Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Håller på med en tårtbeställning nu och tänkte bara passa på att visa skillnaden i färg mellan "extravit marsipan" och ett vitt papper (vitt som sockerpasta).
    Inte allra bästa bilden. Kunde inte använda blixt för att färgerna förvrängdes då.

• Chicita

Utan något att jämföra med så upplever jag marsipanen som väldigt vit, inte riktigt kritvit, men lite vitare än ivory.
    Lägger mest in det här som ett led i den återkommande debatten om hur vit - extravit marsipan verkligen är Flört

• Chicita

CoG Det beror på hur äkta du vill att blommorna ska se ut. Bladen gör väldigt mycket för intrycket. Om jag har många rosor så grupperar jag dom tre och tre. Med tre blad per grupp...

• Chicita
    CoG skrev 2013-07-21 08:59:39 följande:
    0.tqn.com/d/cakedecorating/1/0/z/4/-/-/photo9...

Det är dom här bladen jag menar, som jag inte vet namnet på.
    Ser det konstigt ut om man inte har dom på alla rosor?
    Foderbladen alltså Glad
    Jag brukar inte göra såna alls. Jag sätter vanliga blad vid rosorna istället.
    Jag tror att det är bättre att du hoppar över dom på alla - än att du bara har på vissa i så fall...

• Chicita

Dom här två tårtorna blev det nu i fredags Glad
    En "reservtårta" ifall fyllningen inte skulle bli som jag tänkt Flört

• Chicita
    CoG skrev 2013-07-21 20:48:43 följande:
    Vilka läckra!
    Tack Glad
    Första gången jag testade leopardmönstrat.
    Men temat jag hade fått beskrivet för tårtan var "Christer Lindarw" Flört 
    Så då tänkte jag päls och blingbling Tungan ute 
  • Chicita
    Alvstina skrev 2013-07-24 21:08:03 följande:
    Åh, så fina tårtor ni har gjort! Då kanske jag kan få lite hjälp här. Vi har beställt ett antal prinsesstårtor med vit marsipan till vårt bröllop och tänkte dekorera själva med små blommor i sugarpaste som vi har köpt på Ebay. Hur får jag dessa att fästa på marsipanen?? 
    Det finns flera alternativ.
    1: fukta blommorna på baksidan med lite vatten (bara fukta - inte blöta för mycket) då löser du upp sockret lite och gör dom kletiga och när dom torkar så så fäster det kletiga sockret i marsipanen

2: Köp ätbart lim på någon tårtshop (finns flera, typ kakburken, tårtdecor osv...) använd sparsamt, blir det för mycket så funkar det nästan som glidmedel istället Tungan ute 

3: Kristyr. En liten klick räcker långt

Finns fler alternativ också, men dessa tre brukar jag använda  
  • Chicita
    amerika skrev 2013-08-09 00:03:35 följande:

Jag tycker själv att kladdkakan blir väldigt söt och dessutom kan den "glida iväg" (alltså det yttre fastare "skalet" släpper och glider iväg på den mjuka kladdiga mitten så att tårtan blir sned). Så vi valde väldigt kraftiga chokladbottnar med chokladbitar i istället.
    Men det är bara min åsikt Glad 

Jag har testat pannacotta, men jag fick inte till det. Det är ju något som ska stelna på plats, så man kanske behöver hälla i det i formen och låta det stelna och sen stjälpa upp det i tårtan sen på något sätt... Jag vet inte. det blev i alla fall inte bra när jag testade Tungan ute Men annars tror jag att det skulle bli en jättesmaskig fyllning.

Att ha olika fasthet på innehållet kan vara bra. Men om du ska försöka göra en staplad tårta så måste fyllningen i alla fall vara skärfast (dvs att om du skär en bit av tårtan så ska du få fina raka kanter på både fyllning och bottnar, inget ska "rinna in i hålet" så att säga) Det är väl det enda som ska påverka.
    Jag har annars gärna olika konsistens så att det blir lite av en upplevelse i munnen när man tar en bit. Men det beror på vad det är för tårta jag gör. Det går inte med alla sorter...
    Ibland är utseendet viktigare än innehållet och ibland är det tvärt om 
  • Chicita
    amerika skrev 2013-08-09 15:56:12 följande:
    Tack för dina råd & tips!! 
    När du gör chokladbottnar, har du "bara" i kakao i vanlig sockerkaksbotten då eller gör du på något annat sätt?
    Jag använder högkvalitativ kakao till att börja med. Inte ICAs kakao. Valrohna är ett rätt bra märke och jag tror att Kung Markattas är bättre än dom här vanliga butiksmärkena också men jag har inte testat den själv.
    Sen river jag mörk choklad på det finaste stället på rivjärnet, nästan så det blir pulver, blandar ner det i smeten medans den fortfarande är lite varm (när dom varma ingredienserna som smält smör precis är tillsatta).
    Till slut har jag i lite större bitar (grovhackad mörk choklad) så att man kan få en munfull choklad lite här och där när man tar en bit tårtbotten Glad
  • Chicita
    amerika skrev 2013-08-09 16:41:09 följande:
    Haha... tja annars har jag ju ingen anledning att vara kvar här om jag inte vill hjälpa till Flört

Ja det blir en rätt kraftig chokladsmak.
    Men om du vill ha något liknande en kladdkakebotten så är det nog det närmaste du kan komma.
    Men använd vanlig kakao och blanda mjölkchoklad i smeten i stället kanske då? Glad 
    Vit choklad funkar säkert också om man gillar det Glad 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm