amerika skrev 2013-08-09 00:03:35 följande:
Jag tycker själv att kladdkakan blir väldigt söt och dessutom kan den "glida iväg" (alltså det yttre fastare "skalet" släpper och glider iväg på den mjuka kladdiga mitten så att tårtan blir sned). Så vi valde väldigt kraftiga chokladbottnar med chokladbitar i istället.
Men det är bara min åsikt
Jag har testat pannacotta, men jag fick inte till det. Det är ju något som ska stelna på plats, så man kanske behöver hälla i det i formen och låta det stelna och sen stjälpa upp det i tårtan sen på något sätt... Jag vet inte. det blev i alla fall inte bra när jag testade
Men annars tror jag att det skulle bli en jättesmaskig fyllning.
Att ha olika fasthet på innehållet kan vara bra. Men om du ska försöka göra en staplad tårta så måste fyllningen i alla fall vara skärfast (dvs att om du skär en bit av tårtan så ska du få fina raka kanter på både fyllning och bottnar, inget ska "rinna in i hålet" så att säga) Det är väl det enda som ska påverka.
Jag har annars gärna olika konsistens så att det blir lite av en upplevelse i munnen när man tar en bit. Men det beror på vad det är för tårta jag gör. Det går inte med alla sorter...
Ibland är utseendet viktigare än innehållet och ibland är det tvärt om