ändå... 
  • Chicita
    Camilla01 skrev 2013-03-22 07:03:22 följande:
    Tack snälla för svaret. Jag är nog lite trög för jag förstod inte helt med engångspappfatet ska man alltså ha den kvar.. Man sätter den på den andra tårtan eller. Förlåt men som sagt jag är nog lite trög
    Tacksam för all hjälp.
    Ja, tårtfatet ska vara kvar. Annars finns det ju inget som hindrar den tårtan att liksom sjunka igenom tårtan under.
    Om du sätter pinnar i den undre tårtan som ska hålla upp den övre tårtan och sen är det bara en mjuk tårtbotten mot pinnarna så hjälper ju faktiskt inte pinnarna till något alls. 
    Den övre tårtan kan ju sjunka ner över pinnarna...

Om det är ett tårtfat i papp däremellan så kommer ju pinnarna att bära upp fatet och därmed tårtan
  • Chicita
    Moignon skrev 2013-03-22 08:21:33 följande:
    Jag har tänkt baka bröllopstårta/or med viss hjälp av mamma som åtminstone får sköta täckning och dekorering. Vill absolut inte ha sugarpaste eftersom jag tycker det är alldeles för sött, på samma sätt som jag inte är något fan av marsipan. Sen har vi tänkt göra något med choklad och bär och dessutom mjölkfritt till stor del. Alltså går moussetårtor bort även om vi fick en fantastisk sådan förra året på ett bröllop. Bakade för ett tag sen brownies med färskost och hallon vilket var en riktig hit! Tänkte täcka med vit citronfluffig frosting som jag hittat recept på hos sockerrus.se. Lägga färska bär ovanpå. Vad tror ni? Vi har räknat på ca 70 personer och behöver därför ganska många tårtor eftersom vi ska göra i standardspringform. Men tror vi kan få till det på ett bra sätt.
    Varför kan ni inte ha moussetårtor?
    Ni kan spackla fyllningen utanpå moussen eller spritsa den.

Vår bröllopstårta hade sockerkaksbottnar (två choklad och två vanilj) och däremellan chokladmousse, hallonmousse och vit chokladmousse.
    Den vita moussen blev lite för lös och pyste bara ut när jag försökte lägga på sockerpastan. Så jag fick spritsa på grädde istället för det var vad jag hade hemma sådär i sista minuten kvällen innan bröllopet.

Det går också att göra en sorts "pasta" på mörk choklad, kakao, florsocker och sirap. Men jag har inget recept.
    Du borde kunna hitta om du googlar på typ "täcka tårtor med choklad" eller nåt Glad 

Och nu menar jag inte att din tanke med tårtor är fel, jag vill bara ge dig lite andra alternativ Glad 
  • Chicita
    Camilla01 skrev 2013-03-24 11:15:45 följande:
    Tusen tack.
    Gjort ett prov bak. Den blev inte så fin men god. får verkligen öva....
    Jag har mjölkfrivispgrädde innan jag la på marsipanlocket blir det som att fodra den då?
    Du är en sån klippa att fråga tack än en gång. 
    Nej det är inte laktosen i vispgrädden som riskerar att smälta sockret i marsipanen. Utan fukten.
    Därför ska man fodra med något fett.
    Om du inte vill bre på en smörkräm utanpå tårtan så kan du pensla marsipanen med olja eller smält smör innan du lägger det på tårtan (insidan av marsipanlocket alltså Flört )
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-03-24 12:51:30 följande:
    Kan hjälpa till att svara tills Chicita tittar in igen :) Vispgrädde funkar inte att fodra med, det är då locket börjar svettas. Man kan pensla med smält smör(?) eller olja på marsipanen innan man lägger den mot tårtan men det får nån annan hjälpa till att förklara hur man gör, jag har ingen aning hur man får på locket efter att man penslat det nämligen, inget jag använt mig av :p Personligen använder jag alltid ett tunnt lager smörkräm innan jag lägger på tårtlocket. Tycker det funkar toppen och har aldrig haft problem med tårtor som svettas :)
    Hmm... jag hade lite bråttom och läste inte hela tråden först innan jag började svara.
    Det är helt ok att du svarar, du behöver inte överlåta det till mig Solig 

Jag penslade locket i början när jag började göra tårtor.
    Man får försöka få in armarna under locket sen och "flippa" det över tårtan.
    Nackdelen med att pensla locket är att man inte kan skära bort överflödet och spara det till dekorationer eller nästa våning. Och att det kan bli rätt kladdigt när man vänder Flört 
    Men det är ju ett alternativ om man absolut inte vill ha smörkräm. 
  • Chicita
    veronica84 skrev 2013-03-25 09:35:08 följande:
    hur lägger man in bilder? Är alldeles ny på det här ;)
    Älskade Moa & Linus <3
    Klicka på "ladda upp bild" under knappen "posta inlägget". Glad
    För vissa funkar det mindre bra med bilduppladdningen (kan bero på vilken browser man använder, och det verkar funka väldigt dåligt från telefon och surfplatta).
    Ibland hjälper det att inte skriva något i inlägget utan bara ladda upp bilden 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm