Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Cakemaker skrev 2013-05-13 15:19:49 följande:
    Här är ännu en 1-årstårta jag gjorde till kompisens sons födelsedag. Figurerna är Babblarna och är väldigt poppis bland småttingarna :) Tårtan var gjord på ljusa bottnar och fylld med färska jordgubbar, gräddcreme och vispad grädde. Spacklade med vanlijsmörkräm (som vanligt ;p) och täckte med marsipan. Figurer och blommor är gjorda av sugarpaste.
    Jättesöt Skrattande

Jag skulle behöva gå en kurs i att göra figurer. Mina vill alltid säcka ihop och jag vet inte riktigt vad jag gör för fel.
    Jag har en bok, men även om jag följer den steg för steg så ser mina ut som halvsmälta trolldegsfigurer Tungan ute 
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-05-13 19:35:01 följande:
    Tack ^^

Man får öva och öva men jag vill faktiskt också gå kurser men det är ju inte så generöst med sånt tyvärr =/ I alla fall inte i närheten. Haha, rolig beskrivning ;) Det är lite förädiskt att göra figurer faktiskt, man måste "fixa till" dom flera gånger under tiden för de sjunker ju liksom ihop lite av tyngden men när väl ytan torkat till sig lite så brukar det hålla bra :) 
    Får jag fråga vart du bor förresten? 
    Det är inte så många kurser här heller, jag får nog åka minst 20 mil om jag ska hitta någon. Men vi kanske kan lära tekniker av varandra om vi inte bor så långt bort Glad 
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-05-14 10:52:55 följande:
    Bor ca 20 minuter från Sthlm i Tumba. Känns som att det är en bit från dig va? :/
    Tja det var inte så mycket närmare än till någon av kurserna Obestämd
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-05-14 18:58:11 följande:
    Attans...Obestämd Vad är det för bok du har? :)
    Det är en om jul-figurer egentligen. Men den visar hur man tänker i olika delar när man bygger figurer Glad
    På framsidan är det en tomte som ligger tillbakalutad på en säng med fötterna i en balja vatten (så kanske du känner igen den)
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-05-15 12:07:01 följande:
    Okej :) Har faktiskt tänkt på att köpa böcker men då mest för blommor...figurer brukar jag bara hitta på själv. Blommor känner jag vrkligen att jag vill öva på men måste först köpa en massa verktyg ;)
    Ja jag har inte vågat mig på att binda blommor som kräver floristtråd än. Men jisses vad rosorna blev bättre när jag började använda en ball-tool och en skumdyna för att tunna ut kanterna på bladen istället för att bara klämma kanterna mellan fingrarna som jag gjort tidigare Förvånad
    Jag trodde inte att det skulle bli en så stor skillnad... 
    Så att man har rätt verktyg och inte fuskar är verkligen A och O för resultatet märkte jag ju...  
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-05-16 10:00:20 följande:
    Haha, nej inte jag heller ^^ Sen har det inte funnits tillfälle att öva heller, har så svårt att göra grejer som inte används på en gång :p Ball tool har jag använt länge men skumdyna har jag ingen, en bra investering med andra ord? Har ju inga rosutstickare heller...men det är typ nästa grej har jag tänkt mig. Ska försöka hitta en massa på ebay där det är sååå mycket billigare än här i Sverige!
    En rosutstickare är en bra grej ja, speciellt om man ska göra snabba rosor (många många alltså Tungan ute)
    Har inte kollat på e-bay men det kanske man skulle göra... Det finns ju så mycket man vill ha Oskyldig
  • Chicita
    Krila skrev 2013-05-20 07:07:53 följande:
    Man får inte använda forumet för kontakt av det här slaget. 
    Just när det gäller såna här saker så blir det extra känsligt eftersom det handlar om att sälja och köpa saker.
    Jag skulle tippa på att ditt inlägg kommer tas bort (även om jag valde att inte anmäla det denna gång)
    Om man vill få kontakt med någon så måste man nog göra det lite mer diskret 
  • Chicita
    Lilo84 skrev 2013-05-22 17:21:54 följande:
    Idag har jag provbakat tårtan som jag har tänkt göra till bröllopet... Så ikväll ska vi ha provsmakning ;)

Smaskens Glad
  • Chicita
    SofiaMagdalena skrev 2013-06-04 19:40:18 följande:
    Hej! 
    Det är dags för oss att planera bröllopstårtan. En väninna till mig som är van bakare har tagit sig an uppgiften.

Tanken är sockerkaksbotten med bjönbärsmos och en philladelfia/lime-kräm täckt med sugarpaste och lite dekor av något slag på. Kan det bli bra?

Det kommer bli en våningstårta där nedre lagret görs med en 25cm form och det övre med en 15cm form. Låter det vettigt? 

Jag har svårt att tänka mig dom smakerna ihop, helt enkelt för att jag inte har testat det. Men det kan säkert bli bra. Varför inte be henne att provbaka en sån där liten 15-cm tårta?
    Det finns alltid något tillfälle att fira. Om inte annat så kan ni fira att lokalen är betald eller att klänningen har kommit eller något annat Flört 
  • Chicita
    SofiaMagdalena skrev 2013-06-04 19:40:18 följande:
    Det kommer bli en våningstårta där nedre lagret görs med en 25cm form och det övre med en 15cm form. Låter det vettigt? 

Just ja - glömde svara på det här...

Det säger inte så mycket, är det två våningar bara, eller är det tre, fyra... ?
    Hur många gäster är det?

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm