Inlägg från: Cakemaker |Visa alla inlägg
  • Cakemaker

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Papillon skrev 2013-05-13 15:24:54 följande:
    Herre gud vad du är duktig, cakemaker! Jag är såå imponerad av dina vackra tårtor! :)
    Men åh tack! Vad glad jag blir :)
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-05-13 15:29:32 följande:
    Jättesöt Skrattande

Jag skulle behöva gå en kurs i att göra figurer. Mina vill alltid säcka ihop och jag vet inte riktigt vad jag gör för fel.
    Jag har en bok, men även om jag följer den steg för steg så ser mina ut som halvsmälta trolldegsfigurer Tungan ute 
    Tack ^^

Man får öva och öva men jag vill faktiskt också gå kurser men det är ju inte så generöst med sånt tyvärr =/ I alla fall inte i närheten. Haha, rolig beskrivning ;) Det är lite förädiskt att göra figurer faktiskt, man måste "fixa till" dom flera gånger under tiden för de sjunker ju liksom ihop lite av tyngden men när väl ytan torkat till sig lite så brukar det hålla bra :) 
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-05-13 19:39:05 följande:
    Får jag fråga vart du bor förresten? 
    Det är inte så många kurser här heller, jag får nog åka minst 20 mil om jag ska hitta någon. Men vi kanske kan lära tekniker av varandra om vi inte bor så långt bort Glad 
    Bor ca 20 minuter från Sthlm i Tumba. Känns som att det är en bit från dig va? :/
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-05-14 12:36:15 följande:
    Tja det var inte så mycket närmare än till någon av kurserna Obestämd
    Attans...Obestämd Vad är det för bok du har? :)
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-05-14 21:09:18 följande:
    Det är en om jul-figurer egentligen. Men den visar hur man tänker i olika delar när man bygger figurer Glad
    På framsidan är det en tomte som ligger tillbakalutad på en säng med fötterna i en balja vatten (så kanske du känner igen den)
    Okej :) Har faktiskt tänkt på att köpa böcker men då mest för blommor...figurer brukar jag bara hitta på själv. Blommor känner jag vrkligen att jag vill öva på men måste först köpa en massa verktyg ;)
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-05-15 12:31:23 följande:
    Ja jag har inte vågat mig på att binda blommor som kräver floristtråd än. Men jisses vad rosorna blev bättre när jag började använda en ball-tool och en skumdyna för att tunna ut kanterna på bladen istället för att bara klämma kanterna mellan fingrarna som jag gjort tidigare Förvånad
    Jag trodde inte att det skulle bli en så stor skillnad... 
    Så att man har rätt verktyg och inte fuskar är verkligen A och O för resultatet märkte jag ju...  
    Haha, nej inte jag heller ^^ Sen har det inte funnits tillfälle att öva heller, har så svårt att göra grejer som inte används på en gång :p Ball tool har jag använt länge men skumdyna har jag ingen, en bra investering med andra ord? Har ju inga rosutstickare heller...men det är typ nästa grej har jag tänkt mig. Ska försöka hitta en massa på ebay där det är sååå mycket billigare än här i Sverige!
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2013-05-16 10:12:55 följande:
    En rosutstickare är en bra grej ja, speciellt om man ska göra snabba rosor (många många alltså Tungan ute)
    Har inte kollat på e-bay men det kanske man skulle göra... Det finns ju så mycket man vill ha Oskyldig
    Ja precis, tar ju en del onödig tid att sitta å pilla allt för hand liksom ;) Ja men kolla det. Där kan man köpa mycket för samma summa som för typ 2-3 grejer. Så det är ett litet tips ;) 
  • Cakemaker

Idag är det dotterns sita dag på föris innan semestern så gav pedagogerna en "tack för den här terminen-tårta" :) Bokstäverna strejkade så dom fick bli som dom blev. Annars gick det nog rätt smärtfritt ;)

Ljusa bottnar med gräddkräm, färska jordgubbar och grädde. La ett tunnt lager vaniljsmörkräm på utsidan för att det är så varmt nu och sen på med marsipanlock. Blommor och fjärliar är gjorda i SP och penslade med pulverfärg. Texten är i marsipan.

• Cakemaker

Idag gjorde jag för första gången en stor ros som ska sitta på en överaskningstårta till mina föräldrar som firar bröllopsdag idag. Den är ca 8 cm i diameter och är gjord av bara SP.

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm