Inlägg från: Milli |Visa alla inlägg
  • Milli

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Här kommer bild på min senaste tårta jag gjorde för några veckor sen.. Ska även göra en tårta i övermorgon med Dora, samt en lucia-doptårta nästa vecka och på nyår ska jag göra en stor bröllopstårta till en kompis med vintertema =))

Bullarna är typ 5mm "stora" och tårtan ca 1,5cm.. Kommer inte ihåg exakt vad den fylldes med men tror de var kinderägg och ahlgrens bilar. Mer bilder och info finns i bloggen för den som vill se :)
  • Milli
    Nettan69 skrev 2013-12-05 06:23:50 följande:
    www.ica.se/recept/saffranslangd-med-vit-chokl...

Jag brukar göra den här längden, brukar även göra den som bullar. SÅÅÅÅ goda! 
    Använder alltid vit choklad i min saffransdeg och tycker att de ger överlägset saftigaste lussekatterna ;) Tycker de med kesella osv är torra i jämförelse..
  • Milli
    Mawlinbry skrev 2013-12-05 08:44:08 följande:
    ÅH! KINDERÄGG! ;D Recept på fyllningen? :D:D
    2/8 -2014
    Du gör precis som vid vanlig fluff men byter ut chokladen till kinderäggschoklad.

3dl grädde + 200gram choklad. Smält chokladen i en kastrull med grädde, obs grädden får absolut inte koka för då skär den sig. När allt är smällt ska den svalna lite innan den sen ställs in i kylskpet minst 6 timmar (jag brukar ha den där över natten).  
  • Milli

Här är mina senaste tårtor, minns inte vad de innehöll utantill så vill ni veta de samt se mer detaljbilder så får ni kika i bloggen :)

Denna tårta gjordes till ett dop på lucia :) Den är väldigt stor (även om de inte syns på bilden) tror dne var till ca 50 pers..

Dora utforskaren.

En 100 portioners nyårs bröllopstårta till en vän. Hade massa krångel när jag skulle göra den, de börja dagen innan med att tårtkylskåpet brann ner och sen fortsatte de. Mer om den historian finns i bloggen,. Vad som inte står med är att brudpret aldrig fick se den :( Dom hade inte plats i kylskåpet så dom hade gjort en stor frigolitlåda så att tårtan kunde stå kylt ute. Men tyvärr var de en person på festen (väldigt full ska sägas) som trodde sittlådan var en bänk och satte sig på den, halva tårtan var helt och hållet mos och de 3 nedersta var så ihoptryckta att bandet och flingorna var krossade. Men de åt ändå men så himla tråkigt att de inte fick se alla de 18,5 timme jag la ner på denna...

Alla snöflingor är penslade med ätbart glitter.. Alla band är stämplade med snöstjärnor. Syns mer på detaljbilderna i bloggen..
  • Milli
    Chicita skrev 2014-01-09 17:17:01 följande:
    Åh vad trist med bröllopstårtan Milli Obestämd
    Tur att du tog bild så att dom i alla fall kunde se den så.

Jättefina tårtor som vanligt från dig Glad 

Jag har fastnat vid symaskinen tror jag.
    Jag gillar ju både att sy och baka. Och just nu är det en insamling till prematur-avdelningen på lasarettet här i grannstaden. Så jag sitter och syr upp massa spillbitar.
    Än så länge har det blivit 45 mössor och nu  håller jag på med muddbyxor... 
    Tack Ja de var verkligen jättetrist och jag klara inte sluta tänka på "olyckan" så jag somna inte förens 05.00, natten innan var de ju nyår och då var vi inte hemma förens 14.30 och natten därinann gjorde jag tårtan efter jobbet och var inte klar förens 02.30 så de var många sena kvällar där..

Oj de var inte dåligt att ha sytt så många mössor för att ge bort, bra gjort =) Har två olika vännpar som fick prematurbarn nu den 9 dec och de är verkligen små bebisar de ;)
    Jag håller också på att sy en del nu inför bröllopet, har sytt 50 av 100 stolsöverdrag och de tog längre tid än jag trott och jag har nog tröttnat lite nu också men jag måste lägga på ett kol för att de ska hinna bli klart innan bröllopet.. :) 
  • Milli
    Chicita skrev 2014-01-09 20:55:35 följande:
    Som tur var så var det ju i alla fall inte ditt fel att det hände. Tänk om du skulle snubblat och tappat tårtan istället. 
    Försök släpp det. Det är ju fyllegubben som ska ha dåligt samvete för att han förstörde tårtan.
    Men om inte annat så blir det ju en minnesvärd sak när brudparet bara har fått smälta det lite Flört 

Ja dom är pyttesmå... Jag la ett hårspänne (en sån där "krokodil-klämma-variant") bredvid byxorna och den var inte mycket kortare inte Förvånad 
    Jo nu har jag släppt de, var jobbigast de första dygnen men brudparet var så nöjda ändå och tyckte de fick sig ännu en överraskning när jag la upp bild på min facebookgrupp :) Hörde av andra gäster där att de hade skratat lite åt de och tyckt de var komiskt så de är ju bra att dom iaf har en "annorlunda" historia att berätta senare.. :)

Oj ja de kan jag tänka mig. Finns ju inte så mycket kläder till så små barn så de är ju jättebra att folk syr kläder även till dom :)
    Chicita skrev 2014-01-09 20:56:29 följande:
    Glömde ju...
    Apropå stolsöverdragen.
    Kolla om du inte kan få tag i någon som har en overlockmaskin som du kan få komma och sy på / låna. För då kommer du att sy klart resten rasande snabbt  
    Hmm, tror kanske de är en sån min ena arbetskamrat har? Den kosta iag 8000kr och har massa funktioner men hon syr nog typ varje dag så den tror jag inte jag får låna. Men syr den väldigt mycket snabbare än en vanlig eller vad är skillnaden? Själva syingen tar ju inte jättelång tid men klippningen och nålningen tar tid. Sen har man ju 2 små barn och ett jobb också så tiden är ju också en bov.. ;)
  • Milli
    Chicita skrev 2014-01-10 17:58:13 följande:
    Milli skrev 2014-01-10 17:47:50 följande:
    Lyckades iaf sy 3 stolsöverdrag idag medans de sov middag :))
    En overlock skär av kanten, sicksackar och syr ihop i ett och samma svep och mycket snabbare än en vanlig maskin.
    Du kanske kan fråga henne om ni kan ha en "sy-dejt" någon gång och om hon kanske kan hjälpa dig att sy ihop några stolsöverdrag... Även om hon bara syr 2-3 stycken på er "dejt" så är det ju mycket roligare att sy tillsammans med någon.

Att göra samma moment flera gånger på rad gör också att det går mycket snabbare.
    Klipp  ut allt. Då kanske du kan klippa 2-3 överdrag på en gång liksom. Sen syr du en del i taget - samma på alla, och så nästa del och nästa... Alltså lite löpande bandetprincip.
    Det känns jobbigt i början och som om man inte kommer någonstans. Men sen swoop så sitter du med sista sömmen på alla överdrag och varje söm = ett avslutat överdrag Solig

Behöver du nåla? Eller tja kanske, men jag tror inte att du behöver nåla så mycket som du gör. Håll ihop kanterna medan du syr och sätt bara några nålar lite här och där så att du liksom "stämmer av" att du är på rätt bana så går det många gånger fortare... 
    Aha okej. Fast då kör jag nog redan en fuskvariant för jag har inte orkat sicksacka kanterna (ska ju ändå bara användas en gång). Och sen har jag inte full gas ändå på min maskin för jag tycker de låter så högt ju högre hastighet man har.. ;) Första gångerna gjorde jag en och en och de märkte jag tog väldigt lång tid ja, nu gör jag 6-8 samtidigt så de känns verkligen som de går fortare. Nu sist blev de bara 3 men de var för att jag hade gjort i ordning 9 stycken helt klara för maskin men så hann jag bara 6 då.. Nålar inte överdrivet mycket men 2 på varje kant (totalt 6 på en kort sida). Måste nåla för att de ska ligga på plats och på vissa så stämmer inte måttet så jag kan ändå inte lägga den helt kant i kant utan den övre delen ligger ibland en centimeter utanför (kan hända jag sytt 1 cm för kort på ryggdelen då.. Så därför känns de bäst att nåla lite.
    Har att frågat många kompisar men de är ingen som har någon symaskin annars hade de såklart varit roligt med sällskat.. Men tack för alla tips ändå :))
  • Milli
    Ponduss skrev 2014-03-28 21:09:43 följande:

Hej alla Amatörbagare!

Väldigt fina tårtor ni alla gör! Jag har en fundering, är det nån som har koll på var man kan köpa tårtunderlägg? Såna i lite tjockare papp som kan vara antingen i silver eller guld. Jag har bara hittat där man kan beställa på nätet, men det blir så dyrt då, kanske man kan gå till ett bageri och fråga?  

Fråga konditioerier kan man ju alltid göra men de tar säkert ut för de.. Vart bor du? Finns ju flera tårtbutiker runt om i landet som brukar sälja tårtbrickor. Sen kan de även finnas på större kontor & pappersbutiker. Vi har en i stan där de säljer i stort sett allt, även massa olika tårtkartonger, briskor, askar, folieformar mm och de är typ 10 gånger så billigare att handla där än från ett konditiori/tårtbutik. Själv beställer jag tårtbrickor från england men kartonger köper jag i den butiken jag nämnde här i stan eller på cafe om jag behöver andra storlekar än de dom har..
  • Milli

Här kommer nu lite bilder från våran bröllopstårta som jag gjorde själv! Den tog sammanlagt 33 timar att göra. Lite svårt att se på denna bilden men det är en ljusslinga runt om hela bordet, bakom duken som blinkade i olika hastigheter, sen är de en vattenfontän som lyser och även tornet upp till slottet lyser också så den var verkligen fin i mörkret Sen är de två stora sockerbuketter på de två tårtorna som går att äta om man bortser från ståltråden. 

Den bestod utav både vaniljbotten och browniebotten med nötter (varannat lager i varje tårta), citronmousse + jordgubbsmousse, spacklad med smultronsmörkräm. Räckte till alla 100 gäster och blev lite över :) 

Mer bilder på tårtan samt från våran bröllopsdag finns att se här: millistartorochannat.blogspot.se/2014/06/varan-brollopstarta-som-tog-33h-att.html

• Milli
    Chicita skrev 2014-06-30 14:16:49 följande:
    Jättefina :) 
    Och grattis i efterskott ;) 
    Tack :)))
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm