Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Jag har "offrat" några billiga plastpåsar, typ 2-liters billiga på rulle...
    Jag delar upp smörkrämen eller grädden eller kristyren eller vad jag nu ska använda i 4-5 olika påsar och sen har jag i färg och gojsar runt. 
    När jag är nöjd med färgerna så knyter jag igen påsarnas öppningar och lägger dom med hörnen mot varandra och tejpar runt så att dom i princip bildar en stor spritspåse. sen klipper jag av dom ihoptejpade hörnen och stoppar ner hela konkarongen i en riktig spritspåse med bra tyll.
    Antingen kan man nu fylla upp den riktiga spritspåsen genom att försiktigt klämma på "paketet" eller om det passar bra i påsen så kan man låta det vara kvar däri som det är...
    Det har funkat rätt bra faktiskt, och då går det ju att ta bara en av färgerna också om man vill göra någon extra dekoration med den eftersom dom inte är sammanblandade Glad

• Chicita
    ThereseV skrev 2013-08-26 18:48:03 följande:
    Någon som vet hur länge en tårtbit klarar sig i kylen efter att ha vart fryst? Jag tog ut den ur frysen i fredagskväll (har jag för mig...) och ställde in den direkt i kylen, sedan glömde jag bort den...Är den helt kört? =(
    Det borde gå, smaka på den helt enkelt. En tugga dör du inte av och du känner snabbt om den smakar illa och inte är ätbar längre
  • Chicita
    Milli skrev 2013-09-02 16:09:00 följande:
    Jätteroligt att se era skapelser! :)
    Här är min senaste tårta, gjord i fredags :) Kan ni se vem de föreställer? ;) I morgon fyller min minsting 1 år och då blir de en ny tårta och på fredag ska jag göra en annan 1 års tårta..  
    Fin Skrattande
    Jag ska också göra en Cars-tårta nu till helgen Glad
    Vad hade du för fyllning? 
  • Chicita
    Milli skrev 2013-09-02 17:31:25 följande:
    Tack! :) Just de ja de glömde jag skriva, står dock alltid med i bloggen.. De var chokladmousse och fiskarfluff i denna, så spackla jag den med mango och lime smörkräm och täckt med SP :)  Har nog gjort 5 eller om de är 6 cars tårtor men detta var den enda med endast bärgarn :) Har du bestämt hur din cars tårta ska se ut då? Jag visste inte hur jag skulle göra denna förens jag hade täckt tårtan och satt där och skulle dekorera så fick de lixom växa fram ;)
    Jag har mest räknat med att det får bli Blixten i någon form och så hade jag tänkt mig lite liknande din dekorering i övrigt (lite "50's diner / desert") Glad
  • Chicita
    Milli skrev 2013-09-02 20:33:24 följande:
    Okej de blir nog bra =)
    Det hoppas jag Glad
    Det är ju svårt att få till alla detaljer så att figurerna blir igennkännbara.
    Tråkigt nog så fick jag inte tag i svart sockerpasta. Och jag tycker inte att det blir helsvart när man färgar själv. Så jag får antagligen måla de delar som ska vara svarta (däcken exempelvis) 
  • Chicita
    Milli skrev 2013-09-03 14:14:25 följande:
    Ja de är inte alltid så enkelt som de ser ut att vara, de har jag lärt mig ;) Många gånger man gått efter en bild och tänkt men den är ju jättelätt att göra och sen sitter man där och modellerar och modellerar och kanske får göra om 5 gånger hehe :)
    Ja svart och även rött är riktigt svårt att färga själv. Är helt omöjligt med vanliga pastafärger/gelefärg, men däremot de som heter extra black och extra red är mycket bättre. Dock ser ju sockerpastan mörkblå ut när man precis färgat den men den blir svartare efter några timmar. Har också hört att de är lättare att färga in om du tar en bit som redan är färgad i en mörkare nyans och sne färgar svart än att färga en vit klump direkt.. Köper oftast de färgerna färdiga men ibland är de slut och då färgar jag själv med de som heter extra. Har du dom? 
    Jag har haft, men dom blev gamla, använde dom inte så ofta då jag också oftast köper färdigfärgade. Den här gången var svart slut. Så jag kommer nog färga mörkbrunt och sen ha i lite svart. Och om det inte blir svart nog så får jag måla på ytan sen.
    Det löser sig Glad 

Det viktigaste var att den var barnvänlig, så jag bestämde mig för ahlgrens-bilar-fluff (har inte gjort det tidigare, men det verkar ju smarrigt och inte alls svårt) och chokladmousse med riven mjölkchoklad i Glad 
  • Chicita
    Milli skrev 2013-09-03 18:53:34 följande:
    Ja de löser sig säkert :) Ja den fyllningskombinationen är jättegod, gjort den flera gånger och barn älskar alhgrens bilarfluff. De enda tråkiga är att de tar så himla lång tid att smälta ner i grädden men jag brukar dela de i flera bitar och då går de lite fortare ;)
    Ja jag tänkte ta fram saxen och klippa dom i bitar Flört

Hur fast blir fluffet?
    Behöver man en kant av smörkräm för att hålla fyllningen på plats mellan lagerna eller blir den skärfast?  
  • Chicita
    SofiaMagdalena skrev 2013-09-03 22:09:26 följande:
    Hej hopp!

Vi funderar lite över när det passar bäst att dekorera bröllopstårtan
    Den kommer vara täckt med smörkräm. På toppen skall vi ha färska björnbär.

Kan man lägga på dem dagen innan eller skall man göra det samma dag?

Björnbären kan färga av sig, så jag skulle ha gjort det så sent det bara går, så att inte hela tårtan blir lilafärgad av saften...
  • Chicita
    Milli skrev 2013-09-04 11:48:25 följande:
    Ja saxen är de bästa verktyget :) Den blir väldigt fast. Jag använder aldrig någon smörkräm runt för att hålla fluffet på plats. 
    Vad bra Glad 
    Då behöver jag inte oroa mig. Jag gillar inte dom där tjocka kanterna med smörkräm. Jag spacklar alltid tårtan innan jag täcker med sockerpasta. Men att lägga på en extra kant innanför bara för att kunna bygga upp tårtan känns inte så bra.

Tänkte spackla med chokladsmörkräm den här gången också bara för att liksom bygga på det barnvänliga Glad (eller tja jag spacklar alltid med en blandning av choklad, philadelphia och smör. Men denna gång är det inte vit choklad jag ska använda utan mjölkchoklad) 
  • Chicita
    Milli skrev 2013-09-04 14:15:45 följande:
    De förstår jag :) Tycker själv likadant ;) Ja de blir säkert jättebra =) Jag spackla en tårta med chokladbollssmörkräm en gång och den var väldigt god och lite annorlunda. Den tårtan jag gjorde igår spackla jag med mango och limesmörkräm men de är ju egentligen vanlig smörkräm med några droppar essence :) I fredagens tårta blir de dock standardsmörkrämen :)
    Vad använder du för recept på din vanliga smörkräm? 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm