Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Barbie är alltid tacksam att göra som tårta Glad
    Första gången jag gjorde en och pappan ställde in tårtan i kylen så frågade flickan (5 år)
    - Men pappa... varför ställer du min födelsedagspresent i kylen? 
    Så den borde ju ha varit rätt ok då Flört 

• Chicita
    Victoria F skrev 2013-03-25 10:47:03 följande:
    Hej
    Jag skulle valt chokladbollstårtan.
    Helt enkelt för att du kan packa den i en form som funkar bra för att forma en sopbil, så du slipper karva så mycket för att få till utseendet sen.
    Den blir också stabil och lättare att täcka med eventuell marsipan/ sockerpasta om du vill ha det sen. (det räcker ju att täcka med frosting om du inte vill krångla)

Frosting kan du ju göra på millioner olika sätt så det är ju inte heller så svårt nej. Glad

Jag har inte gjort någon av dom tårtorna så jag vet inte hur mycket dom smular. Men om man är lätt på handen när man brer på frostingen och ser till att borsta av tårtorna lite lätt innan man börjar lägga på, så man får bort dom värsta smulorna så ska det nog gå bra Flört
    Lycka till och visa gärna resultatet här sen Glad 
  • Chicita
    Victoria F skrev 2013-03-25 11:59:58 följande:
    Tack Chicita du är en pärla! Glad

Det lutar åt den tårtan, han älskar chokladbollar så det borde bli populärt! Jag kommer bara att täcka med någon typ av frosting, vi är inga älskare av vare sig marsipan eller sockerpasta i vår famillj. Sedan tror jag också att frostingen är mera förlåtande mot en nybörjare än ett bångstyrigt marsipanlock som säkert inte kommer samarbeta och lägga sig slätt  Flört

Vilken smak skulle passa på frostingen tror du? Det är ju kaffe i ena smeten och citron i den andra så det måste väl vara en ganska neutral smak. Kan man dekorera och göra färdigt tårtan dagen innan eller måste man göra det precis innan den ska ätas?

Tänkte göra tårtan i en brödform, en sån där avlång. (Eller två formar går det nog åt). Vad tror du om det? Jag tänker så att då borde grundformen bli rätt.

Jag skulle nog ha letat på en liten fyrkantig kartong och lagt i gladpack i den och sen packat där Glad.
    Då får du ju till den där fyrkantiga "sop-hämtnings-delen" och sen kanske använt brödformen (en) för att göra hytten och så bara sammanfoga dom lite lätt med en klick smet eller frosting.

Jag skulle nog kört med lite vaniljsmak bara. Inte så att det smakar vanilj direkt, men bara för att få någon smak i frostingen.
  • Chicita

Klart det går... Glad
    En femåring är inte så kräsen heller. Han har ju fantasi att se det vi inte ser... Så det ska nog gå bra Skrattande

• Chicita
    IidaF skrev 2013-03-25 22:32:53 följande:
    Åh kul :D Detta är de sista jag gjorde. 
    Drömmer om att försöka göra en egen bröllopstårta när det är dags. 
    Jättefin Skrattande
    Jag gjorde min egen bröllopstårta.
    Nu gjorde jag i och för sig massa andra saker också. Och det gjorde att när tårtan inte ville som jag ville så blev jag sjukt stressad och det kändes som om jag bara ville slänga hela "skiten" i väggen.
    Jag bröt nästan ihop pga tårtan.

Så ett stort råd är - Se till att du inte har massa andra "att göra-saker" innan bröllopet om du ska göra din egen tårta.
    Dekorera lokal, duka osv osv... Sånt är bra om andra kan göra då så att du har tid med tårtan och inte behöver stå mitt i natten kvällen innan bröllopet Tungan ute 
  • Chicita
    lurigmumin skrev 2013-03-26 20:38:10 följande:
    Jag har en liten fundering...  Om man vill täcka en staplad tårta men gärna slippa  marsipan eller sockerpasta, vad skulle ni göra? Har sett staplade tårtor täckta med marängsmörkräm. Hur kenpigt är det trot ni?
    Har ännu inte finslipat min teknik på att täcka med sockerpasta. Tror jag måste ha nåt bättre märke, vad brukar ni ha?
    Jag har nog använt alla märken på marknaden som jag har hittat. jag köper det som dom har på det ställe jag handlar på just den gången. Och jag har inte fått så stora skillnader i resultat.
    Däremot fick jag ett enormt genombrott i min teknik att täcka tårtor när jag köpte DVD'n som jag pratar om i TS (klicka på länken i Gunilla Wall's namn).
    Det var en sån där riktig aha-upplevelse Solig 

Jag har inte lyckats med marängsmörkräm än... men jag har inte haft någon ordentlig assistent heller innan och inte haft någon möjlighet att prova nu efter att jag fick hem min fina assistent.
    Det finns många olika recept på marängsmörkräm. Gör mindre satser och testa hemma först så du hittar en som funkar för dig (den är sjukt god i alla fall måste jag ju säga Drömmer )
  • Chicita
    IidaF skrev 2013-03-26 23:10:13 följande:
    Tack så mycket :D

Nej, i mina drömmar så har jag folk som hjälper mig med sådant också :P haha! 
    Vill ju kunna göra tårtan i lugn och ro utan panik (lätt att säga innan, kommer troligtvis bli panik ändå).
    Vad hade du för tårta? smak? våningstårta? flera olika?
    Och hur lång tid tog det för dig ungefär? 

Jag slängde ihop en "bröllopstårta" snabbt en kväll när jag fick veta att mina jobbarkompisar gift sig i smyg för att ta med till jobbet. La inte ner särsklit mycket tid på den men kan ju slänga med den eftersom det var en bröllopstårta. :)
    Våningstårta... 4 våningar Glad
    Amerikansk "staplad" modell.

Smak (längst ner är botten)
    Sockerkaksbotten
    Vit chokladmousse
    Sockerkaksbotten
    Hallonmousse med färska hallon
    Mörk chokladsockerkaksbotten med chokladbitar 
    Mörk chokladmousse med chokladcrisp
    Mörk chokladsockerkaksbotten med chokladbitar 

Jag brukar lägga ca 4 dagar (inte 8 timmar varje dag dock, men beroende på hur avancerade dekorationerna ska vara så kan det ändå bli runt 30 timmar eller mer) på bröllopstårtorna

Jag har gjort flera bröllopstårtor. Min är den enda jag har misslyckats med. Men det är väl antagligen för att jag var stressad och lite pressad på tid och kanske tog någon genväg någonstans.
    Bild på vår tårta finns i artikeln om vårt medeltidsbröllop här på BT...
  • Chicita
    IidaF skrev 2013-03-26 23:18:44 följande:
    Ah du är proffs då :D Jag är superamatör men tycker det är så roligt så försöker. Övning ger väl färdighet :) 
    Det lät som väldigt goda kombinationer. Jag är inne på att testa vit chokladmousse och blåbär någon gång, min sambo va dock inte så positiv till vit choklad :/ 
    Hehe nej jag är defenitivt inte proffs Tungan ute
    Jag gör inte ens så väldigt många tårtor tycker jag själv. Kanske någon i månaden. Vissa månader blir det några fler... Vissa månader blir det ingen alls.
    Men allt jag kan har jag lärt mig genom att göra mina egna misstag, eller från att lära mig av andras misstag (eller andras kunskaper).
    Det var därför jag startade den här tråden. Så att vi kan lära av varandra (även sånt man kanske inte borde göra Flört 
  • Chicita
    majjja skrev 2013-03-30 21:11:40 följande:
    Senaste tårtan blev en legotårta. Tycker den blev söt även om jag stör mig på att den inte är heeelt slät med det vita. Well well.. mer  övning så kanske det blir lättare. 

Hur tjockt lager brukar du chicita göra med smörkrämen? 
    Vilken rolig Skrattande
    Jättebra idé med legogubbarna

Jag lägger inte på särskilt tjockt alls.
    Några millimeter kanske, bara så jag ser att det täcker Glad 
    Men jag tar en vass kniv och drar runt tårtan ett varv innan jag spacklar, för att göra sidorna lite slätare och så försöker jag vara noga när jag spacklar också så att det blir så slätt det går redan från början.
    Jag använder ca 4-5 mm tjocka lock och så en "smoother" för att liksom "stryka" locket sen.
    Men det blir inte helt 100% slätt.
    Om du ska ha helt 100% slätt så lär du nog ha en "dummy" och inte en riktig tårta under  Flört 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm