Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Fint AngieH Glad
    Det är mycket man inte gör så ofta, men som är väl värt besväret när man väl gör det Glad

Nu har jag gjort klart veckans tårtbeställning. En Blixten McQueen tårta till en 3-årig kille.
    I slutänden blev den inte så lik Millis tårta, jag valde att göra den betydligt enklare än jag tänkt först. Helt enkelt för att jag är så grymt trött efter den här jobbhelgen (fredag - lördag med nästan ingen sömn mellan fredags-kvällspasset och lördags-morgonpasset).
    Men jag är nöjd ändå Glad 

• Chicita
    Milli skrev 2013-09-08 11:25:16 följande:
    Har skrivit ner receptet här: millistartorochannat.blogspot.se/2012/06/rece... använder alltid de som grund och tillsätter ibland olika essencer och smaksättningar.

Tårtan blev ju jättebra :) Har du gjort egen sugarpaste eller är den köpt?
    Tack, då ska jag kolla ditt recept. Det är alltid bra med nya recept att testa Glad
    Jag köpte sockerpasta, har inte haft någon bra assistent förut så jag har inte haft möjlighet att göra egen. Ok det går utan assistent, men jag har problem med skador i axlar och nacke, så om det blir för mycket knådande så kanske jag inte klarar av att göra själva tårtan sen Flört
    Men jag har tänkt att prova att göra egen. Letar dock efter ett vettigt recept där med...

Min plan för tårtan var ju helt annan, men det fick inte vara nötter (och helst inte marsipan) i tårtan och jag fick inte tag i svart sockerpasta. Den jag färgar själv blir ju inte sådär snyggt kolsvart så jag vill inte göra större grejor i den.
    Hade tänkt göra en "väg" nerför tårtan med öken (av kaksmulor eller möjligtvis finriven blockchoklad) på ena sidan och lite träd och buskar och spritsat gräs på andra sidan, Sen en kant på nedersta tårtan - liknande den jag gjorde men jag hade tänkt använda min rut-skärare så dom blev lika stora. Det funkar inte med den egenfärgade sockerpastan då den blir för blöt, även om den får vila Obestämd 
    Jag hade även funderat på att göra den där blåa bilen, vad han nu heter. Men det tog sån tid att göra Blixten så jag hann inte... 
  • Chicita
    Milli skrev 2013-09-08 12:07:27 följande:
    Ja de är väldigt mycket knådande om man gör utan maskin. Har dock inte hittat något bra recept, har väl provat 5 olika mest för skojs skull men köper alltid färdig, vill hellre lägga tiden på roligare saker ;) Brukar köpa mellan 10-20kg Sp åt gången.

Ja de är inte alltid tårtorna blir som man tänkt men oftast brukar man bli nöjd ändå och de är ju de viktigaste ;) 
    Den blå bilen heter kungen. Har gjort den också en gång. Men gör du dekorationerna samma dag du gör tårtan? Då förstår jag att du inte hann/orka göra mer än du gjorde. Jag gör alltid dekorationerna 1-2 veckor före så de hinner stelna till och så går de lite snabbare sen när man gör tårtorna. de tar ju nog lång tid ändå ;)
    Jag fick beställningen så sent så jag hann inte förbereda något.
    Jag jobbade fredag 15-23 och lördag 07-15,15 och så tar det ca 1 timme hem (sov över på jobbet på natten däremellan, tur att man jobbar på hotell liksom Flört )
    På torsdagen var jag till panduro och "panik"handlade lite färgad sockerpasta till figurerna men hann inte mer än det då jag var tvungen att in till arbetsförmedlingen och lite andra ärenden och fredag förmiddag gick åt till att baka tårtbottnarna...
    Jag brukar göra dekorationerna i början av veckan om tårtan ska levereras i slutet av veckan. Men det fanns inte en chans till det den här gången Flört 

Ibland vet jag inte hur tårtan ska se ut förrän jag börjar också, och då gör jag ju dekorationerna vartefter jag kommer på dom... 

Jag fick i alla fall tillfälle att prova min nya "the mat".
    Och det var helt super. Skrattande
    SP'n var så mycket mer formbar när man la den på tårtan än vad den är när man måste torka ut ytan med majs/potatismjöl för att den inte ska fastna i bakbordet  
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-09-08 15:49:24 följande:
    Dumma Mej tårtan har blivit riktigt poppis och nu är jag inne på min tredje. denna skulle va större än de andra jag gjort och jag HATAR att forma marsipan så där :P Men men, tårta blev det :) 
    Hehe så kan det gå om man är FÖR duktig Flört
    Jag gör sällan samma tårta två gånger. Om flera vill ha en tårta med samma tema så varierar jag ändå tårtorna. Och det brukar jag tala om.
    För även om det är min egen tårta jag kopierar så finns det ju en chans att dom inte blir exakt likadana. Och om man har förväntat sig att den ska se ut exakt på ett sätt, tja då kan man bli besviken hur fin tårtan än blev annars
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-09-09 13:55:36 följande:
    Va äre föresten för ny "the mat" du har Chicita? :D
    Den här...
    Tror jag köpte den på kakburken, men kan ha varit någon annan stans också

">

Cakemaker skrev 2013-09-09 13:54:53 följande:
    Jag har inget emot att göra samma :) Man får bättre teknik gång för gång men utssenedet blir alltid det samma på en sån här "enkel" design. Sen finns det ju vissa grejer jag helst inte gör fler gånger för att det var tråkigt/pilligt/galet tidskrävande men jag gör det ändå...är ju bra att öva ;P Ska göra Babblarna (barnfigurer) 2 gånger här framöver och dom har jag gjort 2 gånger tidigare...inte det roligaste. Funderar på att sluta göra dom då det är så lätt att dom går sönder om man inte monterar dom direkt på tårtan.
     Sånt som inte är roligt skulle jag nog inte göra om, i alla fall inte en likadan. 
    Utan då skulle jag ha försökt ändrat och hittat på en annan lösning men med samma tema Glad 

Jag har gjort 3 barbietårtor exempelvis, men där varierar jag ju klänningen för varje tårta.
    Men skulle jag få en fråga om att göra en till Bil-tårta så kanske jag skulle göra en tårta i form av Blixten. Eller gjort flera av figurerna, men mindre och inte så detaljerade och kanske skulptrera tårtan så att bilarna kan "köra" runt runt upp mot toppen av tårtan om du förstår hur jag menar Glad 
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-09-09 18:04:48 följande:
    Fast när man ska göra figurer är det inte så lätt att ändra, dom ser ju ut på ett speciellt sätt ;) Det är "många" som vill beställa enbart gubbarna och då har jag ingen tårta att variera. Men som sagt, kanske slutar ta emot beställning på just dom gubbarna då dom tar mer tid att göra än vad jag kan "ta betalt" för dom...
    Jag ska göra figurerna som är på toppen av den här tårtan:

Jo men som exempel, så kan du ju göra Dumma Mej-tårtan liggande istället, eller en tårta med en Dumma Mej-figur.
    Glad 

• Chicita
    Cakemaker skrev 2013-09-09 23:13:07 följande:
    Jo visst kan jag det. Men jag måste ju göra tårtan på det sätt som kunden önskar :) Om dom skriver att dom vill betälla Dumma Mig tårtan dom sett på min sida så gör jag ju sjävklart den! Sen om nån önskar nån annan figur eller något annat utförande får dom ju det. Som om nån skulle vilja ha en Minion med ett glasöga till exempel, eller som du skriver en tårta med figurerna på toppen t.ex. Än så länge är det ingen som önskat det dock så jag har inga bilder på såna tårtor, vilket leder till att den här modellen är den som beställs.
    Jo men det är där jag brukar styra lite och fråga om det måste vara exakt den modellen eftersom jag ogärna kopierar något - ens mig själv, bara för att om det inte blir exakt efter bilden så är det ju större risk att dom blir missnöjda.
    De flesta säger "jag vill ha en unik tårta" - och en kopierad tårta är ju inte unik Flört 
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-09-09 14:50:29 följande:
    Äh, vadå.. man får ta sig plats och råd! haha Nej, men det ser så enkelt ut.. svipp schvop.. så var det klart. Jag älskar att kika på serien "Cake Boss" och där har dom ju jättestora såna där, för dom gör ju så stora tårtor, och det är ju det enklaste och snabbaste steget i hela processen när man har en sån där maskin :P
    Oj jag missade dig...
    Ja jag älskar Cake Boss och Chockywockydoodah och alla dom där andra bakprogrammen Skrattande 
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-09-10 09:32:20 följande:
    Ja så kan man ju göra. Får kanske göra det nästa gång ;) Här tror jag många vill ha just den modellen för att jag gjorde en sån till "Lofsan" (hon som brukar dela med sig av träningstips i tv4) och människor då tycker det är kul med en likadan. Sen har jag inte tagit emot så många beställnigar än så de flesta blir helt unika då de är på helt olika teman :) Ska göra en traktortårta snart och en Nalle Puh. Sen i december blir det doptårta. 

Jag känner ingen ovilja i att göra likadana tårtor som jag gjort för jag vet att jag kan göra dom väldigt likadana. Det är en av dom sakerna man får öva sig på när man går utbildningen för när man gör större kvantiteter så måste ju allt se lika ut. 
    Ja jag har ju inte gått någon utbildning Flört

Det är en sak (för mig) att göra 10 likadana tårtor till ett event. Och en annan att göra en exakt likadan tårta som jag gjorde för några månader eller ibland flera år sen...
    Och att kopiera andras tårtor vill jag inte ge mig på. Jag vet ju att det ibland kan hända att min plan inte funkar och att jag måste ändra taktik mitt i tårtbaket. Och då blir den ju inte likadan som bilden - även om den ibland blir bättre eller i alla fall lika bra. Men förväntar man sig en sak så kan man ju bli besviken om det inte blev så - bara för att man liksom ställt in sig på att den ska vara just exakt så.

Kul på sätt och vis att få göra en "kändistårta"...
    Min brorsdotters mamma frågade om jag kunde göra en Sean Banan, Darin eller liknande tårta till brorsdottern när hon fyller. Och jag har inte den blekaste aning om hur man gör något sånt. Visst kan jag beställa en oblat med tryck från konditoriet här och lägga på tårtan. Men det är liksom inte min grej. Då kan dom lika gärna baka själva om dom vill ha det så 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm