Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

airamo skrev 2013-09-15 12:10:37 följande:
    Hej! 
    Nu vet jag inte om jag håller till i helt fel tråd :) 
    Jag har inte något tips att dela med mig av med undrar om ni vill hjälpa mig.. 
    Jag ska bara småkakor och har nu fått in "anmälan" om både gluten- och mjölkproteinallergi så jag har köpt mjölmix som är både gluten- och mjölkfri och mjölkfritt smör - så långt är jag med. 
    Men är det bara att byta mjöl mot mjölmix rakt av eller hur funkar det. 
    Har försökt att googla men hittar inget riktigt bra svar, eller så använder jag fel sökord :) 

Hoppas ni har nåt bra tips till en helt novis på ämnet :)  
    Jag tror du har kommit rätt Glad
    Min ena svägerska är glutenintollerant och hon säger att man i princip kan byta ut mjölet bara, men att man ibland kan behöva ha lite mer eller lite mindre beroende på receptet och vilken typ av ersättningsmjöl man har. 
    Så mitt råd är att baka en halv eller en kvarts sats precis efter receptet (fast med utbytesalternativen) och provsmaka.  Glad

Tänk bara på att i vissa gluten-ersättningar så kan det vara mandelmjöl. Och då kan inte mandelallergiker (och vissa nötallergiker) äta kakorna istället...
  • Chicita

Mörk chokladmousse (gärna med ett tunnt lager chokladganache brett på botten under) och hallonmousse med en puré av färska hallon på botten under moussen.
    Jag har på sista tiden börjat bre på något som känns lite "saftigare" på botten under mousselagret, för jag har märkt hur mycket det gör för smaken Glad 

Spackla med vit chokladsmörkräm så får du in både vit choklad och mörk choklad.
    Om du vill ha det ännu chokladigare så river du choklad fint och blandar i moussen så blir det lite textur i den också Glad 

• Chicita

Jag skulle göra likadana fyllningar om jag ska göra tre likadana tårtor. Annars måste du göra dom extra stora så att alla får en möjlighet att ta en liten bit av allt Flört

Googla för mousserna.
    När jag gör staplade tårtor så använder jag dom färdiga tårtmousserna som bas (de man kan köpa på typ kakburken) och tillsätter smakämnen för att dom ska smaka mer.
    När jag gör vanliga mousser så är det i princip grädde, smakämne och eventuellt gelatin.

Chokladmousser gör du genom att smälta chokladen i grädde och låta stå kallt över natten, sen vispa som vanlig grädde och tillsätta gelatin. (prova dig fram eller googla, jag varierar lite från gång till gång när jag gör själv så jag har inget favoritrecept där).

Mousser på kalla ingredienser som bär exempelvis gör du genom att vispa grädde och blanda ner bären (mosa och låt dom rinna av lite, värm upp gelatin i vätskan du får ut av bären för att ta tillvara på smakerna)

Ganash har jag provat flera olika recept, men det är också i princip bara att smälta choklad i grädde, men mer choklad och mindre grädde än till moussen, ibland kan man ha i smör också för att få en bra konsistens.

Den vita chokladsmörkrämen fick jag här inne i gruppen (receptet alltså) och den är enkel

1 del smör smälts ihop med 1 del vit choklad, vispa sedan ner 1 del philadelphiaost.
    1 del kan vara 100 gram, 200 gram osv. Du tar alltså lika delar av allt. 

• Chicita

Jag tycker att det låter rätt ok aminis. Det enda jag funderar på är om jordgubbsbitarna i limemoussen kommer till sin rätt.
    Jag skulle nog hellre skivat jordgubbar och lagt under den vita chokladmoussen, alltså inte blanda i...Glad 

• Chicita

Jättefint milli Glad

Jag är dålig på att få till quiltningen. Hur gör du för att få rutorna så där bra och tydliga?

• Chicita
    Milli skrev 2013-10-03 11:10:57 följande:
    Tack! :) Jag gör quiltingen med ett skärverktyg som jag kör över tårtan kors och tvärs så att de blir tydliga spår =) Man kan ha en linjal emellan för att måtta medans man "kör" eller så använder man quiltingmattan men de är svårt att få ett jämnt avtryck med den så man måste ändå alltid gå över med skärverktyget :) Hoppas du förstod ;)
    Tror jag förstår Glad
    Det kanske är jag som är lite för rädd för att trycka med verktyget. Jag tycker att jag bara har sönder sockerpastan då liksom...
  • Chicita
    Förälskade skrev 2013-10-03 23:30:17 följande:
    Vilka tårtor ni gör! Riktig inspiration för mig som planerar att göra vår bröllopstårta! Har ett drygt år på mig att öva.
    Det är bara att börja, det finns alltid en anledning att göra en tårta Flört
    Om du (eller andra) vill lära er mer men inte har tid och pengar att gå på tårtkurs så kan jag varmt rekommendera DVD'n som Gunilla (länk i TS) säljer. Den hjälpte mig en hel del Glad
    perlan skrev 2013-10-05 18:18:23 följande:
    Hur många är ni som tänker göra egna bröllopstårtor? Jag ville egentligen ha en konditor som gör men har inte fått svar från de två jag har kontaktat som finns här där vi bor så snart skiter jag i det o gör egna.
    Jag bakar ju annars en hel del så jag tror inte det är några större problem att göra egna :)

Vad tycker ni är snyggast? Att göra våningstårta eller ha en ställning för tre tårtor? Någon som i så fall kan tipsa om fina tårtställningar? :) 
    Jag har redan gjort min Flört
    Så jag räknas väl till dom misstänker jag...

En staplad tårta kräver lite tankearbete. Det är inte bara att göra vanliga tårtor med fluffig fyllning och bottnar dränkta i fruktsaft (som man ju oftast gör annars) för tyngden från tårtorna skulle krossa de tårtor som är under och eventuella stöttepelare (dowelrods) man sätter i skulle glida iväg och inte ge något stöd i slutänden.
    Så man måste tänka lite annorlunda. Skärfasta fyllningar är A och O bland annat Glad 

Ställningar kan man köpa på bland annat kakburken och tårtdecor. Men även på ebay, etsy mm (kolla bara att dom är för tårtor och inte för cupcakes)
    Vad som är snyggast är ju din egen tolkning. Men man kan ju göra staplade tårtor med mellanrum genom att köpa pelare och tårtbrickor och på så sätt få det lite luftigare Glad 
  • Chicita
    perlan skrev 2013-10-05 18:57:11 följande:
    Cupcake stand heter det ju på engelska för cupcakes men tårtor, är det bara cake stand? 
    Det heter cake stand om du söker efter det. Men det kan lika gärna komma upp sådana som är till för muffins ändå. Därför är det viktigt att läsa beskrivningen så att det funkar i slutänden Glad
  • Chicita
    Principisessan skrev 2013-10-06 22:29:22 följande:

Gjorde en tårta till dotterns 6-års kalas. Hon är väldigt inne på Monsters Highnu, så försökte få till rätt "stil" på tårtan :) 

och så blev det en rät enkel men god tårta till jobbet, ska byta jobb och hade med mig fika på avtackningen 

Härliga tårtor Solig
  • Chicita
    hanssonamanda skrev 2013-10-07 09:30:38 följande:
    är det någon som vet vad jag har gjort för fel? kan inte ladda upp bild via datorn, via mobilen kan jag göra det men bilden kommer inte fram ;O fast när jag går in på min presentation ligger MASSOR av bilder på tårtan där ;O
    Byt webläsare.
    Explorer verkar vara den som fungerar sämst här på BT.
    Prova att surfa via Chrome, Mozilla, Firefox, Opera eller någon annan browser så går det nog bättre Glad 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm