Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Camilla01 skrev 2013-08-09 20:38:05 följande:
    Tack vad snällt Solig
    Banden är gjorda av marsipan Glad
    Jag har bara använt sidenband till en enda tårta (en bröllopstårta) för att jag tycker att det bara är bökigt och kladdigt med dom. Dom måste ju ändå tas bort innan folk börjar skära i tårtan och då syns ju de operfekta kanterna man kanske försökte dölja bakom sidenbanden ändå Flört
    Om man inte tar bort banden innan man börjar skära (som jag sett många gånger) så är risken att någon fastnar i med tårtspaden och så åker tårtan i knäet på någon Tungan ute
    Så jag "tillverkar" helst banden i ett ätbart material Glad
  • Chicita
    Sommaräng skrev 2013-08-10 12:15:10 följande:
    Hej alla bakproffs!
    Vilken fantastisk tråd för alla bröllopstårtnoviser som jag Jag tänkte försöka mig på att baka vår egen tårta till den stora dagen och tänkte höra om ni kunde ge mig några tips. Planen är att det ska bli en trevåningstårta med vaniljbottnar och täckt med sugarpaste, men när det gäller fyllningen skulle jag behöva råd. Har ni några förslag på fyllningskombinationer (gärna fruktiga/bäriga) som är tillräckligt stabila för att kunna stapla tårtorna på varandra?
    Tusen tack!
    Tårtorna måste stadgas upp om du ska kunna stapla. Så kolla efter några kraftigare dowelrods på kakburken eller tårtdekor.
    Det är helt enkelt pinnar eller rör (jag föredrar rören) som du sticker ner i tårtan, och sen ställer du nästa våning ovanpå och döljer då dessa "pelare" alltså.
    Varje våning behöver stå på en papp-botten. Dessa går också att köpa på ovanstående nämnda ställen.
    Glad 

När jag gör staplade tårtor så använder jag alltid dom färdiga mousserna som finns att köpa som pulver (på ovanstående sidor bland annat). Och så gör jag dom lite fräschare genom att tillsätta bär, frukt eller annat och blanda in i moussen.
    Det går till exempel att försiktigt trycka ner färska hallon i hallonmoussen (använd inte frysta, för dom saftar något hemskt och kan riskera att tårtan börjar "blöda"). Eller att tillsätta finriven choklad i chokladmoussen.
    Dessa mousser är alltid i rätt konsistens nämligen.
    Och efter att ha haft 2 tårtkatastrofer med andra fyllningar till viktiga tillfällen så vill jag inte chansa.
    Som exempel - den vita chokladmousse jag alltid gör själv från grunden och som alltid blir bra... Tja den blev för lös när jag gjorde vår bröllopstårta med följden att den inte gick att täcka med sockerpasta utan den fick bli spritsad med grädde istället. Jag använde samma recept som vanligt, men det kan ha räckt med att den vita chokladen kanske var av ett annat märke (hade inte tänkt på om det var någon skillnad tidigare) eller att jag mätte / tänkte lite fel med mängden grädde / gelatin eller något annat...

Annars gillar jag vaniljvodkamarinerade hallon som fyllning. Lägg dom gärna tätt på tårtan, så det går åt många (färska hela hallon).
    Börja med att marinera över natten.
    Till varje halvliter hallon använder du 2 cl vaniljvodka.
    Lägg hallonen i en skål och häll över vodkan, vänd runt försiktigt. Lägg på lock eller plasta in och låt stå svalt över natten. Vänd om dom en gång till på morgonen och låt stå en stund i rumstemperatur innan du silar bort all saft/ vodka.
    Det är så lite alkohol i bären att ingen har tvekat att ge det till barn eller för de som kör bil osv. Däremot ska man nog vara försiktig med AA-folk så att man inte riskerar att skicka dom över gränsen till återfall. 
  • Chicita
    Sommaräng skrev 2013-08-10 13:08:02 följande:
    Hehe jag råkade sitta vid datorn, annars kan det nog ta en dag eller nåt att få svar ibland Flört

Det brukar lösa sig rätt bra med pinnarna. Speciellt om du väljer dom grövre (mina favoriter http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=743). Dom petas lätt åt sidan när man ska ta en bit, och du behöver kanske bara 4-5 per våning också (3 under den översta våningen kanske). Man får ut minst 2 på varje rod, 3 om man inte gör så höga våningar. Man kapar dom ju till önskad längd och mina tårtbottnar som är ca 10 cm höga behöver ju alltså 10 cm höga "pinnar". Och dom där är 25 cm om jag inte minns fel.

Vit chokladmousse eller mörk chokladmousse är väldigt gott till hallon Glad
    Även väl avrunna frusna hallon läcker massor med vätska. I så fall är det bättre att du gör nästan som när man gör sylt. Du mosar och kokar bären på svag värme tills vätskan ångat bort och du har en lite fastare syltliknande creme. I den cremen kan du säkert droppa i lite vaniljvodka om du vill och röra om. Då använder du ju betydligt mindre. Det ska användas som krydda bara ju Glad

Sylt kan bli väldigt sött... Jag brukar bara använda sylt till barntårtor.
    Men Lemoncurd (eller limecurd) kan vara ett annat alternativ om du vill ha en citron eller limemousse exempelvis.
    Hittar man inte den smak man vill ha på moussen så kan man köpa en naturell och smaksätta. Ett par skedar curd i moussen ger fin smak och om man vill förstärka smaken så kan man bre ett tunnt lager på tårtbottnen också Glad 

Glöm inte att fodra tårtan bara. Jag gör det alltid för säkerhets skull.
    Min favoritsmörkräm att fodra med är:
    1 del smält smör
    1 del smält vit choklad
    1 del philadelphiaost
    Vispa ihop och bre runt kanten på tårtan (gärna ovanpå också) så blir det också lättare att släta ut sockerpastan eller marsipanen efteråt.
    Men här behöver man vara lite snabb. Ställ inte in tårtan i kylen under tiden du kavlar ut locket att täcka tårtan med, för då stelnar detta och det blir jättesvårt att få det slätt och fint. Håll tårtan framme i rumstemperatur och ha marsipan / SP beredd att bara kavla ut och lägga på (kavla inte ut i förväg för då börjar det torka och spricker sedan när du ska lägga det på tårtan 
  • Chicita
    Sommaräng skrev 2013-08-10 14:21:48 följande:
    Tack och bock igen till dig Chicita! Nu är jag så sugen att börja provlaga En sista fråga som dök upp i mitt huvud: hur undviker man att pappbottnen glider mot våningen under? Finns det något fiffigt sätt att klistra fast den?
    Det brukar inte vara några problem. Tyngden brukar hålla det på plats bara genom friktion.
    Men om ni ska frakta tårtan så rekommenderar jag att ni gör det när den är isärmonterad.
    Jag brukar frakta i lådor och sen montera ihop på plats och dekorera det sista där (sånt som ska sitta i skarvarna).
    Det är stabilt nog för att typ lyfta och bära/köra ut från kök till festplatsen utan problem i alla fall Glad
  • Chicita
    Sommaräng skrev 2013-08-10 16:29:36 följande:
    Klart du vågar... Om du har tid är en annan sak. Flört
    Det tar mycket längre tid än man tror, så försök hålla dekorationerna enkla eller sånt du kan förbereda i förväg. Och känn efter hur lång tid det tar att baka.
    När tårtorna är fyllda så är det bra om dom kan stå över natten innan man täcker dom med sockerpasta och dekorerar dom så att fylllningen hinner stelna ordentligt.
    Jag brukar bygga dom i samma formar jag bakade i för att kunna få fina raka kanter även på fyllningen.
    Först lägger jag i gladpack/plastfolie så att det hänger över minst 10 cm över kanterna och så lägger jag i den botten jag vill ha överst på våningen.
    Sen klickar jag i den översta fyllningen och lägger i mellanbotten.
    När jag kommit hit så tar jag remsor av kartong och sticker ner mellan gladpacken och kanten på tårtformen så att en högre kant bildas.
    Sen lägger jag i den understa tårtfyllningen och sist den understa tårtbotten. Vik över gladpacken och tighta till lite så att kanterna hålls in aningen. Ställ in i kylen och låt det stelna till.
    När du ska täcka tårtorna sen så tar du ut formen ur kylen, ta bort kartongremsorna, öppna gladpacken och vik ändrna runt formen så vet du vart dom är och det kladdar inte så mycket.
    Sätt tårtfatet centrerat ovanpå tårtan. Sätt en hand på fatet och en hand under formen och vänd. Nu kan du lyfta bort formen och dra bort gladpacken och tårtan är rätt slät och fin. Skär rent lite om det behövs och spackla med smörkrämen innan du knådar ut sockerpastan/ marsipanen och täcker tårtan Glad 
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-17 15:11:10 följande:
    Här är min senaste kreation ;) Chokladbottnar fyllda med banangrädde, jordgubbsmosse och färska jordgubbar. Spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med marsipan. Dekor i sugarpaste och marsipan.
    Vilken cooling Skrattande
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-17 15:11:10 följande:
    Kikade på youtube angående något helt annat (medeltidsmusik) och fick upp den här som ett förslag på något jag kanske skulle vara intresserad av att titta på. Alltså dom där som kommer upp när man loggar in på youtube.
    Och jag tänkte direkt på dig och den här tårtan Skrattande 

">

• Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-18 23:37:43 följande:
    Cool! Ja den va ju lite mer av den komplicerade sorten ;)
    Haha.. jag tyckte nog att din såg komplicerad ut så det räckte Flört
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-19 08:31:43 följande:
    Behövde inte bygga nån ställning iaf ;) Bara stapla lite. Satte in en tårtbricka i mitten så det blev som två tårtor, hade inte blivit så kul tårtbitar annars ;)
    Jag kollade inte igenom videon, såg bara utseendet Flört
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-08-19 12:17:20 följande:
    Okej :) Hon byggde nån ställning med träpinnar och grejer :)
    Det lät ju lite väl avancerat ja... 
    Det verkar som att det i USA och vissa andra ställen är mycket viktigare med utseendet på tårtan än innehållet.
    Medan vi här försöker hitta sätt att få både innehållet och utseendet smakfullt Glad 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm