Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Cakemaker skrev 2013-10-12 23:18:07 följande:
    Klantigt nog hade jag dubbelbokat tårtor till idag så det blev lite slitigt kan man väl säga. Att få ihop en våningstårta och två 12-bitars i vårat lilla kök var en utmaning! Men tårtor blev det :)

Tänk att jag känner igen det där Flört
    Ibland önskar man att man hade ett kylskåp bara för tårtor liksom...

Fina blev dom i alla fall Glad 

Jag har inte hört något alls från dom som beställde den där babyshowerrtårtan som jag la upp bild på för ett tag sen. Jag brukar försöka återkoppla eller i alla fall be dom berätta om dom gillade smaken, om den höll eller om det blev något problem osv. Men inte ett ljud. 
    Ja får väl försöka ta det som något positivt Tungan ute 
    Hoppas att nallen på toppen inte sjönk ihop och blev kutryggig bara *hehe* 
  • Chicita
    Cakemaker skrev 2013-10-14 10:47:12 följande:
    JA verkligen! Har du också en sån där halvkyl? Helt hopplöst! :P

Tack :)

Jag brukar aldrig höra nåt men jag tar det som positivt ;) Denna gången dock. Dom två sista tårtorna var det hennes man som hämtade och när han kommit hem med dom ringde hon mig och berömde och tackade. Det tyckte jag va jättekul! Hon sa även att jag måste ta mer betalt :P Tycker alltid det är bra om dom återkopplar med feedback annars är det ju svårt att förbättra sig om det skulle beövas! 
    Jag har en hel som tur är Glad
    Men ju större kyl destå mer skräp verkar man ha i den. Jag får alltid lov att rensa kylen om jag har någon lite större beställning Tungan ute
  • Chicita
    frkmaria skrev 2013-10-14 16:13:29 följande:
    Frågar här istället då! Någon som har tips på bokstavsstansar?
    Nästan alla tårt-sidor har någon form av bokstavsstans. Panduro har också Glad
  • Chicita
    frkmaria skrev 2013-10-14 18:47:01 följande:
    Jo alltså. Jag har hittat men jag vill mer bli rekommenderad vilka stansar som är bäst typ och mest prisvärda. Har hittat på bl.a. Kakburken men vet inte vilka jag ska välja! Skrev mer utförligt i en egen tråd men fick inga svar! :)
    Det är helt en smaksak.
    Läs beskrivningarna på hur du ska använda dom. Vissa kan man bara använda på väldigt tunnt utkavlad flowerpaste som man dessutom torkat ut extra med potatismjöl eller florsocker.
    Jag har inte hittat någon som jag tycker är jättebra. Jag har problem med båda mina sorter som jag har nu. Men det kan lika gärna vara att jag inte har lärt mig hur jag ska hantera dom.

Rent generellt kan man väl säga att ju mer snirkliga dom är och ju mindre dom är - destå krångligare är dom att hantera 
  • Chicita
    snowstars skrev 2013-10-17 20:37:40 följande:
    *hur tjockt lager smörkräm brukar ni ha?
    Om kakan är lite ojämn så blir det ju ojämt tjockt också. Men jag brukar försöka göra det så tunnt jag kan, någon millimeter på det tunnaste stället om man säger så då.
    Men om det är gropar eller ojämnheter där fyllningen exempelvis har lämnat en luftbubbla, så måste jag ju fylla upp där för att det ska bli jämt i slutänden Glad 

SP och Marsipan brukar jag kavla mellan  3 och 4 mm ca
  • Chicita

När brorsdottern fyller 9 och faster är dunderförkyld så får det bli en lite enklare version av den Haloweentårta som först var tänkt... Glad

• Chicita

Om du ska göra liknande som jag gjort ovan så måste du dels ha skärfast fyllning, och jag brukar även ha relativt tjocka tårtbottnar. 
    Varje våning står på ett eget tårtfat (tunnt pappfat) och jag sätter i dowelrods (pinnar i plast eller trä) under för att inte tårtorna ska sjunka ihop och trycka sönder de undre lagren.

