Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
Veronica: hehe vad roligt. Jag ska göra en blixtentårta i helgen.
Veronica: hehe vad roligt. Jag ska göra en blixtentårta i helgen.
Senaste tårtan blev en legotårta. Tycker den blev söt även om jag stör mig på att den inte är heeelt slät med det vita. Well well.. mer övning så kanske det blir lättare.
Hur tjockt lager brukar du chicita göra med smörkrämen?
Ok, jo det är så jag brukar göra också, dock denna gång blev kakan lite väl smulig. Ad väl in den lite för kort tid i ugnen kanske.
tyckte också gubbarna var roliga. Tänkte göra den i något ätbart också men hann inte.
Jahapp, det här gick ju bra
imorgon gifter vi oss och jag har gjort vårt tårta själv. Smakerna är verkligen helt underbara men något jag kanske skulle övat på var ju det där med att lägga kristyr snyggt. Speciellt man väljer att göra en tårta med mycket kristyr. Det blev bara värre och värre, så jag valde mellan 1, slänga tårtan ut genom balkongen. 2, ta ett glas vin och tänka "äsch, vi kommer ju ändå bara att äta upp den".
Valde nr 2 och faktiskt så ser det lite värre ut på bild, än i verkligheten. Just på bild så blir det ju så otroligt tydligt med alla skavanker.
Jag inbillar mig att det är så iallafall.
funderade även på om jag ska skrapa av all kristyr och göra mängder med små vita blommor över nästan hela tårtan, så att den liksom blir översållad av blomster. Risken finns dock att det syns lite igenom nåt svart märke som blir kvar efter kristyer. plus att det förstås tar väldigt lång tid att göra massa blommor.
Vad tycker ni?
Vad underbara ni är :) och ja ni har helt rätt, den får vara som den är.
Ang färgen på kristyren hade jag i en hel burk svart karamellfärg i typ 2 dl florsocker och pyttelite limesaft (citronen var slut)
Smart det där med tråden! Måste jag testa.. vart köper man annars en tårtsåg?
Gjorde igår en tårta till ett kalas med både släkt och vänner, så tårtan är lite större än vad de brukar vara. Tycker den blev rätt bra. Var lite meckigt att skära ut sugarpasten i vitt men tillslut så.
Tårtan har kladdkakebottnar, vaniljpannacotta, mousse med blandade trädgårdsbär, smörkräm och sugarpaste.
ja, och det har ju då varit en form med avtagbar kant (annars sipprar det ju inte ut vätska någonstans förstås :))
Gjorde en tårta till dotterns 6-års kalas. Hon är väldigt inne på Monsters Highnu, så försökte få till rätt "stil" på tårtan :)
Milli: doptårtan var fantastiskt fin!!
Chicita: hahaha fast dina ÄR ju jättefina. Tycker allas är det som lägger upp här :)
Ibland sitter jag och dreglar lite avundsjukt men blir avbruten av barnen och glömmer kommentera.
Förresten, hur gör ni med era tårtor, gör ni egen eller köper ni sugarpaste? Brukar själv alltid köpa för att det känns bökigt att göra själv men det kanske inte är så vansinnigt svårt