Sommaräng skrev 2013-08-10 12:15:10 följande:
Hej alla bakproffs!
Vilken fantastisk tråd för alla bröllopstårtnoviser som jag
Jag tänkte försöka mig på att baka vår egen tårta till den stora dagen och tänkte höra om ni kunde ge mig några tips. Planen är att det ska bli en trevåningstårta med vaniljbottnar och täckt med sugarpaste, men när det gäller fyllningen skulle jag behöva råd. Har ni några förslag på fyllningskombinationer (gärna fruktiga/bäriga) som är tillräckligt stabila för att kunna stapla tårtorna på varandra?
Tusen tack!
Tårtorna måste stadgas upp om du ska kunna stapla. Så kolla efter några kraftigare dowelrods på kakburken eller tårtdekor.
Det är helt enkelt pinnar eller rör (jag föredrar rören) som du sticker ner i tårtan, och sen ställer du nästa våning ovanpå och döljer då dessa "pelare" alltså.
Varje våning behöver stå på en papp-botten. Dessa går också att köpa på ovanstående nämnda ställen.
När jag gör staplade tårtor så använder jag alltid dom färdiga mousserna som finns att köpa som pulver (på ovanstående sidor bland annat). Och så gör jag dom lite fräschare genom att tillsätta bär, frukt eller annat och blanda in i moussen.
Det går till exempel att försiktigt trycka ner färska hallon i hallonmoussen (använd inte frysta, för dom saftar något hemskt och kan riskera att tårtan börjar "blöda"). Eller att tillsätta finriven choklad i chokladmoussen.
Dessa mousser är
alltid i rätt konsistens nämligen.
Och efter att ha haft
2 tårtkatastrofer med andra fyllningar till viktiga tillfällen så vill jag inte chansa.
Som exempel - den vita chokladmousse jag alltid gör själv från grunden och som alltid blir bra... Tja den blev för lös när jag gjorde vår bröllopstårta med följden att den inte gick att täcka med sockerpasta utan den fick bli spritsad med grädde istället. Jag använde samma recept som vanligt, men det kan ha räckt med att den vita chokladen kanske var av ett annat märke (hade inte tänkt på om det var någon skillnad tidigare) eller att jag mätte / tänkte lite fel med mängden grädde / gelatin eller något annat...
Annars gillar jag vaniljvodkamarinerade hallon som fyllning. Lägg dom gärna tätt på tårtan, så det går åt många (färska hela hallon).
Börja med att marinera över natten.
Till varje halvliter hallon använder du 2 cl vaniljvodka.
Lägg hallonen i en skål och häll över vodkan, vänd runt försiktigt. Lägg på lock eller plasta in och låt stå svalt över natten. Vänd om dom en gång till på morgonen och låt stå en stund i rumstemperatur innan du silar bort all saft/ vodka.
Det är så lite alkohol i bären att ingen har tvekat att ge det till barn eller för de som kör bil osv. Däremot ska man nog vara försiktig med AA-folk så att man inte riskerar att skicka dom över gränsen till återfall.