afturelding skrev 2013-06-22 12:39:20 följande:
Glutenallergi finns tack och lov inte. Och givetvis blir det laktosfri grädde och smör, det är
b.la min mor som är laktosintollerant så jag bakar oftast med det istället :)
Min favorittårta innehåller citrus vilket ett par av gästerna är allergiska mot, så vi måste ha olika i vilket fall eftersom att jag inte vill vara utan den
Och så blir det marsipan på den eftersom att alla ändå inte kan äta av den.
Sugarpaste är i princip omöjligt att hitta vegetariskt, och jag vill inte göra egen, så det måste tyvär hoppas över. Därför blir de andra två enbart spacklade, och därav min fråga om grädde eller smörkräm :)
Tack för dina tankar, jag tror faktiskt att det blir jordgubb-choklad-jordgubb. Eftersom att det ska vara två chokladbottnar och mousse gjord på 70% choklad så tror jag faktiskt inte att det blir så sött, eller?
Jag skulle hellre spackla med smörkräm än med grädde eftersom man kan "göra" mer med smörkrämen så att säga.
Kolla bara Lilo84'as fina tårta (bilden nedan)... Det går att göra med både grädde och smörkräm och jag vet inte vad hon använt. Men smörkräm håller "formen" bättre och det är inte lika stor risk att den blir grynig som grädde kan bli om man råkar vispa den bara lite för mycket.
Jag skulle nog tagit hallon - choklad - jordgubb om du inte vill göra något liknande som vi gjorde
Vi hade två mörka chokladbottnar med mörk chokladmousse mellan, sen en hallonmousse och så två vanliga sockerkaksbottnar med vit chokladmousse mellan.
Den vita chokladmoussen balanserar upp bra med lite sötma till den lite mer kraftigare och bittrare chokladmoussen och jordgubbar eller hallon ger lite syrlighet