Det funkar alltså inte så bra med en tunn och fluffig fyllning.
    Men du kan alltid köra med godisfluff.
    http://millistartorochannat.blogspot.se/2011/01/recept-godis-fluff.html
    Det brukar bli fast nog. Tänk bara på att du måste förbereda fyllningen kvällen innan du ska göra själva tårtan.
    Om jag ska ha en tårta på lördag så börjar jag baka redan på torsdag (ibland på onsdag redan beroende på vilken tid på lördag den ska vara klar). Bottnarna ska ju svalna så man kan skära upp och fylla tårtan och fluffet måste stå över natten innan man vispar upp det och fyller tårtan. Så då bakar jag på torsdag kväll och förbereder fluffet.
    På fredag morgon lägger jag ihop tårtan (täcker bakformarna med plastfolie och bygger tårtan upp och ner i dom, alltså locket först, sen översta fyllningen, "mittenbotten", den understa fyllningen och så avsluta med tårtbotten. Packa in i plastfolie och så in i kylen några timmar så tårtan hinner sätta sig.)
    Öppna plastfolien i botten på formen, lägg på tårtfatet - vänd alltihop och dra bort form + plastfolie.
    Sen är det dags att spackla.
    Jag gör en smörkräm på 1 del vit choklad, 1 del smör och 1 del philadelphiaost. Smält smör + vit choklad, vispa ner philadelphian. Är det för rinnigt, vänta ett tag så börjar det stelna lite när det svalnar.

Till bröllopstårtor (om jag inte vågar chansa) så har jag köpt tårtfyllningar i mousseform från kakburken eller tårtdekor. Men det hinner du ju inte om det ska vara nu till helgen.

• Chicita
    Förälskade skrev 2013-10-31 10:25:31 följande:
    TACK, chicita. Ska göra bottnarna idag. Men nu så kläckte idioterna ur sig att det behövs vara laktosfritt. Jag vet att det finns laktosfria produkter men har någon här inne använt det och blir det skillnad i bakningen?
    Förälskade skrev 2013-10-31 11:08:00 följande:
    Och gluten *suck*
    Jag har bakat med laktosfria produkter. Det viktigaste är ju att kolla om dom tål upphettning om du ska göra fluff eftersom man smälter godiset i grädde...

Glutenfritt har jag inte testat än. Men måste göra snart. Det tror jag är svårare att få riktigt bra dock...
  • Chicita
    Milli skrev 2013-10-30 13:41:51 följande:
    Jättesnygg som vanligt Glad

Nästan så jag kan sluta lägga upp bilder på mina Flört
    Har ju inte fått en enda kommentar på dom senaste 2 tårtorna här Tungan ute
    (men det är ok, jag är inte ute efter att ni ska leta på dom och börja prisa dom, för det skulle inte kännas riktigt äkta ändå nu Flört)
  • Chicita
    Principisessan skrev 2013-11-01 22:11:24 följande:
    Chicita: hahaha fast dina ÄR ju jättefina. Tycker allas är det som lägger upp här :) 
    Ibland sitter jag och dreglar lite avundsjukt men blir avbruten av barnen och glömmer kommentera.

Förresten, hur gör ni med era tårtor, gör ni egen eller köper ni sugarpaste? Brukar själv alltid köpa för att det känns bökigt att göra själv men det kanske inte är så vansinnigt svårt  
    hehe... ja jag var inte så särskilt seriös i min "klagosång" Flört

Jag har köpt sockerpasta eftersom jag inte haft någon hushållsassistent förut. 
    Men nu när jag har köpt en sån så ska jag försöka göra egen.
    Jag tänkte börja med att göra marsmallow fondant faktiskt, för det känns enklast Glad 
    Jag provade att köpa sån nu senast jag handlade för jag hade ingen aning om hur den smakade eller kändes. Och den känns som om den är mer trögjobbad. Svårare att kavla ut helt enkelt. Men annars var den smidig och bra och sprack inte så lätt heller Glad 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm